Geluidsisolatie houten verdiepingsvloer

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.783
747
Enschede, Twente
Absorptie en reflectie. Nou, eigenlijk andersom. Geluid dat terugkaatst komt niet bij de buur. Wat niet terugkaatst moet dan dus opgevangen worden - absorptie. Dat kan met de gekende materialen als steen– en glaswol, of hennepplaten, etc. Voorbeeld: Hotel New York in Rotterdam; de kamers zijn onderverdeelde grotere ruimtes in het voormalige Holland America Lijn hoofdkantoor. Wanden zijn dubbel uitgevoerd — metalstud, met de buitenste profielen geïsoleerd bevestigd met rubber. Twee lagen gipsplaat elk buiten en ik schat 20 cm steenwol ertussen. Isoleert perfect.
Voor een vloer kom je volgens hetzelfde principe op de hier eerder voorgestelde oplossing van een harde zwevende vloer (aangezien tapijt hier geen optie is) op licht dempend materiaal op de bestaande vloer. Tussenruimte vol met steenwol, plafond van onderbuuf dubbel uitvoeren, dan komt er ook niet veel geluid terug richting jouw woning....
Contactgeluid is een heel ander verhaal - dat krijg je enkel de wereld uit met heel erg dure ingewikkelde oplossingen (mijn ervaring was betrokkenheid bij isoleren van een disco met zeur-buren).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

kajak

Nieuw lid
5 mrt 2020
22
6
Katwijk
Ik heb een houten verdiepingsvloer met Fermacell gelegd en dik tevreden met de geluidsisolatie. Daarnaast was voor mij de extra brandvertraging een belangrijke plus (houtkachel)
Maar beter nog een onafh adviseur raadplegen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Fermacell Estrich 2e32 platen ben je al een heel stuk kwijt. Alles zal lastig worden. Wel goed vrij houden van de kanten in dit geval echt volgens de instructies uitvoeren dus. Dus zwevend leggen lijmen en alleen de platen aan elkaar schroeven met hele korte schroeven. Eigenlijk alleen om de lijm uit te laten harden. En dan lekkere rubberen onderlaag en dan pas je zwevende houten vloer erop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200 en Emilio

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Ja joh!
We hebben de naam van het toppic al gewijzigd in "Geluidsisolatie houten verdiepngsvloer."
Als Sebastiaan nu eens een aantal proefvakken aanlegt, dan komen de forumleden wel langs om te helpen stampen. Degene die niet stampen kán, mag koffie drinken bij de benedenbuuf.
Haha deze vind ik leuk. Moet ik wel de buuf melden dat er mensen over de 'vloer' komen..
 

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Fermacell Estrich 2e32 platen ben je al een heel stuk kwijt. Alles zal lastig worden. Wel goed vrij houden van de kanten in dit geval echt volgens de instructies uitvoeren dus. Dus zwevend leggen lijmen en ualleen de platen aan elkaar schroeven met hele korte schroeven. Eigenlijk alleen om de lijm uit te laten harden. En dan lekkere rubberen onderlaag en dan pas je zwevende houten vloer erop.
Ja zou u die houten vloer direct op het rubber leggen? Ik wil toch (sorry?) ook een rubberen mat gaan leggen. Ik weet alleen nog niet of ik hem boven of onder de 'zwevende vloer' ga leggen. Maar ik kom hier nog zeker op terug. Inclusief de 'lagen'.
 

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Ja joh!
We hebben de naam van het toppic al gewijzigd in "Geluidsisolatie houten verdiepngsvloer."
Als Sebastiaan nu eens een aantal proefvakken aanlegt, dan komen de forumleden wel langs om te helpen stampen. Degene die niet stampen kán, mag koffie drinken bij de benedenbuuf.
Helemaal goed die aanpassing. Hoe kan iemand anders dat eigenlijk doen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Fermacell Estrich 2e32 platen ben je al een heel stuk kwijt. Alles zal lastig worden. Wel goed vrij houden van de kanten in dit geval echt volgens de instructies uitvoeren dus. Dus zwevend leggen lijmen en alleen de platen aan elkaar schroeven met hele korte schroeven. Eigenlijk alleen om de lijm uit te laten harden. En dan lekkere rubberen onderlaag en dan pas je zwevende houten vloer erop.
Dit dus. Best wat extra massa en dubbele ontkoppeling. Extra isolatie tussen de balken daarbij en dat gaat ook nog heel veel verschil maken. Veel meer dan dit kun je niet doen, anders ga je normaal gesproken je vloer overbelasten.
 
  • Leuk
Waarderingen: robvansuilen

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Even een aanvulling van mij, een geïnformeerde amateur op dit gebied.

Praktische oplossingen zijn hier al veel beschreven. De fermacell platen met onderlaag van steenwol zijn hier de snelste oplossingen. Maar gedacht kan ook worden aan het leggen van drukvaste steenwol op de ondervloer waarna massa opgebracht word in de vorm van een zwevende cementdekvloer (gewapend of ondersteunt natuurlijk) of twee multiplex lagen (minder effectief want minder massa).

Theorie/natuurkunde achter al deze oplossingen voor contactgeluiddemping is massa en veer principe. Massa is belangrijk, omdat hoe meer massa er is hoe moeilijker deze in beweging gebracht kan worden. Het veer principe is belangrijk omdat trillingen verloren gaan in de veer. Samen vormen ze een goede bescherming tegen (contact) geluid.

Probleem met het isoleren van contactgeluid op bestaande tussenvloeren is meestal de draagkracht van de bestaande constructie waardoor men niet onbeperkt massa kan opbrengen. Om deze reden wordt soms ook de balklaag versterkt.

Alleen opvullen van eventuele holtes in bestaande vloeren en plafonds werkt niet (afdoende) tegen contactgeluid doorgifte. Aangezien het geluid zich door de bestaande contactdelen (balkenlaag gipsplafond) toch zal voortplanten.

Wel is opvullen van holtes met name belangrijk om klankkast effect van dit soort holtes te verminderen. Dus zeker wel van belang. Opvullen met een akoestische steen- of glaswol, natuurlijke wol en zelfs katoen of papiervezels zijn hier de oplossing.

Tenslotte is het , zoals hier al genoemd, erg belangrijk dat de zwevende vloer compleet ontkoppeld is van de rest van de constructie zoals omliggen de muren en leidingen. Ook deze geven namelijk makkelijk contactgeluid door naar beneden. Denk hierbij ook aan de plinten!

Nog een leuke link hierover: Hoe werkt geluidsisolatie (en hoe niet)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Wel is opvullen van holtes met name belangrijk om klankkast effect van dit soort holtes te verminderen. Dus zeker wel van belang. Opvullen met een akoestische steen- of glaswol, natuurlijke wol en zelfs katoen of papiervezels zijn hier de oplossing.
Binnen een woning wel, maar aangezien het een brandscheiding betreft, moet je onbrandbare isolatie kiezen. Dus glas- of steenwol.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
zou ook voor fermacell met minerale wol gaan,worden gebruikt als verdiepingsvloeren.
Je zou na kunnen gaan wat de isolatie waarde voor geluid is.
Daaroverheen een goede geluiddempende ondervloer en dan je parket of laminaat erop
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebastiaan200

Sebastiaan200

Actieve deelnemer
28 apr 2020
169
14
Ik heb nog een andere vraag. Ik wil best geld uitgeven. Daar heb ik ook rekening mee gehouden. Toch vind ik persoonlijk die fermacell platen redelijk prijzig. Het is gipsvezel..voor 45m2 ben je dan inclusief plinten/schroeven enz al snel 1000,-. Nogmaals als ik get miet uitgeven geen probleem. Maar onderzoek graag alternatieve (als die er zijn hoor ik ze graag)..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.