Festool OF1400 of OF1010

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe bovenfrees te kopen voor de zaken die ik niet met mijn freestafel kan doen. Zoals pen/gat verbindingen en ander "kleiner" freeswerk, maar geen kantfreeswerk.
Ik wil zeker een frees die ik kan gebruiken op een geleider voor het precisie werk.

Nu twijfel ik tussen de Festool OF1400 of de OF1010.

Iemand die ervaring heeft met beide machines en mij wat kan helpen in de beslissing voor mijn specifieke werk aub?

Alvast bedankt!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zal een beetje afhangen wat je wilt.
Voor het “lichtere” werk is de 1010 een prima keuze, wil je wat zwaarder, dan zul je naar de 1400moeten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een belangrijk verschil tussen deze twee (en verbeter me als ik het fout heb, want ik ga af op herinneringen — heb namelijk zelf geen 1400) is dat je voor het centreren van freesjes bij de OF1010 een centreerdoorn moet gebruiken & dat de OF1400 zelfcentrerend is. Een belangrijk verschil als precisie telt.
Dat gezegd hebbend, de 1010 is in heel veel gevallen toereikend qua capaciteiten. Verder zie je vaak dat als er daarnaast een zwaardere machine nodig is, meestal de OF2020 in beeld komt. Die heb ik ook en dat is echt een beest, terwijl je er toch heel precies mee kunt werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
jaren geleden stond in de catalogus van festool een tabel met verschillende bewerkingen en voor de 1010, 1400 en 2200 telkens de aanduiding in welke mate die daarvoor geschikt waren
ik weet niet of dat nu nog zo is
de 1010 en de 2200 heb ik
het enige wat ik over de 1400 kan zeggen is dat die dezelfde ratelfunktie als de 2200
da's erg handig
bij de 1010 moet je je sleutel een onnoemelijk aantal keren hersteken om de frees vast of los te zetten
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb beide machines en voornoemde verschillen zijn inderdaad van belang. Daarnaast vind ik de stofafzuiging bij de OF1400 best goed, naar mijn beleving handiger dan bij de 1010. Ook het gebruik van de kopieerringen is veel handiger.

Fons
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het zijn niet de freesjes die je moet centreren, maar de kopieerringen. Ik vind de OF1400 zeker niet te zwaar om uit de hand te gebruiken. Meer vermogen, verwijderbare stofzuigadaptor, ratelsysteem, niet moeten centreren vd kopieerringen,... Allemaal voordelen. Als het financiële niet meespeelt, zou ik zeker voor de 1400 gaan.

PS: er zijn ook andere opties om bovenfrezen op een geleider te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld de Bosch FSN OFA kit gekocht, om mijn OF1400 op Mafell/Bosch rails te gebruiken. (Daar had ik al 3 rails van toen ik een OF1400 erbij nam). Die kan je overigens ook gebruiken voor rijboringen.. Dus wat dat betreft ben je zeker niet gebonden aan Festool, want je kan vrijwel elke frees monteren op deze Bosch geleider. Dewalt heeft bijvoorbeeld ook geleiders voor op hun rails, dus een DW621 bijvoorbeeld is ook een leuke optie.

maxresdefault (1).jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Let op: er zit een klein beetje speling in de manier waarop de kopieerringen worden bevestigd in een OF1400. Als je dus echt nauwkeurig wilt werken (bijvoorbeeld inlays maken) is dit model wellicht minder geschikt. Verder is de OF1400 een geweldig apparaat, waar ik al jaren tevreden mee ben.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb zelf de combinatie van de 1010 en de 2000
De 2000 hangt meestal onder een plaat hout als freestafel
De 1010 daarin tegen gaat overal mee naar toe
Deze machine heeft in de afgelopen 19 jaar een berg werk verzet en heb hem nog nooit stil gekregen en ik heb er best gekke dingen mee gedaan zoals diepe groeven van 9cm diep en 12mm breed
Aan 80 gootklossen een curve gefreesd
En wat betreft het centreren van de kopieerring dat doe ik nooit ik gebruik de verzonken schroefjes uit de zwarte bescherm ring
En dan zit hij netjes gecentreerd
Je mag best weten dat ik zelf nu ook aan het kijken ben naar een 1400 ik kan alleen geen reden vinden om hem te kopen want kwa werkzaamheden kan ik prima uit de voeten met de 1010 en de 2000
Dus ik ben van mening dat voor jou de 1010 prima is
En kwa gewicht scheelt het ook de 1010 weegt 2,7 kilo de 1400 4,3 kilo
En als een machine lichter is pak je hem sneller en kun je er makkelijker mee omgaan
Succes met je keuze en hou ons op de hoogte
Mvg leroy
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Wat wil je weten
Het is simpel een plaat multiplex met een gat erin waar de boven frees op vast zit
Deze plaat kan ik overal waar ik maar wil vast klemmen of schroeven en ik heb een freestafel
Voordeel is dat ik hem ook onderste boven kan gebruiken om stukken hout te vlakken
Eigenlijk is het een xxxl zool voor de bovenfrees
Ik heb ook 1 voor de 1010
Ik hoop dat je genoeg info hebt zo
Mocht het niet zo zijn hoor in het graag
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt allemaal voor jullie reacties, het maakt de keuze niet makkelijker ;) Maar toch enkele zaken geleerd die ik nog niet wist, zoals het centreren van de kopieerringen.
Ik had idd reeds gezocht maar was niet overtuigd, vandaar mijn vraag
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
centreren van de kopieerringen
daarvoor heb ik de centreerdoorn inderdaad gebruikt
voor de of1010 heb ik tijdens een festool-cursus geleerd dat je de schroefjes die bij de centreerring horen moet gebruiken, en niet deze die standaard op de voet zitten
die van de centreerring zouden konisch zijn en daardoor de ring beter positioneren
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
hier ook een 1010 bezitter.

als de 1400, met zijn kliksysteem-kopieerringen GÉÉN speling hebben dan is dat een veel prettiger systeem dan dat omslachtige gedoen met die centreerdoorn van de 1010.

had ik nu de keuze dan ging ik voor de 1400 mits die kopieerringen dus gewoon strak zitten zonder speling waar @hdv van spreekt.




Ik heb beide machines en voornoemde verschillen zijn inderdaad van belang. Daarnaast vind ik de stofafzuiging bij de OF1400 best goed, naar mijn beleving handiger dan bij de 1010. Ook het gebruik van de kopieerringen is veel handiger.

Fons

Dag Fons, je post leest wat verwarrend.

wat bedoel je met de laatste zin? vind je de 1010 of de 1400 handiger met kopieerringen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
@MaartenS
Ik ben niet echt duidelijk geweest.... ik bedoel inderdaad dat het met de OF1400 handiger werkt met de kopieerringen, inklikken en klaar, geen gedoe met schroeven en centreerdoorns!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De speling van de OF1400 kopieerringen is een probleem wat in het verleden bij een beperkt aantal OF1400's voorkwam, maar ik heb op verschillende sites/fora gelezen dat het onder garantie geregeld werd door Festool.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
@MaartenS : voor zover ik kan nagaan hebben alle OF1400 frezen hier last van. Het is een inherent gevolg van het ontwerp. Overigens is die speling slechts een kant op. Loodrecht erop zal het nauwelijks merkbaar zijn. Het gaat ook niet om meerdere milliimeters, maar als je stukjes wilt frezen die nauwkeurig in elkaar moeten passen, zonder naad, dan is de OF1400 niet je vriend.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS en Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.