Festool TKS80 kort niet haaks af

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Hoi iedereen

Ik heb een raar probleempje met mijn TKS80.
Ik wou even snel een bakje maken met wat OSB in verstek, maar ik heb nu enkel 4 parallellogramen die voor geen meter een mooi bakje vormen.
Ik heb eerst stroken gezaagd met de langsgeleidervoor de hoogte en dan de zaag onder 45 graden gezet (kantelt naar links) en met de afkortgeleider er de eerste hoek gezaagd om ze vervolgens om te draaien en met de langsgeleider de andere hoek te zagen. Maar bij het samenstellen merkte ik dus dat er iets scheef zit.
Nog enkele testjes gezaagd, verstekgeleider/afkortgeleider gecontroleerd, maar telkens hetzelfde resultaat: de hoek is mooi 45 graden, maar niet haaks op de kant die tegen de geleider ligt. De kant tegen de geleider is altijd langer dan de andere (minder dan 90 graden dus). Als ik die dan omdraai en met de langsgeleider zaag krijg ik dus 2 parallele lijnen, maar niet haaks.
Wanneer ik de zaag terug op 90 graden zet zaagt ze wel mooi haaks.
Ik heb het zowel met de schuiftafel als met de verstekgeleider rechtstreeks op de machine.
Doe ik nu iets fout of is er een probleem met de machine.
Anders morgen maar eens festool contacteren.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik heb even een schets gemaakt.
Dit gebeurt dus enkel onder verstek en bij een plaatje van 12mm dik en 180mm breed.
Een test met een plankje van 20mm dik en 80mm breed geeft wel een haakse snede en onder 90 graden ook.
De parallellogram bij 2 versteksnedes is een gevolg van de niet haakse eerste snede.
 

Bijlagen

  • 20220130_204620.jpg
    20220130_204620.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 111

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
je hebt een plankje van 12 mm, en eentje van 20 mm gezaagd
dat van 12 is niet goed, en dat van 20 wel
dan is het uitzoeken wat er bij het zagen van beide verschillend is

in welke volgorde en hoe zaag je ?
een geleider op een plankje van (amper) 180 mm goed vast zetten is op zich reeds een hele uitdaging
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Je gebruikt de gradenboog met verstekgeleider die gemonteerd is op de "geleiderail"? (Ik weet de juiste benaming niet, sorry.)
En bedoel je dat de gradenboog (met bijbehorende verstekgeleider) niet correct is? Het zagen van 90 graden, met de gradenboog en verstekgeleider met geleider werkt 100% goed, maar 45 graden zagen gaat niet en geeft altijd een fout resultaat?
Mijn mening: Festool is (te) duur en mag daarom gewoon geen fouten bevatten.
Wanneer je 100% zekerheid wilt, zou ik telefonisch contact opnemen met Festool Nederland.
Ik was een half uur geleden begonnen met dit antwoord, maar werd even weggeropen. Vandaar mijn verlate en mogelijk verkeerd antwoord. dat laat ik aan jullie over.
Datgene dat je in de rail plaatst en dat schuift heeft geen speling?
 
Laatst bewerkt:

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
De plankjes zijn wel 400mm lang, die 180mm breedte is de kant die gezaagd wordt.
Ik duw de verstekgeleider altijd aan het scharnierpunt, niet op de uiteinden.
Ik heb ook al geprobeerd met een blokje tegen de geleider te klemmen zodat de plaat niet achteruit kon omdat ik dacht dat ik de plaat misschien niet genoeg vast hield, maar allemaal hetzelfde resultaat. Bij het plankje van 80mm gaat het wel goed.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Je gebruikt de gradenboog die gemonteerd is op een geleiderail? (Ik weet de juiste benaming niet, sorry.)
En bedoel je dat de gradenboog (met bijbehorende geleider) niet correct is? Het zagen van 90 graden, met de gradenboog met geleider werkt 100% goed, maar 45 graden zagen gaat niet en geeft altijd een fout resultaat?
Mijn mening: Festool is (te) duur en mag daarom gewoon geen fouten bevatten.
Wanneer je 100% zekerheid wilt, zou ik telefonisch contact opnemen met Festool Nederland.
Het gebeurd met het zaagblad onder 45 graden, niet met de afkortgeleider onder 45 graden.
Zelfde resultaat met de afkortgeleider rechtstreeks op de zaag of op de schuiftafel (ik heb de set versie) om dit ook uit de sluiten.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Zou het kunnen dat je blad niet 'haaks' kantelt? Dus dat de denkbeeldige as waarover het blad 45 graden kantelt niet haaks op de geleider staat.
Probeer eens om beide verstekken aan de rechterkant van het zaagblad te zagen? Je zou even een langere lat multiplex of mdf aan de afkortgeleider moeten bevestigen waardoor je het gedeelte aan de rechterzijde van het zaagblad kan gebruiken. Ben benieuwd of dat de zaak verbetert.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi iedereen

Ik heb een raar probleempje met mijn TKS80.
Ik wou even snel een bakje maken met wat OSB in verstek, maar ik heb nu enkel 4 parallellogramen die voor geen meter een mooi bakje vormen.
[...]
Ik had iets vergelijkbaars met smalle stroken hout (zijkantjes voor mijn vliegendoosjes) - waar ik in eerste instantie verstekken aan maakte met een 45 graden fasefrees op de woodrat (de latjes zijn feitelijk te smal, maar vooral te kort en te dun voor de woodrat). Ik doe het nu met een 45 graden opzetstuk op mijn futselplank. Perfecte verstekken, en het is nog sneller ook...
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Zou het kunnen dat je blad niet 'haaks' kantelt? Dus dat de denkbeeldige as waarover het blad 45 graden kantelt niet haaks op de geleider staat.
Probeer eens om beide verstekken aan de rechterkant van het zaagblad te zagen? Je zou even een langere lat multiplex of mdf aan de afkortgeleider moeten bevestigen waardoor je het gedeelte aan de rechterzijde van het zaagblad kan gebruiken. Ben benieuwd of dat de zaak verbetert.
Ik heb even je tip geprobeerd en krijg hetzelfde resultaat.
Heb nog wat verder gemeten en er van uitgaande dat de lengte aanslag haaks is, staat het zaagblad in 90 graden achteraan een halve mm meer naar rechts. Smalle, dikkere planken klemmen bij het schulpen. Wanneer ik het blad dan kantel zie ik achteraan een grotere spleet dan vooraan.
Hij kort dus ook in 90 graden niet haaks af, maar het is minder uitgesproken dan onder 45 graden.

Ik denk dat die een geval voor garantie wordt. Straks nog enkele dingen nameten en dan maar contact opnemen met festool.

Weet er iemand wat de procedure met zo´n grote zware machine is? Ik vermoed dat die niet met ups wordt afgehaald.
 

Bijlagen

  • 20220131_103154.jpg
    20220131_103154.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 81
  • 20220131_103209.jpg
    20220131_103209.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 52
  • 20220131_103539.jpg
    20220131_103539.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 55
  • 20220131_103627.jpg
    20220131_103627.jpg
    118,9 KB · Weergaven: 59

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Kan het zijn dat je spouwmes niet in lijn staat met de linkerkant van je zaagblad? Bij een plank van 80mm "haal" je het spouwmes niet, dus wordt je werkstuk daardoor niet weggedrukt. Als je een bredere plank neemt (180mm in jouw geval), dan kom je wel tot aan het spouwmes en wordt de richting het plankje licht gewijzigd. Met als gevolg dat je de haaksheid verliest.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Kan het zijn dat je spouwmes niet in lijn staat met de linkerkant van je zaagblad? Bij een plank van 80mm "haal" je het spouwmes niet, dus wordt je werkstuk daardoor niet weggedrukt. Als je een bredere plank neemt (180mm in jouw geval), dan kom je wel tot aan het spouwmes en wordt de richting het plankje licht gewijzigd. Met als gevolg dat je de haaksheid verliest.

De eerste zaagsnedes heb ik met het spouwmes en kap gedaan en ik dacht dat dat het trekken van de stofzuigerslag en het gewicht van de kap misschien voor de afwijking zorgen, maar met het korte spouwmes is het hetzelfde. Als het spouwmes niet in lijn staat is de afwijking bij alle 2 hetzelfde natuurlijk.
Ik ga het straks eens proberen en meten of het zaagblad evenwijdig staat met de linkerkant van de tafel waar de verstekgeleider in schuift. En anders festool maar eens contacteren.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Ik heb mijn TKS80 eens laten nakijken door Festool. Ik heb hem toen afgeleverd bij een Jongeneel vestiging die ook Festool dealer is. Ondanks dat ik het apparaat daar niet had gekocht hebben zij uitstekend geholpen en is de machine daar opgehaald en na 3 dagen was hij weer terug. Uiteraard wel in overleg.

Wat betreft je probleem, dat is herkenbaar en op te lossen. Ik heb niet de uitgebreide set en heb alleen de afkortgeleider. Deze gebruik ik als langsgeleider en heb ik afgesteld op het zaagblad. Je kan de 2 inbusbouten losdraaien en de geleider iets verstellen. Ik zorg dat de achterzijde van de geleider net een haartje verder naar buiten staat zodat het werkstuk niet gaat klemmen.
Ik kan deze geleider dan niet meer gebruiken om af te korten, want hij staat dan niet meer haaks op het blad. Voor afkorten heb ik een slede gemaakt. Ik denk dat je daar nog wat winst kan halen.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik heb het spouwmes gecontroleerd en dat staat mooi uitgelijnd.
Ik heb ook de afstand van het blad tot de linkerzijkant gemeten en dat is ook vooraan en achteraan hetzelfde, ook in 45 graden stand.
Wel heb ik gezien dat als ik een plaatje zaag, deze ook aan de achterkant een 2de keer gezaagd wordt waardoor het dus niet haaks gezaagd is. Het is zowel in 45 graden als in 90 graden, maar bij 45 graden is het erger.
Voor de zekerheid ook eens zonder spouwmes gezaagd, maar geen verschil.
Ik zit met een plaatje van 250mm aan een verschil van 1,5mm tussen voor en achterkant bij het zagen onder 45 graden.
Afkortaanslag of schuiftafel geven ook hetzelfde resultaat.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
...

Wat betreft je probleem, dat is herkenbaar en op te lossen. Ik heb niet de uitgebreide set en heb alleen de afkortgeleider. Deze gebruik ik als langsgeleider en heb ik afgesteld op het zaagblad. Je kan de 2 inbusbouten losdraaien en de geleider iets verstellen. Ik zorg dat de achterzijde van de geleider net een haartje verder naar buiten staat zodat het werkstuk niet gaat klemmen.
Ik kan deze geleider dan niet meer gebruiken om af te korten, want hij staat dan niet meer haaks op het blad. Voor afkorten heb ik een slede gemaakt. Ik denk dat je daar nog wat winst kan halen.
Hoe heb je die slede gemaakt, want je hebt geen sleuven om in te geleiden. Gewoon op ge buitenste rand geleiden? Heb je er een foto van?

Ik heb gisteren en vandaag nog wa lopen meten en voor zo ver ik kan meten staat het blad evenwijdig met de zijkant, maar als ik de afkortgeleider gebruik en dan een liniaal tegen de voorkant van het blad zet, dan naar de achterkant van het blad schuif, heb ik ongeveer een halve mm speling.
Ik heb ook de schuiftafel gecontroleerd en die loopt evenwijdig met schuiftafelgelijder, maar niet met de rand van de tafel. Op het einde loopt hij een halve mm uit.
Ik heb het profiel van de geleider gedemonteerd en een reilat tegen gehouden en heb ook achteraan een halve mm speling.
Zo meteen maar eens mailen naar festool, want ik denk niet dat ik dit zelf kan oplossen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
In heb hem inderdaad op de buitenste randen lopen en ik zorg dat ik de meeste druk aan de linkerkant van de tafel zet.
Als je in de buurt van Breda woont mag je ook wel langs komen om de zagen eens te vergelijken. Houd je ons op de hoogte van de afhandeling van Festool?

thumbnail_20201210_135412-2.jpg
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik woon tegen Brussel dus is wat ver, maar dank voor het aanbod.
Ik zal mijn ervaringen achteraf hier posten, dan heeft iemand anders er misschien ook iets aan.
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Als ik het goed begrijp dan zaagt hij ook niet haaks als je gewoon bij 90 graden zaagt. Ik zou zorgen dat je dat eerst goed krijgt. Ik heb 3 weken geleden een TKS80 gekocht en had 2 problemen: het materiaal liep vast tussen het blad en de langsgeleider en ik kon niet haaks afkorten. Probleem was dat het zaagblad scheef in de tafel zat en het spouwmes niet uigelijnd was. Daarnaast was de afkortgeleider niet goed afgesteld.

Heb het zaagblad uitgelijnd door er een 60 cm lineaal langs te leggen (tegen het blad, even oppassen dat deze niet tegen een tandje ligt) om zo de afwijking wat uit te vergroten en vervolgens het blad perfect parallel met de rechterkant van de tafel uitgelijnd middels de stelschroef. Je moet daarvoor het blad demonteren, dat is een beetje onhandig. Vervolgens het spouwmes in lijn met het blad gezet ook met behulp van de lineaal langs het blad.

Om haaks te kunnen zagen moest ik de afkortgeleider stellen. Heb eerst de ‘5x zagen’ methode geprobeerd (zoek op youtube ‘5 cut method table saw’) maar vond uiteindelijk de methode van Festool met een aanpassing handiger (
). Heb 2 stukken MDF van 500x500x16 mm (vrij groot om nauwkeurig te kunnen meten) op elkaar gelegd, strak tegen de afkortgeleider en 10 mm afgekort. Dan openklappen als een boek, tegen elkaar schuiven en moet een voelermaat de kier aan het uiteinde gemeten. Als de kier aan de kant van de zaag zit moet de tip van de afkortgeleider naar de zaag toe, en andersom. Vervolgens berekend hoeveel je de tip van de afkortgeleider moet verschuiven: (lengte zaagsnede * breedte van kier/2)*afstand draaipunt tot tip van afkortgeleider. Vervolgens blokje op tafel geplakt, tip van de afkortgeleider er strak tegenaan, vergrendeling en schroef losdraaien, voelermaat met de berekende afstand er tussen en weer vastdraaien. In mijn ervaring is de vergrendeling niet precies genoeg als je een andere hoek hebt gebruikt en weer terug naar 90 graden gaat. Je moet dan weer opnieuw uitlijnen.

Hoop dat dit duidelijk is, kan anders wel wat foto’s maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Ik ben erg benieuwd naar hoe je het blad hebt aangepast aan de zaagtafel.
Festool geeft zelf aan dat het bewust is gedaan dat het zaagblad niet parallel aan de tafel staat, net zoals de zaag van Mafell, om kickback te voorkomen. Ik heb ze hier nog over gebeld en Festool geeft aan dat je dit niet kan afstellen. Maar blijkbaar kan dat wel?
Over welke stelschroef praat je dan?

Ik wil het zaagblad liefst parallel hebben lopen aan de linkerzijde van de tafel. Rechts zit de verbreding en ik denk dat een eventuele speling en dus afwijking eerder op zal treden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.