Felder FB 510 lintzaag

J. Bakels

Nieuw lid
6 nov 2015
11
1
Goedemorgen,
Zit nog niet zo lang op dit forum maar zag dit item. Nu overweeg ik zelf ook een fb 510 aan te schaffen (of een Hammer N4400....) en vroeg me af of de machine bevalt?
groet,
Jan
 

Mac

Actieve deelnemer
Dag Jan,

Mij bevalt de machine zeer zeker. Heb rustig de tijd genomen om 'm te installeren en zodoende te leren kennen.

Wat je in de gaten moet houden is dat er twee uitlaat poorten op zitten; zorg dus dat je afzuiger dit aankan.
Verder heb ik gemerkt dat fineer zagen het allerbeste gaat met het breedste lint dat er is. In mijn geval een 25 mm lint. Dat werkt perfect, voor mij dan, de smallere bladen geven geen goed resultaat.

Ik heb voor mezelf besloten dat de machine veelzijdiger wordt als deze verrijdbaar is en dat ik heel graag de verrijdbarebare heftafel erbij zou willen hebben voor lange en zware werkstukken.

Succes.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Na 7 jaar gebruik waren de lintzaaggeleiders die achter de zaag staan volledig versleten. Even zitten te dubben of de gehele geleidersets zou vervangen door de (Amerikaanse) modellen van Romtools, maar voor het gemak toch maar vervangende geleiders bij Felder besteld. Die blijken inmiddels uitsluitend in de keramische versie te worden geleverd, ook als vervanging van de oude stalen exemplaren.
Ook heb ik onlangs verschillende nieuwe zaaglinten besteld o.a. voor een klus herzaagwerk.

Nu is de zaag weer getuned en tip-top in orde, zelfs voor fineerzagen, zie de resultaten in de foto’s.

Fons

CC3D7C2A-761D-4E19-BDBA-1D18FB6C4DDA.jpeg

251CFD43-08E5-4A6C-B720-3CFF246669BF.jpeg

B7935891-D886-4085-B5A1-A1810C134C47.jpeg

D47A7385-477B-471C-9475-2340A04FE2EF.jpeg

D0E1EC40-CCEC-4897-B41B-FEBA4CF4DA57.jpeg
EECAFE62-0CDB-4AED-8BAE-2BA326F03528.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hoi Fons, is dit het freshcut zaaglint? Zelf heb ik ook ceramische geleiders en best tevreden hierover.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
@Klaas
Volgens mij zijn deze keramische geleiders juist ontwikkeld omdat ze duurzamer zijn dan de stalen geleiders. Rick Koorman gebruikt ze volgens mij al jaren naar tevredenheid.

@vandikte
Ja, dit is het freshcut zaaglint, dat één kleinere rechte tand heeft tussen de gewone tanden, links en rechts gezet. Ik begreep van de leverancier dat die in Nederland vooral voor de vleesverwerking wordt gebruikt, terwijl Tuffsaws deze voor herzagen aanbeveelt. Nu weer ingezet voor het herzagen met een prima resultaat!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.