Gaten te krap.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Maar hoe centreer je die kotterkop in het gat? Elk gat eerst met de taster doen en dan wisselen voor de kotterkop? Dan ben je wel even bezig. En daarna de freesbank van houtstof ontdoen? Olie wisselen. Ik dacht toch van niet.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Maar hoe centreer je die kotterkop in het gat? Elk gat eerst met de taster doen en dan wisselen voor de kotterkop? Dan ben je wel even bezig. En daarna de freesbank van houtstof ontdoen? Olie wisselen. Ik dacht toch van niet.
Boor/freesmachine voor hout. te boren plaat opspannen, MC2 boorkop met forstnerboor, daarna kotterkop. hoef je niet te centreren, daarna voor deze oplossing een nieuw probleem zoeken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Kun je niet de te kleine boor een tikje groter maken door iets boven de onderkant van de snijder een tikje metaal eraan te lassen of hard solderen, of zou dat breken? Dan kun je de onderkant van de boor gebruiken om 'm te centreren, en die minieme afname die je moet doen wordt wellicht weg geschraapt door het stukje metaal dat je aan de boor hebt gemaakt?
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Stuk rond staal/rvs diameter 6, 8 of 10.
Snede in de kop maken tbv van een stuk schuurlinnen. Bv 25mm of 35mm.
Korrel 40, 60 of 80.
Linksom vast om het stuk rond draaien.
Dus wikkelen. Korrel kant naar buiten gericht.
In de accuboormachine en je gaten naar gelang ruimen.

stifttol met frees kan ook.
Gaat sneller maar ook sneller teveel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Zo heb ik de kleine gaten gedaan. Maar als je het schuurpapier niet vast lijmt, dan blijft het niet zitten, als je er een grotere rol van maakt.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Ach @chevy66 je roept steeds nieuwe zaken op om het persé niet zó te doen.
Maar zoals ik eerder al meldde, je had in minder tijd die gaten al geruimd als je er meer tijd aan had besteed.
Het is toch maar een eenmalige klus?
Ik ken jou helemaal niet zo, je bent toch geen bot mag ik hopen? :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Het is al opgelost. Dat heb ik ook al aangegeven. Een aantal van de geopperde oplossingen heb ik of overwogen , maar afgekeurd, of uitgeprobeerd en ondervonden dat het niet zo makkelijk werkte als gedacht.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Zo heb ik de kleine gaten gedaan. Maar als je het schuurpapier niet vast lijmt, dan blijft het niet zitten, als je er een grotere rol van maakt.
Herkenbaar.

Mijn ervaring is als je het linnen de contra opwikkeld om de as en je de andere kant op draait het vast blijft zitten. Je kunt evetueel varieren in dikte as.

Je hebt ook kleine rubberen houders welke in de stift tol of accu tol kunnen. Hier gaan dan schuur hulsen overheen. Zijn in meerdere diameters verkrijgbaar.
Zal zo op de zaak een foto maken van wat ik bedoel.
Wellicht dat wat oncourante maat gaten toch met de rattenstaart of halfronde vijl moeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Schuurhulzen. Die heb ik ook. Maar in merbau te tijdrovend en de asjes waren niet lang genoeg om de hele diepte te kunnen doen, zonder met de kop van de slijper tegen de bovenrand van het hout aan te komen. Vijlen in blinde gaten schiet ook niet op. Het ging om 250 gaten.
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Ik heb in hout altijd het probleem, dat gaten altijd krapper worden dan de maat waarmee je boort. 150 blinde gaten in merbau uit schuren met een lamellen wieltje in niet echt mijn hobby. Voor alle maten een overmaat staalboor kopen en vlak slijpen is kostbaar en 25,2 en 32,2 zijn er bij mijn weten ook niet in morseconus 2. En om er nu ook nog een grotere kolomboor voor te gaan kopen lijkt me ook overdreven. Hoe lossen jullie zo iets op?
Heb je al geprobeerd het forsterboor linksom in het gat te laten draaien? Mogelijk kan je de zijgeleiding van je boor scherpslijpen zodat de houtvezels in beide richtingen worden afgeseden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Mijn boorkolom kan maar een kant op draaien. Er zitten platte riem poelies op die je kan wisselen tussen de motor en de boor. Die lopen los als je links om zou draaien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
De kleinere gaten gingen makkelijker door een stuk schuurband strak op te rollen en dat in de boorkop te spannen. Merbau schuurt een stuk moeilijker dan vuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.