Freesmal om keukenwerkbladen te verbinden

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Hoe vaak ga je dit nodig hebben? Koop de goedkoopste, met die simpele kunststof pennetjes en een lange 1/2 frees. Die kan je gelijk op de eerste klus weg schrijven. Die dingen werken allemaal het zelfde.
 

jorisvh

Post veel
bij virutex/CMT staat duidelijk dat je een kopieerring van 30mm en een frees van 12 mm nodig hebt.
1705904468756.png
in lijn met wat ik hier boven probeerde schreef, omdat het resultaat dan 9mm verschoven is tov de curve van de mal.
de mal is maw zo gemaakt dat buitenkant -9mm gelijk is aan binnenkant+9mm. theoretisch kan het bvb ook met kopieerring 24mm (als die al bestaat) en frees van 6mm.

de trend vermeldt duidelijk 30 / 12,7mm. de silverline ook.
voor deze 4 zijn online goeie handleidingen en/of instructiefilmpjes te vinden. bij HBM dat ondermaats.

wat chevy schrijft klopt: eerst aan de buitenkant frezen, eventueel in verschillende dieptepassen. dan in 1 keer volledige diepte aan de binnenkant frezen om af te werken.

echte ervaring met 1 of meerdere van deze mallen is er blijkbaar niet.
ik baseer me dan maar op mijn ervaring met de merken en de documentatie.
de kans is inderdaad groot dat de mal na dit project in de kast belandt maar een werkblad verkl#€*n kost meer dan een mal.
een 12mm frees heb ik. het zal wellicht de CMT worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Ervaring met de silverline. Maar zoals ik al zei was dat een eenmalig project. Werkte verder prima. Maar ik heb echt geen idee waar die mal is gebleven. De frezen uit dat silverline setje gebruik ik nog regelmatig. Vooral de langste bit is vaak handig. Meeste bladen zijn tegenwoordig natuursteen of een imitatie daar van. Die krijg je op maat aan. En in mijn werkgebied weinig ruimte voor hoekkeukens. Meestal gewoon recht. Als je een mal koopt die voor een 12mm frees bedoelt is moet je die dus gebruiken.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
het is toch complexer dan dat f/vrees ik.
de diameter van de frees en de diameter van de kopieerring en de vorm van de mal horen bij mekaar. als je 1 van die dingen wijzigt, klopt het met meer.

aan de holle kant krijg je als straal: buitenstraal van de mal - de straal van de kopieerring + de straal van de frees.
aan de bolle kant krijg je als straal: binnenstraal van de mal + de straal van de kopieerring - de straal van de frees.
en die 2 moeten natuurlijk gelijk zijn.
voor een bepaalde mal ligt het verschil tussen kopieerring en frees dus vast.

een kopieerfrees is eigenlijk een frees waarbij de kopieerring en de frees dezelfde diameter hebben en dat verschil dus nul is.
daar heb je dus een mal nodig met dezelfde straal aan de holle en de bolle kant. ik zie nog niet direct hoe je die zelf zo even maakt.
Daar heb je gelijk. Ik heb het verschil tussen kopieerring en recht frees niet meegenomen. Dat levert ook nog een variabele op.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
bij virutex/CMT staat duidelijk dat je een kopieerring van 30mm en een frees van 12 mm nodig hebt.
Bekijk bijlage 140192
in lijn met wat ik hier boven probeerde schreef, omdat het resultaat dan 9mm verschoven is tov de curve van de mal.
de mal is maw zo gemaakt dat buitenkant -9mm gelijk is aan binnenkant+9mm. theoretisch kan het bvb ook met kopieerring 24mm (als die al bestaat) en frees van 6mm.

de trend vermeldt duidelijk 30 / 12,7mm. de silverline ook.
voor deze 4 zijn online goeie handleidingen en/of instructiefilmpjes te vinden. bij HBM dat ondermaats.

wat chevy schrijft klopt: eerst aan de buitenkant frezen, eventueel in verschillende dieptepassen. dan in 1 keer volledige diepte aan de binnenkant frezen om af te werken.

echte ervaring met 1 of meerdere van deze mallen is er blijkbaar niet.
ik baseer me dan maar op mijn ervaring met de merken en de documentatie.
de kans is inderdaad groot dat de mal na dit project in de kast belandt maar een werkblad verkl#€*n kost meer dan een mal.
een 12mm frees heb ik. het zal wellicht de CMT worden.
je kan vooraf een testje doen met een stuk vuren of iets dergelijks.
de dikte van die planken maakt voor een test niets uit.
 

jorisvh

Post veel
Ervaring met de silverline. Maar zoals ik al zei was dat een eenmalig project. Werkte verder prima. Maar ik heb echt geen idee waar die mal is gebleven. De frezen uit dat silverline setje gebruik ik nog regelmatig. Vooral de langste bit is vaak handig. Meeste bladen zijn tegenwoordig natuursteen of een imitatie daar van. Die krijg je op maat aan. En in mijn werkgebied weinig ruimte voor hoekkeukens. Meestal gewoon recht. Als je een mal koopt die voor een 12mm frees bedoelt is moet je die dus gebruiken.
Ik hoop zelfs dat dit een eenmalig project wordt want ik ben geen fan van HPL keukenwerkbladen en stel ze dan ook nooit voor. maar als de klant iets goedkoops maar toch sterk wil voor de verhuur dan kom je er niet omheen.
merci voor de input!
je kan vooraf een testje doen met een stuk vuren of iets dergelijks.
de dikte van die planken maakt voor een test niets uit.
ga ik zeker doen, en met een stuk spaan met laminaat om ook uitbreken in te schatten. wellicht is er een restje van het werkblad dat kan dienen. anders kan het principe prima met 18mm getest worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.