Daar heb je gelijk. Ik heb het verschil tussen kopieerring en recht frees niet meegenomen. Dat levert ook nog een variabele op.het is toch complexer dan dat f/vrees ik.
de diameter van de frees en de diameter van de kopieerring en de vorm van de mal horen bij mekaar. als je 1 van die dingen wijzigt, klopt het met meer.
aan de holle kant krijg je als straal: buitenstraal van de mal - de straal van de kopieerring + de straal van de frees.
aan de bolle kant krijg je als straal: binnenstraal van de mal + de straal van de kopieerring - de straal van de frees.
en die 2 moeten natuurlijk gelijk zijn.
voor een bepaalde mal ligt het verschil tussen kopieerring en frees dus vast.
een kopieerfrees is eigenlijk een frees waarbij de kopieerring en de frees dezelfde diameter hebben en dat verschil dus nul is.
daar heb je dus een mal nodig met dezelfde straal aan de holle en de bolle kant. ik zie nog niet direct hoe je die zelf zo even maakt.
je kan vooraf een testje doen met een stuk vuren of iets dergelijks.bij virutex/CMT staat duidelijk dat je een kopieerring van 30mm en een frees van 12 mm nodig hebt.
Bekijk bijlage 140192
in lijn met wat ik hier boven probeerde schreef, omdat het resultaat dan 9mm verschoven is tov de curve van de mal.
de mal is maw zo gemaakt dat buitenkant -9mm gelijk is aan binnenkant+9mm. theoretisch kan het bvb ook met kopieerring 24mm (als die al bestaat) en frees van 6mm.
de trend vermeldt duidelijk 30 / 12,7mm. de silverline ook.
voor deze 4 zijn online goeie handleidingen en/of instructiefilmpjes te vinden. bij HBM dat ondermaats.
wat chevy schrijft klopt: eerst aan de buitenkant frezen, eventueel in verschillende dieptepassen. dan in 1 keer volledige diepte aan de binnenkant frezen om af te werken.
echte ervaring met 1 of meerdere van deze mallen is er blijkbaar niet.
ik baseer me dan maar op mijn ervaring met de merken en de documentatie.
de kans is inderdaad groot dat de mal na dit project in de kast belandt maar een werkblad verkl#€*n kost meer dan een mal.
een 12mm frees heb ik. het zal wellicht de CMT worden.
Ik hoop zelfs dat dit een eenmalig project wordt want ik ben geen fan van HPL keukenwerkbladen en stel ze dan ook nooit voor. maar als de klant iets goedkoops maar toch sterk wil voor de verhuur dan kom je er niet omheen.Ervaring met de silverline. Maar zoals ik al zei was dat een eenmalig project. Werkte verder prima. Maar ik heb echt geen idee waar die mal is gebleven. De frezen uit dat silverline setje gebruik ik nog regelmatig. Vooral de langste bit is vaak handig. Meeste bladen zijn tegenwoordig natuursteen of een imitatie daar van. Die krijg je op maat aan. En in mijn werkgebied weinig ruimte voor hoekkeukens. Meestal gewoon recht. Als je een mal koopt die voor een 12mm frees bedoelt is moet je die dus gebruiken.
ga ik zeker doen, en met een stuk spaan met laminaat om ook uitbreken in te schatten. wellicht is er een restje van het werkblad dat kan dienen. anders kan het principe prima met 18mm getest worden.je kan vooraf een testje doen met een stuk vuren of iets dergelijks.
de dikte van die planken maakt voor een test niets uit.
niks want het project is helaas (of gelukkig@jorisvh , wat is het uiteindelijk geworden?
Ik zal wellicht binnenkort iets soortgelijks moeten doen voor het keukenwerkblad bij een neefje; ze hebben nog niet beslist wat het juist moet worden, dus ik ben enkel in marktverkenningsmodus. Festool ziet er fantastisch uit en is een stuk universeler dan de meeste van die andere mallen (én werkt met EU freesmaten), maar is echt wel wat duur alleen maar om iemand in de familie een pleziertje te doen...
we zitten in een vrije marktconcullega die korpussen in Duitsland haalt goedkoper was
ik had (en heb) geen zin om te onderzoeken hoe ik de goedkoopst mogelijke melamine keukens kan plaatsen. daar is voor mij geen plezier aan te beleven.we zitten in een vrije markt
maar kon jij dan die corpussen daar niet halen ?
of was de afstand tot jouw klant te groot, en/of wou je meer maakvreugde dan jouw concullega ?
kan ik volledig inkomen !ik had (en heb) geen zin om te onderzoeken hoe ik de goedkoopst mogelijke melamine keukens kan plaatsen. daar is voor mij geen plezier aan te beleven.
Ik kreeg gisteravond te horen dat mijn neef aan beuk of rubberwood denkt, dat is voor mij natuurlijk wel makkelijk te bewerken. Hun keuken wordt een L-vorm, maar de hoek van de muren is een beetje groter dan 90°, dus het zal er vooral van afhangen hoe ze de rand willen. Gewoon recht wordt makkelijk, afgerond zou dan weer handiger zijn met zo'n mal.als je er qua lengtes mee wegkomt zonder een extra werkblad te kopen zou ik 2 benen van een L in verstek verbinden, met werkbladverbinders. (voor mij kwam dat - zoals hierboven gezegd, slecht uit)
Is een heel mooie mal en heel universeel, maar zelfs bij de Duitse leveranciers nog heel duur...festool mal had ik toen niet gevonden.
dat zijn dan van die massieve gelamineerde bladen, veronderstel ik.Ik kreeg gisteravond te horen dat mijn neef aan beuk of rubberwood denkt
ah ja, het komt terug, had die bij mijn zoektocht toch gevonden maar onmiddellijk uit de kandidatenlijst geschrapt wegensIs een heel mooie mal en heel universeel, maar zelfs bij de Duitse leveranciers nog heel duur...
hoi Joris,Ik moet binnenkort gepostformeerde werkbladen van 650mm breed verbinden onder 90gr in een L-keuken en ben op zoek naar een goeie freesmal hiervoor.
ik vind een heel gamma met nogal verschillende prijzen. heeft iemand goeie of slechte ervaringen met die dingen?
versies die ik vond:
- Virutex PFE60, o.a. bij baptist @ 200€ excl
- CMT 650, o.a. bij amazon.com.be @ 136€ excl - deze lijkt mij 100% identiek aan de virutex
Kitchen Worktop Jig CMT650 | Systems and accessories | CMT Orange Tools Worldwide
Looking for Kitchen Worktop Jig CMT650? You will find them in the Systems and accessories section of the CMT Orange Tools website. Visit the product page!www.cmtorangetools.com
- Trend KWJ650, o.a. bij amazon.nl @ 82 € excl
![]()
KWJ650 - Kitchen Worktop Jig 650mm c/w Peninsular Cut
Kitchen Worktop Jig 650mm c/w Peninsular Cutwww.trend-eu.com
- HBM @ 41€ excl, deze is "sterke vezelplaat", de rest van hard plastic dus wel een andere klasse van kwaliteit vermoedelijk
![]()
HBM Werkblad Freesmal 12 x 900 mm
Voor het maken van links- en rechtshandige verbindingen, hoekverbindingen en T-verbindingen met een breedte tot 900 mm. Te gebruiken met een freesmachine en een freesgeleider met 30 mm diameter. Gemaakt van sterk vezelplaat.www.hbm-machines.com
alvast bedankt!
goeie opmerking - de meeste rubberwoodpanelen die ik al gebruikt heb waren vrij stabiel, maar juist in een keuken zijn de omstandigheden nogal wisselend en dan gaan die verschillende richtingen wel risico opleveren - ik stuur ze wel richting 45°als je onder 90gr verbindt, ga je kops met langs hout verbinden. zo’n blad kan tot enkele mm smaller/breder worden door het jaar. met een starre verbinding ga je interne spanningen opbouwen en die kunnen best voldoende zijn om scheuren te krijgen.
in 45° (of ongeveer want geen rechte hoeken) denk ik aan domino KV/D8 verbindingen, met een paar extra domino's om de oppervlakken uitgelijnd te houden. Als die niet op de smalste stand ingefreesd worden, ga ik ervan uit dat de laterale bewging wel opgevangen kan worden. Eigenlijk denk ik dat ik ze dan zelfs veilig kan verlijmen, niet?met enkel bladverbinders die laterale beweging toelaten Bekijk bijlage 148436is er geen probleem maar ik zou geen deuvels of domino’s gebruiken dan.
klopt, en door ze in 45° te verbinden heb ik die mal niet nodigzo’n mal heb je volgens mij alleen nodig als je werkbladen een afgewerkte rand (bvb kantenband of gepostformeerd met radius, ...) hebben die je eerst moet verwijderen voor je ze tegen mekaar zet.