Gaten te krap.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik heb in hout altijd het probleem, dat gaten altijd krapper worden dan de maat waarmee je boort. 150 blinde gaten in merbau uit schuren met een lamellen wieltje in niet echt mijn hobby. Voor alle maten een overmaat staalboor kopen en vlak slijpen is kostbaar en 25,2 en 32,2 zijn er bij mijn weten ook niet in morseconus 2. En om er nu ook nog een grotere kolomboor voor te gaan kopen lijkt me ook overdreven. Hoe lossen jullie zo iets op?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ja maar een hoop werk en vrij kostbaar. Een 32,5 mm boor kost een tientje of 5 ex btw. Dan moet ik hem afdraaien naar 16mm en de punt weg slijpen, zodat hij vlak boort. Het zelfde dan voor 16 , 20 en 25. En 32, 5 is eigenlijk een beetje los.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Uit de hand boren en een beetje ruimen?
Frezen met een mal en de bovenfrees met kopieerring?
Ben wel benieuwd waar dit voor is en waarom het zo precies komt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het is voor het frezen magazijn voor mijn metaalfreesbank. En het moet zo precies, omdat anders de frezen alle kanten op staan en ik me daar aan blijf ergeren. Elzenmaa, de gaten zijn nu geboord met een forstner boor. Het probleem is dat de gaten dan dus geen 32 maar 31,97 worden. Dan moet je de frezen er met een hamer in slaan en met een tang uit trekken. Ze staan dan wel mooi recht op.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is voor het frezen magazijn voor mijn metaalfreesbank. En het moet zo precies, omdat anders de frezen alle kanten op staan en ik me daar aan blijf ergeren. Elzenmaa, de gaten zijn nu geboord met een forstner boor. Het probleem is dat de gaten dan dus geen 32 maar 31,97 worden. Dan moet je de frezen er met een hamer in slaan en met een tang uit trekken. Ze staan dan wel mooi recht op.
Ah, zo'n blok heb ik gemaakt voor mijn selectie 0.5 oplopende boren van Ecotools, speciaal voor op de draaibank. Allemaal dubbel (behalve de 10 mm, daar hadden ze er destijds maar 1 van...) Geboord met de boren die er ook in moesten staan. Die gaten zijn idd een beetje krap ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik had het zelfde met proppen boren. De proppen waren de zelfde maat als de gaten. Die gingen er dus niet in. Gaten na geboord met een 0,2 mm grotere metaalboor en strak pas. Tot een mm of 12 zijn dat de kosten niet. Maar daar boven loopt het hard op.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Te groot boren en met de 3D printer een perfect passende huls maken...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Verstelbare speedboor heeft het probleem dat hij niet meer goed centreert als je de punt inkort. Die hulzen hoef ik niet te printen. Die zou ik kunnen draaien. Dan moet ik alleen de tussenruimtes groter maken en dan passen niet al mijn frezen meer in het zelfde bord. En ik heb al ruimte te kort. En het is een heleboel extra werk.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik weet het uiteraard niet zeker, maar ik denk zoiets:
14857-NS.jpg

Evt idd met twee boven elkaar voor je vingerfrezen, en een plankje eronder.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bovenstaand idee, maar dan wat eenvoudiger uitgevoerd. 1 gezette U-vorm met daaronder een plaat. Dan heb je minimaal aantal onderdelen met minimale bewerkingen. Een beetje lasersnijder is 0.05mm nauwkeurig.

De details kun je erbij verzinnen.
 

Bijlagen

  • 20231219_195658.jpg
    20231219_195658.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 7

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.