Gereedschap aan de muur. French cleat?

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Hallo, nu ben ik mijn garage aan het inrichten als hobby/werkplaats. Boven mijn werkbank wil ik gereedschap aan de muur. Ong. 150cm bij 100cm aan oppervlakte. Nu lijkt mij een french cleat systeem wel mooi en handig, maar efficiëntie is nog belangrijker. Wat denken jullie? Simpel een 18mm multiplex plaat met haakjes, spijkers, beugels waar zoveel mogelijk gereedschap op kwijt kan. Of french cleat, creatief te werk gaan? Alvast bedankt voor de tip.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb een French cleat systeem gemaakt, heel tevreden mee. Kunt makkelijk herordenen, en grotere dingen hang je gewoon aan 2 balkjes...

Als je wilt stuur ik morgen een fotootje.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter en Zagerman

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
haaklatten worden veel gebruikt
het nadeel daaraan is dat de latten op een vaste afstand van mekaar staan
in een paar draadjes werd hier het systeem van vastschroeven waar er plaats is, als beter alternatief naar voor geschoven
Bedankt! Ik denk dat haaklatten een beetje te vergelijken zijn met french cleat latjes.
 

Bijlagen

  • FH18MAY_586_50_021-french-cleat-tool-wall.jpg
    FH18MAY_586_50_021-french-cleat-tool-wall.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 117

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Ik heb een French cleat systeem gemaakt, heel tevreden mee. Kunt makkelijk herordenen, en grotere dingen hang je gewoon aan 2 balkjes...

Als je wilt stuur ik morgen een fotootje.
Ja top als je een foto stuurt. Al heb ik al een tig aantal filmpjes gezien, maar ben benieuwd naar die van jou.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik ben bezig een French cleat in te richten. Ik ben nog niet klaar, maar heb al wel een aantal modules gemaakt. Ik ben er erg enthousiast over. Hierbij wat foto's van o.a. de afdeling Bosch Combi SystemM
F89599B8-E690-43E6-B549-2CE4F4775B90.jpeg44AFDB02-8CDE-4A36-8B1D-22797F203AB6.jpeg
77FCA50D-3BE5-4393-83EC-BD08541392BD.jpeg67F4CEC1-1A66-4BAE-8C3F-9CCDF102FC0E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter en bakkiet

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Haaklatten is de Nederlandse vertaling van French cleat. Het ziet er mooi en netjes uit maar ik heb zelf gewoon een plaat mpx tegen de muur geschroefd. Als iets een andere plek krijgt dan komt er vanzelf weer iets over het oude schroefbacterie te hangen.😜
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Je hebt helemaal geljk. (y) De druk van het Engels is zeer groot. Zo zijn kinderen tegenwoordig kids en heet een oliebollenkraam hier The Sweet Bakery. Internet speelt hierin ook een grote rol.
Zonder echter in een taalkundige discussie te vallen. Voor mijn gevoel staat het woord haaklat meer voor het afzonderlijke onderdeel, terwijl French cleat meer staat voor het geheel, laten we zeggen de wand vol met haaklatten. :) Maar dat kan persoonlijk zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Je hebt helemaal geljk. (y) De druk van het Engels is zeer groot. Zo zijn kinderen tegenwoordig kids en heet een oliebollenkraam hier The Sweet Bakery. Internet speelt hierin ook een grote rol.
Zonder echter in een taalkundige discussie te vallen. Voor mijn gevoel staat het woord haaklat meer voor het afzonderlijke onderdeel, terwijl French cleat meer staat voor het geheel, laten we zeggen de wand vol met haaklatten. :) Maar dat kan persoonlijk zijn.
A cleat = een wig(lat), dus kan ook gewoon voor een individuele lat.
Ook in de VS doen ze het wel eens bescheiden.... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Bedankt voor de opheldering omtrent de franse lat 😀. Een 18mm plaat waar die latten op kunnen? Wat is een goede afstand tussen de latten?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb vuren lat, 44mm met 20cm ruimte tussen de latten. Ik heb een lat van (nu nog) 2m waar ik stukjes afzaag om nieuwe houdertjes te maken, zoals te zien vooral van resthout.

Houders maak ik óf rustend in 2 keeplatten, ofin 1 keeplat en dan onderin steunend op het multiplex bord.
IMG_20220104_100428026.jpg

Totaaltje:
IMG_20220104_100319962.jpg
Schraapstaal hangt met magneetje in een schroef
IMG_20220104_100333516.jpg

Ik moet zeggen dat het idee van "gewoon op een mpx achterwand schroeven" ook best praktisch klinkt. De meeste dingen hangen hier wel op een vaste plek. Waar de haaklat wel heel fijn voor is, is om die plek te zoeken. Meestal zwerft een nieuw onderdeel een tijdje over het bord voordat de nieuwe plek gevonden is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Ik heb vuren lat, 44mm met 20cm ruimte tussen de latten. Ik heb een lat van (nu nog) 2m waar ik stukjes afzaag om nieuwe houdertjes te maken, zoals te zien vooral van resthout.

Houders maak ik óf rustend in 2 keeplatten, ofin 1 keeplat en dan onderin steunend op het multiplex bord.
Bekijk bijlage 112672

Totaaltje:
Bekijk bijlage 112673
Schraapstaal hangt met magneetje in een schroef
Bekijk bijlage 112674

Ik moet zeggen dat het idee van "gewoon op een mpx achterwand schroeven" ook best praktisch klinkt. De meeste dingen hangen hier wel op een vaste plek. Waar de haaklat wel heel fijn voor is, is om die plek te zoeken. Meestal zwerft een nieuw onderdeel een tijdje over het bord voordat de nieuwe plek gevonden is.
Dat ziet er mooi uit. Ik denk dat ik er ook maar voor ga.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
En maakt het nog uit of je haaklatten maakt van vuren, hardhout multiplex, underlayment (vuren mpx) of berken multiplex?
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Niet echt volgens mij. Ik heb de latten gemaakt van twee oude Ikea vurenhouten lattenbodems die ik nog had liggen. Latten op OSB van 18mm geschroefd. Zo’n constructie kan veel gewicht hebben. Het is meer een esthetisch verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb ook gewoon een plaat underlayment tegen de muur hangen. Daarin sla ik kleine spijkertjes naar gelang wat nodig is. Wil ik iets verplaatsen, ff de spijkers eruit trekken en nieuwe erin slaan.
Dan kan je inderdaad veel meer kwijt als met latten die op een bepaalde afstand van elkaar hangen die toch net niet handig is voor wat je wilt ophangen.
Maar van de andere kant, met haaklatten kan je dan wel weer heel makkelijk mooie kleine schapjes maken om bijvoorbeeld een schaaf op te zetten. Dat is voor mij dan weer meer gepruts...
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
met haaklatten kan je dan wel weer heel makkelijk mooie kleine schapjes maken om bijvoorbeeld een schaaf op te zetten. Dat is voor mij dan weer meer gepruts...
hier ontgaat mij iets
de schapjes waar je over schrijft, kan je ipv aan een haaklat te hangen toch ook gewoon tegen de houten wand schroeven
het onderstaande bakje - dat je in alle vormen & groottes kan maken - bevestig je met 2 schroeven
om te herschikken schroef je het eenvoudigweg elders op de wand

1641341895094.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.