Festool TKS80 kort niet haaks af

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Dat is net hetzelfde probleem als ik heb. Ik ga straks je tips eens proberen.
Want ik vermoed ook dat het blad niet evenwijdig is. Als ik enkel het blad meet is het parallel, maar het uitvergroten zou wel eens wat anders aan het licht kunnen brengen.

Ik ben erg benieuwd naar hoe je het blad hebt aangepast aan de zaagtafel.
Festool geeft zelf aan dat het bewust is gedaan dat het zaagblad niet parallel aan de tafel staat, net zoals de zaag van Mafell, om kickback te voorkomen. Ik heb ze hier nog over gebeld en Festool geeft aan dat je dit niet kan afstellen. Maar blijkbaar kan dat wel?
Over welke stelschroef praat je dan?

Ik wil het zaagblad liefst parallel hebben lopen aan de linkerzijde van de tafel. Rechts zit de verbreding en ik denk dat een eventuele speling en dus afwijking eerder op zal treden.

Ik heb op festoolownersgroup deze video gevonden over het afstellen van de sawstop jobsite saw. Daarin laten ze de stelschroef zien, en waarempel: de TKS80 heeft net hetzelfde binnenwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Dat is net hetzelfde probleem als ik heb. Ik ga straks je tips eens proberen.
Want ik vermoed ook dat het blad niet evenwijdig is. Als ik enkel het blad meet is het parallel, maar het uitvergroten zou wel eens wat anders aan het licht kunnen brengen.



Ik heb op festoolownersgroup deze video gevonden over het afstellen van de sawstop jobsite saw. Daarin laten ze de stelschroef zien, en waarempel: de TKS80 heeft net hetzelfde binnenwerk.
Ik zie wel een klein probleem met de manier in het filmpje: als je alleen de voorkant blijft meten stel je teveel bij. Immers bij het verstellen gaat ook de achterkant van het blad mee. Ofwel,je moet na elke verstelling opnieuw achter en voor een meting doen. Dat doen ze in het filmpje niet.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik zie wel een klein probleem met de manier in het filmpje: als je alleen de voorkant blijft meten stel je teveel bij. Immers bij het verstellen gaat ook de achterkant van het blad mee. Ofwel,je moet na elke verstelling opnieuw achter en voor een meting doen. Dat doen ze in het filmpje niet.
Idd, maar ik doe dat wel ;)
Met een liniaal tegen het zaagblad zat ik op een verschil van een halve mm dat het blad achteraan meer naar rechts stond. Na eerst in de verkeerde richting bij te regelen :poop: heb ik het dan toch goed gekregen. Of moet ik zeggen beter gekregen, want ik ben er nog niet 100%
Er zit nog een heel klein beetje fout op, maar het is al veel beter. Wel raakt het werkstuk nog altijd een klein beetje het blad aan de achterkant.
Ik heb ook onder 45 graden geprobeerd en ook dat was al veel beter. Het zal dus toch puur aan de evenwijdigheid van het zaagblad gelegen hebben.
Mijn buikgevoel zei al dat het blad niet evenwijdig stond met de buitenkant, maar ik kon het niet bewijzen tot de tip van Koenfu om het met een liniaal te vergroten.
Het feit dat zijn zaag ongeveer even oud is en hetzelfde probleem vertoond geeft aan dat er mssn iets met de productie scheelt (scheelde).

Dat de schuiftafel en afkortgeleider achteraan een halve mm van de tafel weggaan vermoed ik dat dit ook is om het te zagen materiaal van het zaagblad weg te leiden eens het voorbij de zaag is om zo kickback te vermijden.
Zal nog zien wat festool antwoord, want die heb ik nog niet gehoord.
Straks nog maar eens opnieuw meten om te zien of ik er nog iets verbetering kan uithalen, maar we zijn op de goede weg.
Dank voor de tip Koenfu!
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben erg benieuwd naar hoe je het blad hebt aangepast aan de zaagtafel.
Festool geeft zelf aan dat het bewust is gedaan dat het zaagblad niet parallel aan de tafel staat, net zoals de zaag van Mafell, om kickback te voorkomen.
VOlgens mij hebben we het daar onlangs nog over gehad - en de consensus is/was naar ik me herinner dat voor haaks zagen de stand van het zaagblad idd niet (echt) uitmaakt - het enige dat een 'niet-haaks' blad doet is een bredere zaagsnede maken. Wat relevant is voor haaks afkorten is de _stand_ van de afkortgeleider ten opzichte van de _beweging_ van de afkortgeleider (gleuf, bewegingsrichting roltafel, rail, whatever de afkortgeleider over, langs of doorheen beweegt).

Voor een beetje efficient, effectief en veilig zagen wil je wel dat je zaagblad _ongeveer_ parallel aan de 'tafel' staat, maar dat Festo(ol) zegt dat ze m bewust niet helemaal onder 90 graden zetten, daar kan ik me (dus) wel wat bij voorstellen.
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Goed te horen dat er bij @Gevasi verbetering is. Wat betreft dat een niet helemaal haaks zaagblad alleen een bredere zaagsnede oplevert: ik had het idee dat het er ook voor zorgt dat klein materiaal een beetje gaat lopen, en dat daarmee de afwijking van haaks groter wordt. Bij grotere stukken materiaal had ik dat minder.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Festool geeft aan dat je dit niet kan afstellen, om kickback te voorkomen.
Dus Festool wilt voorkomen dat je iets precies 90 graden haaks kunt zagen? Waarom maakt dan elke genomineerde zaagtafelfabrikant daar dan wel een sterk punt van in hun reclames of demo-filmpjes?
Ik krijg het idee dat de kwaliteit (en service) van Festool de laatste tijd aan het verslechteren is. Zelf heb ik gelukkig alleen maar 2 slechte ervaringen met Festool service-center in Limburg (NL).
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Na veel gemeet en geregel heb ik het probleem nog steeds niet volledig kunnen verhelpen.
Bredere werkstukken blijven achteraan het blad een 2de keer raken en nog steeds niet 100% haaks.
De aanslag gewoon haaks zetten met een winkelhaak tegen het blad gaat gewoon niet, telkens zit er een miniem verschil op wat door de grote afstand tussen de geleider en het zaagblad grote gevolgen heeft voor de haaksheid. En dat maakt het afstellen op locatie na bvb iets te laten vallen wel een heel gedoe.
Vraag me af wat er gebeurd met de afstelling als de sawstop eens zou afgaan en ze een serieuze oplawaai krijgt.
Ofwel doe ik iets verkeerd, ofwel is er iets verkeerd aan de geleiding ofwel verwacht ik er teveel van... maar van zo'n dure machine mag je toch iets verwachten denk ik.
Het ergste is nog dat ik na 3 dagen nog geen enkele reactie van festool heb ontvangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik had gemailed omdat ik er fotos bij gedaan heb om het probleem te illustreren. Maar zal maandag toch maar eens moeten bellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Wat frustrerend. Had je de afkortgeleider (hoekaanslag heet dat ding geloof ik officieel) proefondervindelijk afgesteld? Bij mij werkt het niet als ik hem precies haaks op de tafel afstel. Alleen door te zagen (2 plankjes op elkaar, openslaan als boek enz) en heel precies te meten kregen ik het goed afgesteld. Het resultaat is dat mijn afkortgeleider niet helemaal haaks op de tafel staat, maar een ietsiepietsie met de punt naar de zaag toe. Daarmee kan ik nu wel perfect haaks zagen, op een stuk van 900x400 mm zijn de diagonalen exact gelijk. Snap niet hoe dat kan, want zaagblad lijkt wel perfect parallel aan de langsgeleider te lopen, maar het werkt
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Het is heel frustrerend ja.
Ik heb het zaagblad tot op 0,1mm speling met de beweging van de afkortgeleider afgesteld. (Liniaal tegen het zaagblad, liniaal aan de afkortgeleider geklemd en dan met de voelmaat er tussen)
Afhankelijk van de stand van het blad loopt hij compleet parallel of vooraan 0,1mm naar rechts (tegen de klok dus)
Met de 5 cut methode kom ik op 2,5mm over een lengte 460mm
Misschien dat ik er straks of morgen nog wat aan probeer. Heb ook de indruk dat hij wat naar voor gedraaid moet staan.
Heel irritant dat je hem niet gewoon met de winkelhaak kan afstellen.
En dan heb ik er nog geen ander zaagblad opgezet 🙈
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
753
Enschede, Twente
Een lichte afwijking om kickback te voorkomen is niet fout. En maatafwijkingen bij houtbewerking van rond een halve millimeter vallen binnen de parameters die voortkomen uit de werking van hout zelf. Vind ik. Aan mij is zo’n Incra-toestand waarmee je op 1/10 precies kunt instellen niet besteed.

Dat gezegd hebbend is er een vrij simpele methode om een zaagsnede preciezer te maken. Namelijk het werkstuk nog een keertje langs de zaag halen na het overlangs geroteerd te hebben. (Voorbeeld: Vitten op YouTube…)

Ter info: ik heb ook een TKS80.
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Na enkele weken van inactiviteit heb ik mij vandaag nog eens aan de TKS 80 gezet.
De afkortgeleider rechtstreeks op de zaagtafel gezet en bijgeregeld tot het haaks was. De rechterkant van de geleider staat dan een stukje verder vooruit dan de linkerkant. Wanneer ik de geleider dan op de schuiftafel monteer is hij weer niet meer haaks. Heel irritant. Het geleideprofiel van de schuiftafel is ook bol waardoor het achteraan wegdraait van het zaagblad. Het tafelblad ook maar eens gecontroleerd en het staat hol naar de insert toe. Alsof het gewicht van het aggregaat het blad naar beneden trekt.
Ook het profiel van de afkortgeleider staat hol, slechts enkele tienden van een mm, maar het kan er allemaal aan bijdragen dat het zo moeilijk af te stellen is.

Ik heb dan ook zonet nogmaals naar festool gemaild. Op de eerste email is nooit antwoord gekomen, misschien is die niet doorgekomen omdat er foto's bij zaten.
Ik heb al mijn bevindingen overgemaakt en gezegd dat ik bij een zaag van deze prijsklasse deze problemen niet had verwacht.
Ik kan natuurlijk een maandagmorgen model hebben en wacht nu hun reactie af.
Als ik nu weer geen reactie krijg ga ik bellen, maar omdat ik niets wou vergeten vermelden dus eerst maar gemaild.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Dat verhaal van die kickback vind ik een beetje vreemd, omdat als de langsgeleider goed staat ingesteld, het hout aan de achterkant gewoon voldoende ruimte heeft. Het wordt natuurlijk anders als de geleider over de hele tafel loopt, maar dan hoort er een hulpgeleider bij.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Na enkele weken van inactiviteit heb ik mij vandaag nog eens aan de TKS 80 gezet.
De afkortgeleider rechtstreeks op de zaagtafel gezet en bijgeregeld tot het haaks was. De rechterkant van de geleider staat dan een stukje verder vooruit dan de linkerkant. Wanneer ik de geleider dan op de schuiftafel monteer is hij weer niet meer haaks. Heel irritant. Het geleideprofiel van de schuiftafel is ook bol waardoor het achteraan wegdraait van het zaagblad. Het tafelblad ook maar eens gecontroleerd en het staat hol naar de insert toe. Alsof het gewicht van het aggregaat het blad naar beneden trekt.
Ook het profiel van de afkortgeleider staat hol, slechts enkele tienden van een mm, maar het kan er allemaal aan bijdragen dat het zo moeilijk af te stellen is.

Ik heb dan ook zonet nogmaals naar festool gemaild. Op de eerste email is nooit antwoord gekomen, misschien is die niet doorgekomen omdat er foto's bij zaten.
Ik heb al mijn bevindingen overgemaakt en gezegd dat ik bij een zaag van deze prijsklasse deze problemen niet had verwacht.
Ik kan natuurlijk een maandagmorgen model hebben en wacht nu hun reactie af.
Als ik nu weer geen reactie krijg ga ik bellen, maar omdat ik niets wou vergeten vermelden dus eerst maar gemaild.
we zijn nu enkele maanden verder, is het probleem opgelost ondertussen?
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Sorry dat ik niks meer heb laten weten. Was uit mijn gedachten gegaan.
Ik heb uiteindelijk een email gehad van festool met wat uitleg van hoe en waarom dit allemaal zo is door de extrusies die ze gebruiken.
Door de toleranties bij de productie van de extrusies kunnen er foutjes onstaan, maar die is beperkt tot 0,6mm als ik mij goed herinner.
Als het meer is verwisselen ze zonder discusie.
Bij de afkortgeleider in combinatie met de roltafel is het probleem dat er bij korte werkstukken teveel flex is en de afkortgeleider op de punt achteruit plooit tijdens het zagen.
Ze raden dan ook aan om een langer stuk als steun te gebruiken.
Of een klem van de mft/3 om de afkortgeleider een 2de steunpunt aan de roltafel te geven. Zou net moeten passen.
Apart aan te schaffen natuurlijk ;-)

Ook vertelden ze hoe ik de roltafel evenwijdig met de tafel kon stellen waardoor de afkortgeleider zowel op de tafel zelf als op de roltafel hetzelfde zou moeten staan.
Het profiel en de rollers kan je niet afstellen, maar je kan aan de onderkant van de roltafel 4 boutjes lossen waardoor je de tafel kan aanpassen tov de rollers.
Ze zeggen: zet de afkortgeleider op de zaagtafel en als langsgeleider, evenwijdig met het zaagblad dus. Plak een stuk tape op de tafel en trek dan een lijn.
Verwijder de aanslag zonder de hoek te verstellen.
Plaats de schuiftafel en afkortgeleider en schuif deze uit tot aan de getekende lijn.
Nu kan je indien nodig aan de onderkant van de roltafel die boutjes lossen om de aanslag evenwijdig met de lijn te krijgen.

En indien het dan nog niet zou lukken of ik wil al dit werk niet doen moest ik ze binnensturen of afspraak maken om ze na overleg zelf binnen te brengen waarbij een monteur ze controleert terwijl ik wacht. (Liever dat dan met een koerier waarbij ze mogelijk nog meer ontregeld raakt)

Maar voorlopig nog niet nodig geweest dus.

Laatste tijd niet veel kunnen doen door omstandigheden.
Heb zelfs de vlak-vandiktebank die ik van Beicky heb overgenomen nog niet in gebruik kunnen nemen.
Maar daar komt binnekort eindelijk verandering in.
Heb een 3pk stofafzuiging gevonden voor 78 euro die ik ook voor de TKS80 en andere machines wil gebruiken.
Moest enkel een nieuwe filter op, dus direct zo´n 1 micron filter erop gezet.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Ik ben erg benieuwd of zo'n houtmot afzuiger (met een 100mm opening?) goed gaat werken op de TKS80, omdat deze een veel kleinere uitgang heeft aan de achterzijde van de machine. Ik hoop het wel, want ik mis een beetje zuigkracht van mijn Makita. Laat je dat eens weten?
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik ben erg benieuwd of zo'n houtmot afzuiger (met een 100mm opening?) goed gaat werken op de TKS80, omdat deze een veel kleinere uitgang heeft aan de achterzijde van de machine. Ik hoop het wel, want ik mis een beetje zuigkracht van mijn Makita. Laat je dat eens weten?
Ik ben ook benieuwd of het door die kleine opening nog voldoende zijn werk gaat doen.
Het is origineel een 160mm aansluiting die ik gereduceerd heb naar 100 omdat die vvd ook 100 is. Daar een y stuk met 2 schuiven op en flexibele darm voor naar de 2 machines.
Als het goed werkt wil ik de afzuiging naar de zolder verhuizen en meer vaste buizen gebruiken.
Ik hoop dat het werkt, want dan heb ik mijn ctl vrij voor mijn andere machines, maar ik laat zeker iets weten hier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.