Gaten te krap.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Maar dan vallen ze er door heen. Frezen lopen van 3mm met 6mm schacht tot 40mm met 32mm schacht. het rode rek is voor houders. Niet voor frezen. De laden hebben een rond kant. Ze draaien naar buiten. Ik heb de gaten allemaal al geboord, ze moeten nu alleen iets ruimer worden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Gatenzaag rond 25, dubbelzijdig tape op de buitenkant en daarop schuurpapier 80. In de kolomboor.
Het gaat maar om een paar honderdsten, even ervoor gaan zitten en het leed is geleden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Het is dan makkelijker om 2 tanden naar buiten te buigen. Maar dat is voor de grote maten best een slim idee. 4 gatenzagen kosten 12 euro.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Ik weet niet wat je aan 40mm merbau wil printen of laseren? En ik heb beide machines niet, dat helpt ook niet. En hoewel ik de techniek heel mooi vindt, voel ik geen enkele behoeft om het me eigen te maken. Ik weet zelfs niet hoe ik foto's op het forum moet zetten. Dus mij met computers dingen laten doen is vrij kans loos. En het moet uiteraard tegen minimale kosten, het liefst met spullen die ik heb liggen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik had het zelfde met proppen boren. De proppen waren de zelfde maat als de gaten. Die gingen er dus niet in. Gaten na geboord met een 0,2 mm grotere metaalboor en strak pas. Tot een mm of 12 zijn dat de kosten niet. Maar daar boven loopt het hard op.
Veritas heeft proppenboren die conisch zijn.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Ik weet dat ze er zijn Maar ik heb ze niet . Ik vond ze van ecotools al duur. Het is hobby .Met een mal diverse gaten frezen in merbau kost ook erg veel tijd . De kleine gaten heb ik al op maat. Ik heb een stuk schuurband opgerold in de gewenste maat en dat in de boorkop gespannen. Dat werkte beter dan ik gedacht had.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik weet dat ze er zijn Maar ik heb ze niet . Ik vond ze van ecotools al duur. Het is hobby .Met een mal diverse gaten frezen in merbau kost ook erg veel tijd . De kleine gaten heb ik al op maat. Ik heb een stuk schuurband opgerold in de gewenste maat en dat in de boorkop gespannen. Dat werkte beter dan ik gedacht had.
Het is hobby en de spullen heb je waarschijnlijk al:


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Ja, ik weet hoe het werkt. Dat is leuk voor een paar gaten. Maar mijn ervaring met diep frezen in merbau is, dat het heel veel tijd kost om een gat te maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, ik weet hoe het werkt. Dat is leuk voor een paar gaten. Maar mijn ervaring met diep frezen in merbau is, dat het heel veel tijd kost om een gat te maken.
Een keer voorboren met een maat kleinere forstnerboor of speedboor. Je hebt een vraag om gaten te maken die afwijken van standaard boorafmetingen. Bij deze, ik had niet bergrepen dat het geen tijd mag kosten, het is tenslotte hobby.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Ook al is het hobby, ik heb geen zin om een hele week, elke avond de buurt te irriteren met freesgeluiden. De gaten zitten al in het hout. Ze zijn alleen net iets te krap voor het mooie. Als je 250 gaten wil frezen, steeds gat boren, malletje klemmen, gaatje frezen, dat duurt gewoon te lang. Voor gaten die net onder een forstner boor maat zitten, maak ik een forstner boor kleiner. Maar als ik er bijna 2 mm af moet halen, blijft er niets van de zijsnijders over.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
De kleine gaten zijn al klaar. Voor de grote heb ik naar het idee van thomasz gatzagen besteld. Die kan ik heel simpel iets groter laten boren. Dan heb ik de rest van de gaten ook zo klaar. Kan ik aan een volgend project beginnen. Nu ligt alles op mijn zaagtafel en voor het volgende project heb ik die weer nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en thomasz

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Ik heb in hout altijd het probleem, dat gaten altijd krapper worden dan de maat waarmee je boort. 150 blinde gaten in merbau uit schuren met een lamellen wieltje in niet echt mijn hobby. Voor alle maten een overmaat staalboor kopen en vlak slijpen is kostbaar en 25,2 en 32,2 zijn er bij mijn weten ook niet in morseconus 2. En om er nu ook nog een grotere kolomboor voor te gaan kopen lijkt me ook overdreven. Hoe lossen jullie zo iets op?
Een simpel kotterkopje, na het boren 0,5mm uitkotteren lijkt mij vrij simpel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.