Formaatzaag advies

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
Beste forumleden,

Ik ben er mee bezig om mijn bedrijf als meubelmaker op te starten.
Nu kan er natuurlijk geen formaatzaag in de werkplaats ontbreken
Na 2 keer een goedkopere formaatzaag via markplaats te hebben gekocht (ik denk dat je het maar een zaagtafel moet noemen) ben ik er helemaal klaar voor om een nauwkeurig goed werkende zaag aan te schaffen.

Ik heb ondertussen al het hele internet afgezocht voor mijn gevoel dus ik dacht laat ik het eens op een forum proberen voor advies en keuze.
Ik zal de formaatzaag veel gebruiken voor massieve houtsoorten zoals noten en eiken.

dit zijn mijn richtlijnen;

Budget €4500-€7000
Roltafel min 2500 cm
Sterke motor
Loopwagen met verstek aanslag
Nauwkeurige machine
Afzuiging aan de beschermkap
Automatisch omhoog/verstek zou leuk zijn maar niet verplicht


Maar vooral een fijne, nauwkeurige machine om mee te werken die wel eventjes mee kan gaan.

machines die mij opvielen waren; (wat ook lastig te bekijken was omdat nergens prijzen bij staan)
Felder K500
Hammer K4
SCM minimax
Robland

mijn vraag naar jullie; hebben jullie ervaring met bovenstaande machines of suggesties voor betaalbare formaatzaag (het liefst nieuw).

Met vriendelijke groet,
Peterselie
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

na het afzoeken van het internet kan je aan een rondrit door nl toe zijn
stuur jouw wensenlijstje + budget naar de verdelers van de opgesomde merken, en vraag wat ze te bieden hebben
voeg casadei als merk toe
vul het lijstje opties aan met wat nuttig is, en kies minstens wat je later niet bij kan bestellen
bedenk dat die de prijs flink de hoogte in kunnen jagen
zo zit een spiraalas voor een hammer rond de 800 euro
wil je meubels maken, dan kan een spilfrees als combi met een zaag nuttig zijn
ik verwacht dat de felder omwille van de prijs als 1ste af gaat vallen
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Voor dat budget heb je hele leuke mogelijkheden op de tweedehandsmarkt. Ik weet vooral qua Felder dat je dan in het gebied van een K(F)700 zit of in sommige gevallen een K9xx zoals deze:



In Duitsland is het aanbod over het algemeen veel groter en de prijs ook iets gunstiger.

Nieuw zit je dan aan een K4 perform, ook zeker geen slechte keuze, maar qua precisie, roltafel, stabiliteit etc is Felder toch een stap hoger.

k4p.JPG
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het topic stond om onbekende reden voor goedkeuring. Dat heb ik gedaan en de antwoorden in een kopie topic samengevoegd.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ja binnen 24 uur kun je de inhoud verwijderen. Ik denk dat in dit geval het topic even zichtbaar is geweest en later in de goedkeuringsmode is gekomen. Het hele doen en laten rond de goedkeuringsprocedures is de beheerders van het forum nog niet echt duidelijk……
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
@ZotVanHout ik had mijn bericht bewerkt ik denk dat dat daar is doorgekomen excuus daarvoor

Verder bedankt voor de reacties super fijn dat er zo snel reacties komen!

@Petrolhead bedankt voor de tips! die felder KF700 S is prachtig! maar het lijkt me bijna te goed om waar te zijn. zon mooie machine voor 6000 euro.. helaas licht het niet even om de hoek
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Indien jouw budget incl BTW is, dan vallen bijna alle genoemde machines (indien nieuw) al af. De K4 is er vanaf 7950 Euro, de Felder K 500 is er vanaf 7600 Euro, maar heeft een te korte roltafel voor deze prijs (meerprijs van de langere roltafel is mij onbekend). De SCM Minimax SC 4 C is nog duurder. De SCM Minimax SC 3 C is in Duitsland misschien net binnen budget te vinden, maar heeft een roltafel van 2250 mm. De prijzen van Robland weet ik niet. Hou er ook rekening mee dat deze prijzen zonder extra's en transport zijn. Vaak komen er nog een aantal honderden Euro's bij.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Die generatie KF700S heb je wel vaker voor 6-8000 euro. Vaak ook met elektrische hoogteverstelling etc.

Verder zijn roadtrips voor machines altijd wel leuk, dergelijke formaatzagen krijg je nog net geladen op een aanhangwagen met een hoge schaarpalletwagen (y)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Die van 6000 Euro is 12 jaar oud en gezien de foto's professioneel gebruikt (ook al is het een priveverkoper). Dan is de prijs nog niet zo gek. Maar pas goed op, want ook op Kleinanzeigen zitten veel oplichters.

Ik heb een SCM SC 2C en je bent welkom om eens langs te komen. Maar ik woon niet echt in de buurt (Maastricht).
 
  • Leuk
Waarderingen: Peterselie1

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Nieuw zit je dan aan een K4 perform, ook zeker geen slechte keuze, maar qua precisie, roltafel, stabiliteit etc is Felder toch een stap hoger.
Het verschil zit (denk ik) niet zozeer in de zaken die je hierboven benoemd, tenzij je de machine echt serieus vaak gaat gebruiken. Een ander draadje over het zelfde onderwerp:


Praktisch: een Felder wordt de gehele dag door gebruikt, een Hammer niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Praktisch: een Felder wordt de gehele dag door gebruikt, een Hammer niet.
Een wijs woord.
Je apparatuur moet bij je geoptimaliseerde "workflow" passen*. Sub-optimalisatie is ongelooflijk duur en helaas zeer algemeen in het bedrijfsleven (en het liefst doet men het in drie keer in plaats van in een keer).

*10000x het zelfde plankje stelt andere eisen en heeft een andere werkwijze nodig dan 10000x een net iets ander plankje. 5000x een plankje en 5000x dat andere kon met twee machines wel eens goedkoper zijn, bij wijze van spreken. Af en toe een plankje is nog weer een ander verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
Bedankt voor de vele reacties. Hammer valt sowieso af.

nu hoorde ik mensen hier zeggen dat robland niet helemaal je van het is...
ik denk dat ik toch voor een 2e hands machine ga. wel twijfels tussen particulier of bedrijf vanwege garantie.. + het lijkt mij lastig om bij een particulier een beslissing te maken waar ga je allemaal op letten?

deze robland die @Petrolhead stuurde lijkt me super tof om mee te werken. digitale aflezingen en automatisch verstek en omhoog en laag lijkt mij geweldig.

deze kwam ik ook nog op marktplaats tegen

Deze lijkt mij ook fantastisch om mee te werken. zijn vraagprijs was 6000 excl. wat denken jullie van deze?

groet, peter
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Smak centen voor alleen een zaag. Wel veel elektronica zie ik wel.
Krijg je er zaagbladen bij in redelijke conditie?
Ongeveer € 1.000,00 erbij en je hebt een nieuwe Felder in de 500 reeks met veel mogelijkheden.
Heb je het formaat echt nodig? En de elektronica en mogelijk andere opties?
 

A.N

Actieve deelnemer
De Robland is van 2018 en de Felder van 2012, dan vind ik de Felder nogal aan de prijs, al zou het wel mijn favoriet zijn. Als meubelmaker kun je het beste voor een zaag kiezen met digitale hoogteverstelling. Je krijgt toch te maken met veel repeterend zaagwerk bij sommige opeenvolgende projecten en dan werkt het gewoon veel efficiënter en prettiger, krijg je beslist geen spijt van.
Hebben ze in Barneveld bij Felder geen goede gebruikte staan?

Als je voor een Felder gaat moet je eens een silent power zaagblad gebruiken, zul je merken dat die stiller zijn in gebruik dan andere merken.(onbelast draaien, met zagen maken ze allemaal herrie)
Zelf gebruik ik ze ook, heb een Format X motion van Felder en heb ook gewerkt met Robland. Beide merken maken m.i goede machines, ik vind gevoelsmatig Felder machines meestal iets beter doordacht, uitgevoerd en kwalitatief beter.

Albert
.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik weet niet hoe het formaatzagen is, maar in auto’s is elektronica wel een dingetje. Het gaat tegenwoordig steeds beter, maar als na 15 jaar geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn op elektronisch vlak, en je kunt je zaag niet meer gebruiken, dan is dat wel heel zuur.

ik zou er in de afschrijving in ieder geval rekening mee houden en ook eens goed informeren bij de fabrikant.
 

jorisvh

Post veel
je weet goed wat wil, dat is een goed begin.
mogelijke extra specs: wel of niet een voorritser en zaaghoogte (diam zaagblad). soms hangen die 2 samen en moet je kiezen tussen een groter zaagblad of een maatje kleiner met voorritser. als je vooral massief gaat doen is een grotere zaaghoogte waarschijnlijk belangrijker dan een ritser.

met je budget wordt nieuw moeilijk behalve misschien bij Robland. maar dan ook eerder in de reeksen van de combinatiemachines NX of NLX met enkel zaag of zaag/topie dan in de echte formaatzagen zoals Z300 e.d.

als je 2dehands koopt als ondernemer/bedrijf let dan op ivm de BTW!
(ik ken enkel de Belgische regels maar vermoedelijk is dit in NL hetzelfde)
koop je van een ander bedrijf en krijg je een factuur, dan kan je de betaalde 21% BTW integraal terugvorderen.
koop je particulier, zonder factuur, dan niet. zorg dan minstens voor een duidelijke overeenkomst waar type, serienummer, aankoopprijs, datum, … duidelijk vermeld zijn. op basis daarvan kan je dan alsnog de aankoopprijs als investering in kosten nemen (afschrijven).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en LvdE

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.