Hoi,
Een cirkelzaagblad slingert met al gauw 250 km/uur zaagsel in het rond, zodat je een ruimte, ondanks stofafzuiging boven en onder, nooit stofvrij kan houden.
Mijn werkruimte is niet zo groot, zodat de stofconcentratie al gauw hoog wordt.
Een 'Kor' filter is dus zeker geen overbodige luxe. Omdat ik werk onder een schuin dak is er voor een filterunit 1.0 geen plek; de niet zo lang geleden uitgebrachte 2.0 versie is dus een uitkomst.
In het kader van goede voornemens, begin dit jaar een onderdelen pakket bij Kor besteld. Die arriveerde al na twee dagen, degelijk en netjes verpakt.
Alles zit erin behalve het hout en de bevestigingsmiddelen, zelfs rubber afdichtband is meegeleverd, de kabel aangesloten op de ventilator en aan het stekkereinde is het snoer voorzien van adereindhulzen. De standenschakelaar voorgemonteerd, montageplaatje erbij en een losse stekker er bij. En natuurlijk bevat het pakket beide filters en de vacuümmeter.
Nu ben ik zelf nogal van het nameten, zit ook een beetje in mijn naam, maar dat is natuurlijk nergens voor nodig want de bouwtekening klopt gewoon.
Helaas is de Hornbach nogal slecht gesorteerd wat plaatmateriaal betreft, zodat de behuizing uit 'powerplex’ is gemaakt.
De buitenkant van het plaatmateriaal ziet er nog wel aardig uit, maar hoe de binnenlagen erin zijn gefrommeld......
'Plex' is hier denk ik afkomstig van 'perplex'. Zelden zulk goedkoop spul gezien. Dus de kopse kanten moesten echt worden afgewerkt.
In de constructie gaat verder al gauw zo'n 7 meter aanlag- en opsluitlatjes. Dat had ik niet gedacht.
Dus alle projecten en projectjes in de wachtstand gezet en éérst het stoffilter gefabriceerd.
Daar valt niet veel over te vertellen. Recht toe-recht aan. Overigens niet in de verleiding komen om de opsluitlatjes vast te lijmen, want dan krijg je de filters er nooit meer uit

De achterkant zit er bij mij los in. Vandaar de twee extra gaten: dan ik eenvoudig het deksel eruit halen.
Het idee is om later in de achterkant nog een klik-aan klik-uit schakelaar te monteren of een tijdschakelaar.
Kor geeft aan de standenschakelaar op stand 1 te zetten en dan de vacuümmeter op 0 af te regelen.
Ik houd niet zou van meters die niets aangeven, dus ik heb het nulpunt ingesteld zonder draaiende ventilator.
Dat betekent wel dat je de positie van de wijzernaald bij de nulmeting met bijvoorbeeld een sticker moet aangeven, zodat je later kan zien hoeveel verloop er is en kan bepalen wanneer je het filter moet schoonmaken, dan wel vervangen.
”Maakt die herrie?”
Neen hij maakt geen herrie, maar je hoort hem wel, al zal dat nog wel meevallen als die straks aan de nokbalk hangt.
Het achtergrondgeluid geeft ook wel wat geruststellends: ”hier wordt zuivere lucht voor je gemaakt”
“Duur!”
Iets is duur als de prijs niet in verhouding staat tot de kwaliteit. Ja het kost wel geld, maar de filterunit is dus niet duur.
Nu ik hem zelf heb gebouwd en heb gemerkt dat er toch nogal wat tijd en materiaal mee is gemoeid, is ook het bouwpakket zeker niet duur.
Bedankt Kor voor dit mooie initiatief en de kwaliteitsspullen.