Freesmal om keukenwerkbladen te verbinden

jorisvh

Post veel
Ik moet binnenkort gepostformeerde werkbladen van 650mm breed verbinden onder 90gr in een L-keuken en ben op zoek naar een goeie freesmal hiervoor.
ik vind een heel gamma met nogal verschillende prijzen. heeft iemand goeie of slechte ervaringen met die dingen?
versies die ik vond:
  • Virutex PFE60, o.a. bij baptist @ 200€ excl
  • CMT 650, o.a. bij amazon.com.be @ 136€ excl - deze lijkt mij 100% identiek aan de virutex
  • Trend KWJ650, o.a. bij amazon.nl @ 82 € excl
  • HBM @ 41€ excl, deze is "sterke vezelplaat", de rest van hard plastic dus wel een andere klasse van kwaliteit vermoedelijk

alvast bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Volgens mij is die van hbm hetzelfde als die van silverline. Je kon er van silverline een doosje met 4 frezen bij kopen, die bedoeld waren voor de mal. Waren wel inchmaten volgens mij.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Dat frezensetje vindt ik bij bol voor nu 24 euro. Het staat me bij dat ik er toendertijd iets van 15 euro voor heb betaald bij toolstation.
 

jorisvh

Post veel
Ah, de lijst wordt nog wat langer 😉.

Die Silverline lijkt inderdaad identiek aan de HBM, behalve dat daar “StahlKaiser” op staat.

Voor de andere mallen is een 12mm frees en een 30mm kopieerring nodig.
Bij de HBM vind ik enkel dat een freesmachine en een 30mm kopieerring nodig is. Niks over de frees, terwijl dat wel degelijk van belang is voor het resultaat mij dunkt.
Voor de silverline lees ik 12,7mm frees en een 30mm leibus, niet duidelijk of die inbegrepen zijn.

is dat van 4 frezen dan 4x die 12,7mm vinger frees? Of zijn er verschillende nodig?
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
ik weet niet hoeveel keukenbladen je moet gaan doen, maar je kan toch prima een zelfgemaakt hout met wat houtjes maken? Zo nou luister een werkbladverbinder toch niet?

Ik heb het zelf uit de hand gedaan zonder mal en dat ging ook prima. Of mis ik iets?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
In dat setje van silverline zit geen copierring. Alleen een 1/2 duims frees van 63mm, 2 van 50mm en een freesje met een lagertje
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Het gaat me niet om een mal om de werkbladverbinders in te frezen (al kan je dat met de meesta van die freesmallen ook wel).
Ik zoek een mal om de rand van de werkbladen te frezen zodat ze perfect aansluiten.

Bedankt voor de uitleg, dat is inderdaad andere koek. En freesmal is in dat geval wel zo handig 😁
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Ik denk dat er bij geen enkel set een kopieerring zit (machine afhankelijk)
waarschijnlijk is de afmeting van de frees voor de hbm set ook 12,7mm is maar dat staat ongetwijfeld in de handleiding
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik wil de vraagstelling niet ondermijnen
het is een mooie en veel toegepaste manier van verbinden
onlangs zag ik een keukenwerkblad uit hpl waar de L-verbinding in 90° diagonaal is (45°)
is dat een alternatief ?
 

jorisvh

Post veel
onlangs zag ik een keukenwerkblad uit hpl waar de L-verbinding in 90° diagonaal is (45°)
is dat een alternatief ?
technisch een goede oplossing.
helaas zijn het 2 keukens met een L van 2m80x2m40 en werkbladen zijn 4m10.
Met de 45gr verstek verbinding heb ik 4 werkbladen nodig.
Met de haakse verbinding lukt het met 3.
en 1 werkblad kost meer dan de CMT mal …
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
17
Beusichem (Betuwe)
Zolang de diameter gelijk is aan of kleiner is dan de binnenhoek die de mal icm de kopieerring oplevert kun je elke rechte frees gebruiken lijkt mij. Een kopieerfrees kan misschien ook wel. Die moet dan ook een passende of kleiner diameter hebben. Of zien we iets over het hoofd? Voor het infrezen van de spanners moet je wel weer een kortere kopieerfrees hebben overigens.
 

jorisvh

Post veel
het is toch complexer dan dat f/vrees ik.
de diameter van de frees en de diameter van de kopieerring en de vorm van de mal horen bij mekaar. als je 1 van die dingen wijzigt, klopt het met meer.

aan de holle kant krijg je als straal: buitenstraal van de mal - de straal van de kopieerring + de straal van de frees.
aan de bolle kant krijg je als straal: binnenstraal van de mal + de straal van de kopieerring - de straal van de frees.
en die 2 moeten natuurlijk gelijk zijn.
voor een bepaalde mal ligt het verschil tussen kopieerring en frees dus vast.

een kopieerfrees is eigenlijk een frees waarbij de kopieerring en de frees dezelfde diameter hebben en dat verschil dus nul is.
daar heb je dus een mal nodig met dezelfde straal aan de holle en de bolle kant. ik zie nog niet direct hoe je die zelf zo even maakt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
1 werkblad kost meer dan de Blum mal
die blum-mal heb ik hier nog niet voorbij zien komen
ik verwacht niet dat er een kopieerring bij zit, maar ik weet wel graag welke frees ik nodig heb.
zal idd wel 1/2” zijn maar dat zouden ze beter op de productpaginabij
bij baptist vind ik dit ivm kopieerring en frees
ik vermoed dat je een standaard-vingerfrees met een snijlengte > dikte van je blad nodig hebt
overigens kan je die mal even goed bij eender welke verdeler van tendotools uit lier bestellen
dat kan je nog vervoerkosten besparen
prijzen lijken mij standaard verdeler = tendotools te zijn
1705878642930.png

helaas komen er weinig praktijkervaringen als antwoord op jouw vraag
prijzen van de mallen zijn verwaarloosbaar ivh tot de prijs van een keuken
gaan met die banaan !
maw probeer het op papier beste spul in praktijk uit op een testplaat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Volgens mij heb je alleen een 1/2 frees van voldoende lengte nodig. De copierring van 30mm heeft wat ruimte in de groef. Je freest eerst tegen de buitenkant en bij de laatste gang duw je hem tegen de binnenkant en frees je de hele kant fijntjes na. Ik heb alleen de frezenset nog. Ik heb geen idee wat ik met de mal heb gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.