Frees om halfhoutverbinding te maken in dikke balk

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
366
153
Je werkwijze nodigt uit tot amputatie van je linker been.
Je hebt helemaal gelijk. In mijn jongere jaren was ik wat minder bewust van veiliheid.

waar had je die mega balken voor nodig?
Nieuwe spanten voor een oude boederij waarvan alleen de buitenmuren zijn blijven staan

• Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.853
3.470
De meeste mensen hebben tegenwoordig gewoon stroom. Jouw methode werkt een stuk rotter als de houtdraad erg weg loopt, of als je veel knoesten hebt.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
661
372
‘s-Hertogenbosch
Ooooeeeehhhh, als ik daar aan terug denk, zó stond ik vroeger ook… ben tot de ontdekking gekomen dat een zaagbankje of een schraagje toch wel prettig is ( zeker voor m’n ruggetje)🫣, maar idd de methode is beproefd en ik kan aangeven dat ik me hier bij aansluit 👍🏼

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.333
353
Heelsum
met een kettingfrees is het zo gepiept. Die apparaten zijn hiervoor gemaakt. Als de zaagketting goed scherp is krijg je een mooie gladde afwerking. Om dit voor één project aan te schaffen is misschien niet het meest economisch. Ik heb een stationaire kettingfrees en gebruik die niet zo vaak, maar als ik m gebruik is het donders handig en werkt snel.
hier is een kettingfrees toch niet voor gemaakt. Daar maak je vierkante gaten mee maar geen halfhoutverbindingen.

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
65
31
met een kettingfrees kun je inderdaad vierkante gaten maken, maar je kunt zoveel meer met een kettingfrees. Als ik van een dikke balk veel materiaal moet wegnemen gebruik ik soms de kettingfrees. Bv ook voor een blinde pen en gat verbinding. Zowel voor pen als voor gat.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.333
353
Heelsum
Zeker mooi, prachtig zelfs… statement van Hoalt was dat een kettingfrees er voor gemaakt is…. Daar ging mijn opmerking over en verder niets……

Als het werk en je wil het doen, ga vooral lekker je gang…..

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.853
3.470
Waarom zou je er geen kettingfrees voor gebruiken, als je die hebt? Die zijn zoals gezegd, gemaakt voor het maken van rechthoekige gaten. Dat er aan 2 kanten dan geen hout meer over is, maakt niet uit.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
Waarom zou je er geen kettingfrees voor gebruiken, als je die hebt? Die zijn zoals gezegd, gemaakt voor het maken van rechthoekige gaten. Dat er aan 2 kanten dan geen hout meer over is, maakt niet uit.

En maatvast.

En door topic aangegeven start met bovenfrees zal ook niet meevallen bij zo'n grote halve lip.
Hout is niet maatvast en zool moet ook geleiding hebben maar dat heb ik hier nog niet gelezen.
Maar voor enkele en machines niet hebt volstaat zagen ook en laatste stukje met beitel. Alleen zag plaatje van wim meen ik.
Waarom zou je verbinding zo maken Waarom geen verstek dan dragen ze beide op de paal. Nu kijk je tegen lip aan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.