Excenter of rotex aanschaffen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Sommige mensen hebben een donkerblauw-lichtgroene waas voor de ogen lijkt het wel. Ga het uitproberen :) Een lichte machine die mooi plat is werkt geweldig. Voor afnemen een Rotex?
Er waren vroeger nog meer modellen zoals de festo WET verkrijgbaar tot 8 mm schuuruitslag en de ras 115 een hele snelle schuur/slijper beide zijn niet meer nieuw te koop. De ras vind je nog wel tweedehands meestal kan je meteen de zool vervangen want die vergaan. Voor een machine als de wet denk ik dat je naar rupes toe moet maar dat assortiment ken ik niet goed genoeg.
En ja ik heb best wel een festool waas maar daar kijk ik af en toe wel doorheen.
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Denk dat de vergelijking tussen de Mirka Deros 650 en de Rotex 150 niet de juiste is. De Mirka zou ik eerder tegenover de ETS EC 150 van Festool zetten.

De Rotex vind ik toch een andere functie hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Denk dat de vergelijking tussen de Mirka Deros 650 en de Rotex 150 niet de juiste is. De Mirka zou ik eerder tegenover de ETS EC 150 van Festool zetten.

De Rotex vind ik toch een andere functie hebben.
Het punt is juist dat het niet over een vergelijk gaat tussen types, maar de keuze van het juiste type bij de werkzaamheden....
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
In enkel posten geleden zie ik toch echt een YT film tussen de vergelijking tussen Mirka 650 en de Rotex.

Buiten dat denk ik nog steeds dat het appels met peren vergelijken is. De 2 machines hebben verschillende toepassingen.

Mijn advies is om eerst te kiezen wat voor type machine je wilt aanschaffen en daarbinnen te kiezen welke modellen diverse fabrikanten hebben.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik ben blij met alle informatie, advies en hulp welke ik hier krijg.

Ik snap dat de 2 schuurmachines waar ik tussen twijfelde een beetje appels en peren vergelijken is, maar vind 2 schuurmachines aanschaffen gewoon nog te veel.
Aangezien ik praktisch al het hout wat ik verbruik door de vlak/vandiktebank haal en een bandschuurmodule voor mijn HM2 en nog een goedkope Parkside bandschuurmachine heb voor sneller afhalen schatte ik in dat de beste toevoeging voor mijn machinepark de excenter schuurmachine is. Hierbij ben ik het meest gecharmeerd van de Mirka ivm gewicht, verpakking (koffer) en dubbele schijf maat.

Korte samenvatting van de vergelijking welk ik boven postte:
Meneer had al een RO 150 en wilde iets hebben voor een betere afwerking. Vervolgens stelt hij de vraag of hij al het werk zou kunnen doen met de Mirka en dus de RO 150 weg kan doen. Conclusie: ja en nee. Het zou in theorie kunnen, maar dan verliest hij zoveel tijd door extra schuren met puur de Mirka dat hij dat niet terugverdiend.
Voor mij is de tijds factor wat minder relevant aangezien ik houtbewerking als ontspanning en tijds verdrijf zie, ik ontspan door het proces en het eindresultaat is niet perse het doel.
Daarnaast speelt het geld mee. Nu betaal ik 461€, de RO150 zou minimaal 100€ extra gekost hebben. Ik had mijn budget van 300-400€ al opgerekt naar 461, 560€ is dan te ver. Misschien in de toekomst nog :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
In enkel posten geleden zie ik toch echt een YT film tussen de vergelijking tussen Mirka 650 en de Rotex.

Buiten dat denk ik nog steeds dat het appels met peren vergelijken is. De 2 machines hebben verschillende toepassingen.

Mijn advies is om eerst te kiezen wat voor type machine je wilt aanschaffen en daarbinnen te kiezen welke modellen diverse fabrikanten hebben.
Dat is dus exact wat ik eerder heb gezegd en war hierboven ook uitgebreid wordt toegelicht en gemotiveerd.
Ieder zijn zwaartepunt en keuze en de keuze is dus op een lichte excenter gevallen.....
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
275
77
Oldenzaal
Ik zou zeker ook het filmpje van The Wood Whisperer eerst bekijken.


En ik was in den beginne ook echt de weg kwijt met al die type aanduidingen.
Hier een collectie van de Festool schuurders.
De Plus versies hebben een systainer.

De prijzen zijn van de Festool website. Niet de beste prijs die je kan vinden. 😉

Hopelijk verduidelijkt onderstaand het een en ander .... voor de nieuwkomers. 😅

Festool_ETS_RO.jpg

Festool_ETS_Plus_v2.jpg
 

Bijlagen

  • Festool_ETS_Plus.jpg
    Festool_ETS_Plus.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.