Formaatzaag advies

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Excuses als we te ver afwijken, maar ik ben benieuwd naar het kostenplaatje van jouw zelfgemaakte geleider? Ziet er een goed uitgewerkt alternatief uit! (y)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Rekening houden met de dikte van je zaagblad hoeft niet. Het onderdeel dat je op maat zaagt bevindt zich links van het zaagblad, dus de maat die je instelt is gewoon de maat die je wilt bekomen.

Op de rolwagen schulpen met de langsgeleider als geleider is ook niet altijd een aanrader, want die staat afgesteld zodat hij lichtjes weg loopt van het zaagblad. Tenzij het restdeel, dat zich dan op de rolwagen bevindt, niet tegen een haaks afgestelde dwarsgeleider uitgelijnd staat.
Wanneer je uit een plaat een stuk wilt zagen wat kleiner is dan de helft van de breedte van die plaat, zul je dat toch altijd rechts van de zaag zagen. Anders wordt je te zagen plaat domweg niet voldoende ondersteund door de roltafel.

De meeste langsgeleiders kun je ook naar achter schuiven, tot voor het zaagblad, zodat klemmen tussen zaagblad en langsgeleider in het geheel niet meer mogelijk is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik wacht de afmetingen van de stroken af, die @Peter de B. zaagt
ik zaag bijna alles met de roltafel
om smalle stroken op constante breedte te zagen heb ik een 2de dwarsgeleider van hammer aan rond de 150 euro op mijn scm geplaatst
de langsgeleider gebruik ik om rechts van de zaag een reeks zaagsneden op dezelfde breedte te maken, waarbij het hout op de roltafel geklemd zit
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Eigenlijk als ik schulpen zeg, denk ik (in mijn hoofd) aan massief hout. Ik gebruik zowel massief hout als plaat materiaal. Bij smalle stroken denk ik aan smaller dan zeg 10cm, meestal maar een paar cm breed en dan vind ik de langsgeleider sneller werken. Voor planken is de roltafel soms ook te kort.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Oei, dat heb ik nooit uitgerekend. Als je nog geen resten van de juiste profielen hebt, dan zul je alles moeten kopen. Maar van sommige onderdelen heb je maar een deel nodig. Daardoor zal het eerste exemplaar wat duurder uitvallen, dan de erop volgende exemplaren.

In de post op FOG waarnaar ik heb verwezen staan links naar de benodigde onderdelen bij Motedis en op die pagina's zie je ook de actuele prijzen. Als ik een gokje moet doen, dan zul je voor het eerste exemplaar uitkomen op €35 tot €40, vermoed ik. Ik kan er een tientje naast zitten. Geen idee eigenlijk. Maar het zal in ieder geval nog steeds een heel betaalbaar alternatief zijn voor de officiële versie van Felder of de nog mooiere van Brian Lamb.

Ik gebruik ze nu richting 2 jaar en ze hebben in mijn werkplaats in de praktijk bewezen redelijk robuust en accuraat te zijn. Ik ben er best tevreden over. Je kunt er uiteraard niet vol op leunen, maar verder hoef je er ook niet met fluwelen handschoenen mee om de gaan.

Ik kan je wel sterk aanraden om de excenter-klemmen van Kipp (of een ander merk) te gebruiken. Dat maakt het op- en afmonteren van de parallelaanslag echt een heel stuk prettiger/sneller.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
Leuk zo al die reacties!

Even een update; Zojuist terug van de machine handelaars.
Ik heb een machine gevonden die aan mijn eisen voldoet! De minimax sc4e ! Heb ook de nova gezien en dit is absoluut meer degelijker.. maar ook bijna het dubbele in prijs .ik heb een leuke offerte van talen machines gekregen. Voor deze sc4e. Hij heeft ook nog uitbreidingen die ik heel fijn vind; wegdraaiende en zichtbare kap, verlengde rolwagen naar 2600mm,klokje voor verstek en een ietwat sterkere motor 5.5kw. Dit lijkt me super fijn om mee te werken allemaal en zolang je zuinig op je machines blijft (waar ik nu super erg gemotiveerd voor ben) denk ik dat hij me erg blij maakt voor beginnend meubelmaker.

Wel zit ik nu bij een Felder K540 S in de buurt qua prijs (die dan nog zonder extra opties) dus ik denk dat ik voor de minimax sc4e ga! Mensen ervaring met deze machine?

Met vriendelijke groet, Peter kiewied20220406_133241.jpg
 

Floor-is

Nieuw lid
5 jul 2021
2
2
Gewoon, thuis
Indien jouw budget incl BTW is, dan vallen bijna alle genoemde machines (indien nieuw) al af. De K4 is er vanaf 7950 Euro, de Felder K 500 is er vanaf 7600 Euro, maar heeft een te korte roltafel voor deze prijs (meerprijs van de langere roltafel is mij onbekend). De SCM Minimax SC 4 C is nog duurder. De SCM Minimax SC 3 C is in Duitsland misschien net binnen budget te vinden, maar heeft een roltafel van 2250 mm. De prijzen van Robland weet ik niet. Hou er ook rekening mee dat deze prijzen zonder extra's en transport zijn. Vaak komen er nog een aantal honderden Euro's bij.
Voorritser vanaf €302
Zaagbreedte naar 1250mm €266 (afzuiging nog eens €169]
Zaagtafel 2500mm €964
Oplegtafel voor rolwagen €860

En zo nog een paar, op basis van de K500, heb toevallig net een mail met prijzen gehad van Felder.

Ik vraag me af waarom de Altendorf WA6 niet in je lijst staat trouwens. Die heb ik op het oog :)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Daar kan je de roltafel ook perfect voor gebruiken uiteindelijk. Via (dure) opties zoals deze:

Bekijk bijlage 117502
Of van Lamb tool works bijv:

Bekijk bijlage 117503

Maar ook met handige hulpstukken, zie voorbeelden in topic Fritz und Franz . Daarmee verlies je wel wat capaciteit qua lengte.

Het blijft een persoonlijke voorkeur. Maar op die manier sta je nooit in de 'line of fire' bij een terugslag of wat dan ook. Dat blijft in mijn ogen toch de doorslag geven. De zaagsnede is ook zuiverder omdat je met de roltafel een stabiele doorvoersnelheid aanhoudt t.o.v. manueel doorvoeren.

Ik heb deze onderdelen ook voor mijn formaatzaag, maar gebruik deze zelden. Gebruik jij deze wel veel?
voor smalle stroken vind ik het een tijdrovende en onnauwkeurige manier van werken.

Ik vermoed dat een deel van de onnauwkeurigheid bij het gebruik van de langsgeleider icm met een roltafel komt van incorrect gebruik van de langsgeleider. De meeste mensen gaan achter hun plaatmateriaal staan en proberen deze (met hun armen) door de zaag te duwen. hierdoor kun je de plaat gemakkelijk scheef duwen en wordt de zaagsnede dus niet mooi parallel. De truc met een roltafel is om schuin achter of naast het plaatmateriaal te gaan staan en de plaat tegen de langsgeleider te duwen. Pas bij het laatste stuk van de snede verplaats je jezelf achter de plaat en duw je enkel tegen het deel van de plaat dat tussen de langsgeleider en de zaag zit.
Dit is mijn voorkeursmethode, snel veilig makkelijk herhaalbaar en accuraat. Ik ben benieuwd wat de methode en de beweegredenen van anderen zijn om te zagen zoals ze dat doen. Petrol head geeft bijvoorbeeld mooi z'n argumenten weer.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Rekening houden met de dikte van je zaagblad hoeft niet. Het onderdeel dat je op maat zaagt bevindt zich links van het zaagblad, dus de maat die je instelt is gewoon de maat die je wilt bekomen.

Op de rolwagen schulpen met de langsgeleider als geleider is ook niet altijd een aanrader, want die staat afgesteld zodat hij lichtjes weg loopt van het zaagblad. Tenzij het restdeel, dat zich dan op de rolwagen bevindt, niet tegen een haaks afgestelde dwarsgeleider uitgelijnd staat.
Ik ben wel benieuwd hoe je een plint van bijvoorbeeld 5cm breed zaagt? zaag je eerst een strook met overmaat die je vervolgens op de juiste maat zaagt? een volledige plaat rechts van de zaag botst bij de meeste formaatzagen tegen de arm van de boven afzuiging van de zaag. zeker wanneer er gebruik wordt gemaakt van industriepaten 2050X2800mm. Ik hoor het graag.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dat schulpen met een roltafel kan toch gewoon zoals op onderstaand filmpje? Of is dit niet de juiste manier? Je zou eventueel de langsgeleider nog wat verder terug kunnen stellen.
(of wellicht snap ik de vraagstelling niet goed...)

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Langs de langsgeleider zagen is alleen schulpen als je met de houtvezels mee zaagt.
 

jorisvh

Post veel
Je zou eventueel de langsgeleider nog wat verder terug kunnen stellen.
Naar mijn mening is het inderdaad veiliger om de langsgeleider voor de eerste zaagsnede meer naar achter te zetten.
Als het reststuk breder is dan het stuk dat nodig is, dan leg ik het werkstuk op de rolwagen en zet ik de langsgeleider zo dat de achterkant net vòòr het begin van de zaag zit. Ik sta dan links van de rolwagen en duw werkstuk en rolwagen richting de zaag en tegelijk tegen de langsgeleider. Het afgezaagde stuk komt zo vrij zodra het losgezaagd is en ik hoef niet met m’n rechterhand over het zaagblad reiken.

Voor de 2de zaagsnede, waar het reststuk smaller is dan het stuk dat nodig is, zet ik de langsgeleider met de achterzijde voorbij de achterzijde van de zaag, zoals in het filmpje. Ik zou zelf eventueel rechts van de rolwagen gaan staan en het stuk tussen zaag en geleider door duwen tot voorbij het einde van de zaag en de langsgeleider, eventueel met duwhout als het echt smal is. Dan hoef ik ook weer niet met m’n linkerhand over de zaag te reiken.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
In de meeste werkplaatsen die ik ken is de gouden regel om de langsgeleider nooit verder naar achteren te schuiven dan de lijn vanaf de voorkant van het zaagblad 45° rechts naar achteren. Verder naar voren dan die lijn mag, maar verder naar achteren is een recept voor problemen (kickback).
 

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
Voorritser vanaf €302
Zaagbreedte naar 1250mm €266 (afzuiging nog eens €169]
Zaagtafel 2500mm €964
Oplegtafel voor rolwagen €860

En zo nog een paar, op basis van de K500, heb toevallig net een mail met prijzen gehad van Felder.

Ik vraag me af waarom de Altendorf WA6 niet in je lijst staat trouwens. Die heb ik op het oog :)
Hoi, ik dacht eerlijk gezegd dat altendorf nooit in de buurt zou komen bij m'n budget.
Zijn deze altendorfs dan ook echt netzo goed als de gouwe ouwe? Hoeveel ben je aan de altendorf kwijt met eventuele opties erbij?
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
De Altendorf WA6 wordt wel in China geproduceerd. Persoonlijk vind ik dat een afknapper als er voor een gelijkaardige prijs een Europese machine gekocht kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan en ZotVanHout

A.N

Actieve deelnemer
Dat schulpen met een roltafel kan toch gewoon zoals op onderstaand filmpje? Of is dit niet de juiste manier? Je zou eventueel de langsgeleider nog wat verder terug kunnen stellen.
(of wellicht snap ik de vraagstelling niet goed...)

Bij het schulpen van massief hout staat de geleider normaal gesproken halfweg het zaagblad, op die manier kan het te zagen hout niet tegen de geleider gedrukt worden en zo spanning worden voorkomen.
Bij afkorten van massief hout moet de parallelgeleider voor het zaagblad staan.

Een beschermbril, bovenkap en spouwmes zijn m.i wel verstandig ( professioneel verplicht) om te gebruiken vooral bij het bij het zagen van massief hout, dingen die volgens mij in het filmpje ontbreken. Ook kleine stukjes vezelplaat kunnen door de tanden van een zaagblad toch worden weggeslagen en als die je in het oog treffen is het te laat. Bij mij in de werkplaats zijn ze verplicht om die te gebruiken.
Wij werken uitsluitend met massief hout en schulpen ( en afkorten uiteraard) alles op de formaatzaag, die is daar uitermate voor geschikt, je werkhouding is alleen anders dan bij een gewone zaagtafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.