Geluidsisolatie houten verdiepingsvloer

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Zou ik bv de holle ruimtes kunnen opvullen met glaswol en onder mijn nieuwe vloer bv rockwol? En daarover een dikke rubberen mat? En daar de houten vloer bovenop. Heb ik ook nog veel meer warmte isolatie en het scheel ongeveer 900,-. Vind ik een bedrag waarvan zoeken naar alternatieven geen schande is...
 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
BRIO 18 MW vloerelement 600 x 1200 mm - 1200 lijkt hetzelfde product als fermacell.
Bij mijn plaatselijke houthandel kost dat 647 in de btw voor 45m2. Scheelt dus iets op de fermacell variant. hoewel lijm schroeven en kantstroken er ook nog niet bij zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Hornbach heeft volgens mij de laagste prijs voor de estrich elementen met toebehoren, iets van een goede 16 euro per plaat -> 21,67 per m2. En alleen tussen de balken geeft geen ontkoppeling, dat is een goede aanvulling, maar zeker geen vervanging. je blijft nog steeds met contactgeluid zitten dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Zou ik bv de holle ruimtes kunnen opvullen met glaswol en in de vloer zelf geen fedmacell maar gewoon steenwol? Heb ik ook nog veel meer warmte isolatie en het scheel ongeveer 900,-. Vind ik een bedrag waarvan zoeken naar alternatieven geen schande is...

Als ik deze post zie is het mij onduidelijk of je nu begrijpt hoe geluidsisolatie met fermacell werkt. De fermacell met minerale wol eronder gaat op de bestaande vloer niet erin. De fermacell platen met minerale wol mogen ook zeker niet direct op de balken gelegd worden!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Hornbach heeft volgens mij de laagste prijs voor de estrich elementen met toebehoren, iets van een goede 16 euro per plaat -> 21,67 per m2. En alleen tussen de balken geeft geen ontkoppeling, dat is een goede aanvulling, maar zeker geen vervanging. je blijft nog steeds met contactgeluid zitten dan.

helaas voor de variant met minerale wol eronder betaal je daar ook gewoon 21 euro de m2. Bij 45m2 of meer 19,65.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ik denk zelf dat het niet veel goedkoper wordt dan de fermacell of andere merk variant.

Als je bereid bent om te knutselen dan zou je rockvloer solid kunnen neerleggen en daar twee lagen mdf 9mm kruislings overeen. maar ook dan zou je de lagen moeten verlijmen en schroeven. Naast de puist werk die dit oplevert, is het de vraag hoe effectief het uiteindelijk is. mdf is zwaar maar niet zo zwaar als estrich. En MDF is ook niet bepaald brandwerend te noemen. De kosten besparing zal ook niet gigantisch zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Als ik deze post zie is het mij onduidelijk of je nu begrijpt hoe geluidsisolatie met fermacell werkt. De fermacell met minerale wol eronder gaat op de bestaande vloer niet erin. De fermacell platen met minerale wol mogen ook zeker niet direct op de balken gelegd worden!
Ik begrijp zeker wel dat de platen niet tussen de balken gaan...
 

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Ik denk dat fermacel platen toch beste optie dan. :). Alvast bedankt. Ik ben er (dankzij jullie bijna uit..
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Ik denk dat fermacel platen toch beste optie dan. :). Alvast bedankt. Ik ben er (dankzij jullie bijna uit..
Natuurlijk is het totale bedrag belangrijk maar dat is dan wel alleen in verhouding met de kwaliteit van het resultaat van de ingreep. De fermacell versie heeft een bewezen kwaliteit, mits echt goed uitgevoerd d.w.z. echt contactloos. Mocht de oude vuren houten vloer niet vlak genoeg meer zijn dat moet deze eerst nog wat uitgevuld worden voor een "goede" uitvoering van deze vloer.

Het parket kan direct op de fermacell worden gelijmd en vormt dan geen nieuw trommelvel" en de massa van vloer wordt dan wat hoger en het geheel isoleert daardoor ietsje beter. Een tip, neem nieuwe dikkere plinten en plak aan de onderzijde een stevig schuimband dat goed / soepel op het parket aansluit. Dan dek je daar de noodzakelijke naad langs de muur netjes af zonder dat er "hard" contact ontstaat. Als je nieuwe parket direct op de plinten zou aansluiten heb je meteen weer een "hard" contact en hoort de buurvrouw je weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Ok bijna genoeg onderzoek gedaan vind ik en heb er zin in. Dit is het plan.

-glaswol tussen de holle ruimten tussen de balken onder de vloer of piepschuim balletjes.
-fermacal 'zwevende vloer op huidige vloer, die moet iig 'los' staan van de muren.
-vrij dikke rubberen mat daarboven op voor de massa.
-vervangen deuren, de nieuwe zijn massief
Als iets over het hoofd zie of u heeft nog bruikbare tips. Zeer welkom maar ook zeer gewaardeerd.
Gr
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Klinkt goed, voor in de holle ruimten zou ik niet voor piepschuim bolletjes gaan ivm brandbaarheid, minder geluidsisolatie en de enorme zooi die het geeft als de onderbuurvrouw een keer een gaatje in haar plafond wil.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Nog wel een opmerking. Begrijp ik het goed dat met holle ruimten de ruimte tussen de balklaag onder je huidige vloer wordt bedoeld?

Zo ja...is die ruimte officieel niet eigendom van de buurvrouw.? Ik zou daar dan zeker niet zomaar in gaan klussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Sebastiaan200

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Als je op die vrij dikke rubberen mat weer je parketvloer gaat leggen heb je twee zwevende dekvloeren op elkaar gemaakt. Dat wordt naar ik weet, nooit gedaan. De vloer op het rubber zal dun blijven en zelf weinig massa hebben en kan voor je eigen ruimte als een trommelvel gaan werken. Ook moet je bij houten vloeren opletten dat het totale gewicht van de vloer samen met de inrichting niet te hoog wordt voor de draagkracht van de balken. Vroeger werd er ook al scherp / economisch gebouwd, de winst zat toen in lichtere balken en dunnere muren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Deze verbouwing moet sowieso in overleg met de vve. Maar in het begin zei je "een huurder van mij", dus ik ging er vanuit dat het jouw pand is.

Wat een vreemd idee van die piepschuimbolletjes. Lees je alle reacties wel goed door?
 

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Deze verbouwing moet sowieso in overleg met de vve. Maar in het begin zei je "een huurder van mij", dus ik ging er vanuit dat het jouw pand is.

Wat een vreemd idee van die piepschuimbolletjes. Lees je alle reacties wel goed door?

nou ik heb een mail gestuurd met de plannen en daar werd positief op gereageerd. Er zit idd een huurder in een kamer maar het hele pand is niet van mij.

Heeft u alle reacties wel goed gelezen? Dan is dat niet zo vreemd. Maar volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald...

vg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.