Gereedschap aan de muur. French cleat?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik heb het idee afgekeken van Mathias (YouTuber), een beetje er tussenin, als ik zin heb maak ik houders voor gereedschap die ik vast schroef op het osb, of het hangt aan schroefjes. Ik vond zelf een haaklat systeem veel te rigide.
Niet de beste foto maar toch:

IMG_20181218_000751991.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman en ZotVanHout

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Ik heb het idee afgekeken van Mathias (YouTuber), een beetje er tussenin, als ik zin heb maak ik houders voor gereedschap die ik vast schroef op het osb, of het hangt aan schroefjes. Ik vond zelf een haaklat systeem veel te rigide.
Niet de beste foto maar toch:

Bekijk bijlage 112729
Volgens mij had ik dat filmpje van Mathias gezien. Ja dit heeft ook wel wat. Moet zeggen dat zo een french cleat wel een 'leuk' gehalte heeft. Ik denk dat alle methodes zo zijn voor- en nadelen hebben.
 

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Vorige week heb ik deze oplossing in de meterkast gebruikt.
Het is nog niet helemaal klaar, maar ik vindt het een ideale manier om dingen op te hangen.
 

Bijlagen

  • 20230312_085520.jpg
    20230312_085520.jpg
    55 KB · Weergaven: 114
  • 20230312_085543.jpg
    20230312_085543.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 104

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Onlangs samen deze werplaats voorzien van french cleath...
Eerst panlatten op de muur, daaroverheen underlaymentplaat en dan de latten.
Ruimte tussen de latten 10cm
Gelijk een afzuigbuis 50mm meegenomen in de wand met div. aansluitingen en 36 stopcontacten!😳😄
Bekijk bijlage 129425Bekijk bijlage 129426Bekijk bijlage 129427Bekijk bijlage 129428Bekijk bijlage 129429
Kan je misschien nog iets meer uitleg geven over de materialen die je hebt gebruikt?
50mm buis om centraal 1 stofzuiger neer te zetten met straks blastgates er op?
Zie leiding voor compressor?
Nog iets slims gedaan met aan uit schakeling op stopcontact icm stofafzuiging.?
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
hier ontgaat mij iets
de schapjes waar je over schrijft, kan je ipv aan een haaklat te hangen toch ook gewoon tegen de houten wand schroeven
het onderstaande bakje - dat je in alle vormen & groottes kan maken - bevestig je met 2 schroeven
om te herschikken schroef je het eenvoudigweg elders op de wand

Bekijk bijlage 112723
Dit berichtje is mij blijkbaar ontgaan.

inderdaad kun je zo’n bakje ook makkelijk ergens tegen de wand schroeven. Maar geldt dat niet voor alles?

Het is niet een wedstrijd. Ieder systeem heeft zo voor en nadelen. Ik heb dus gekozen voor French-cleat en de meeste wandruimte daarmee ingericht. Het mooie is wel, dat je met name als je nog zoekende bent in de inrichting makkelijk kunt wijzigen. Vastschroeven heeft toch wat definitievers.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Die haaklatten (French cleat voor wie de vertaling hierboven ontgaan is :giggle:) zijn volgens mij minder praktisch dan gewoon een OSB-wand. Zoals al gememoreerd heeft Matthias er al eens wat over gezegd. Een OSB-wand is flexibeler maar . . . . Als je de ruimte hebt is een wand met haaklatten met de nodige hulpmiddelen daarop, mooier (toch?). Als je er oog voor hebt, kun je het heel fraai (bijna ritmisch) inrichten.

Het lijkt mij zelfs leuk om die hulpmiddelen te bedenken en te maken. Er is een boek van American Woodworker waar veel voorbeelden in staan. Als je toch fantasie te kort komt kun je hier bij pinterest genoeg vinden. Daar zie ik volgens mij ook afbeeldingen uit dat boek.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Waar ik wel eens aan heb gedacht is een vertikale plank op wielen. Op die plank haaklatten waar je de haakbakjes met gereedschappen aan hangt. Dat kan naast de werkbank, onder handbereik, staan. Als het werk gedaan is kunnen de haakbakjes weer in de gereedschapskist.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.