Die ringbalk in dit voorbeeld draagt niets, je ziet de dak balken parallel lopen aan de ringbalk. Functie van deze ringbalk is enkel om de wand op zijn plaats houden. Daarnaast lijkt er een kleine kier te zitten tussen de ringbalk en het latje daar onder, wat betekent dat het stuk vol hout niet mee doet en het half hout volledig dragend is. Dit is ook gelijk de praktische uitdaging bij een half hout verbinding met vol hout lip, de raak vlakken moeten heel precies gedimensioneerd worden ten opzichte van elkaar. Om zeker te zijn dat je vol hout deel draagt zou je eigenlijk een kier willen zien bij het half hout deel. Als de balk na het bouwen nog krimpt zou je zomaar kunnen zien dat de dragende functie verschuift van vol hout naar half hout als er niet genoeg ruimte is.Ik zag naar aanleiding van dit topic een professioneel gebouwde schuur. Dit is de binnen en buitenzijde van dezelfde verbinding. De hoeken kon ik niet fotograferen.
Bekijk bijlage 156305
Bekijk bijlage 156306
Op deze manier heb je dus ook vol hout onder je steunpaal. Vind het zelf wel minimaal, het is ook niet mijn specialiteit.