Excenter of rotex aanschaffen

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
18
0
Ik ben een buitenkeuken aan het maken van fijnbezaagd douglas. Ik wil kijken of ik het douglas wat gladder kan schuren.

Daarnaast wilde ik sowieso nog een schuurmachine aanschaffen voor algemeen gebruik. Meestal plaatmateriaal schuren als voorbereiding om te verven, soms dus wat ruwer materiaal als fijnbezaagd douglas. Ik heb al een Festool RTS en wil een machine die daar goed bij aansluit.

Zou een excenter schuurmachine voldoende af kunnen nemen om het douglas glad te krijgen of kan ik beter naar een rotex equivalent kijken? Maar is een rotex dan weer geschikt voor algemeen gebruik?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Rotex zou ik niet gebruiken voor algemeen gebruik. Neem een 150 mm machine met een schuuruitslag van 5 mm. Die schuurt een stuk sneller. Niet zo snel als een rotex maar als je daar staand een wand of boven je hoofd mee moet werken dan weet je waarom er ook lichtere machines zijn. Ik zou een ets/5 of een ets ec/5 nemen. Beginnen met p 80.
 
  • Leuk
Waarderingen: Balk

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
18
0
Dankjewel, hier kan ik wat mee. Zou een ETS 125 REQ ook nog kunnen (ik geloof met een excenter van 2 mm) of is dat gewoon te licht voor mijn toepassingen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Ik zelf ben een vrij brede vent van 2 meter en ik doe alles met m’n Rotex RO150.
Maar ik kan me voorstellen dat deze wel wat kracht kost om te hanteren voor de wat normalere persoon. 😄

Ik heb zelf ook wat douglas balken opgeschuurd tot korrel 2000 en ik ben er wel fan van. Mooi gepolijst masr het bloed nog wel hars daarna.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
754
Enschede, Twente
Ik heb een Rotex 150 en sinds een tijdje een ETS EC 125 met een 150 schuurpad (dat kan -- in tegenstelling tot een EC 150, waarop geen 125 pad kan). De ETS EC heb ik vaker in de hand dan de Rotex.
Nog een verschil: de Rotex blaast schuurstof zelf weg. Dus ook zonder aanhangende stofzuiger. De ETS EC heeft geen ingebouwde impellor, dus daar moet eigenlijk altijd een stofzuiger aanhangen. Is dat een probleem? Nee - de ETS EC is veel lichter en handzamer. Voor het schuren van wanden is die dan ook veel handiger. zeker als je GranatNet gebruikt. (Dat laatste is iets waar ik mee te maken heb, dus.)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou een excenter schuurmachine voldoende af kunnen nemen om het douglas glad te krijgen of kan ik beter naar een rotex equivalent kijken? Maar is een rotex dan weer geschikt voor algemeen gebruik?
met de rotex ro 125 blijk je zowel grof als fijn te kunnen schuren
dus beide machines die je zoekt, in één
daar past een 'protector' op
die heb ik op een excentrische 125
handig toebehoren
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
De Rotex is twee in een, maar als je er de hele dag mee in de weer bent 'savonds een extra blikje spinazie en 'sochtends een dubbele portie pap.

Hier, bij 10 min, waar de Rotex uitblinkt, maar het hele filmpje is interessant want ook de normale excenter komt uitgebreid aan bod:
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Nog een verschil: de Rotex blaast schuurstof zelf weg. Dus ook zonder aanhangende stofzuiger. De ETS EC heeft geen ingebouwde impellor, dus daar moet eigenlijk altijd een stofzuiger aanhangen. Is dat een probleem? Nee - de ETS EC is veel lichter en handzamer. Voor het schuren van wanden is die dan ook veel handiger. zeker als je GranatNet gebruikt. (Dat laatste is iets waar ik mee te maken heb, dus.)
Daar kwam ik van de week dus ook achter. Je krijgt wel een mooi stofzakje meegeleverd, maar daar komt bar weinig in terecht.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dankjewel, hier kan ik wat mee. Zou een ETS 125 REQ ook nog kunnen (ik geloof met een excenter van 2 mm) of is dat gewoon te licht voor mijn toepassingen.
Die neemt wel weinig af met een slag van 2mm...ik heb een ETS EC 5 en kan relatief snel afnemen en ook erg mooi licht schuren😉
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Heb ook een Rotex 125 maar gebruik bijna altijd een excenter ook Festool. Een gewone excenter is hanteerbaarder. De rotex is als excenter te gebruiken maar is dan nog steeds aan de lompe kant.
 

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
18
0
Allen, bedankt voor de goeie reacties. Ik ga een 150 mm excenter aanschaffen met 5.0 mm uitslag.

Ik heb me ook verdiept in de types die daarvoor in aanmerking komen, op volgorde van prijs kom ik op de volgende modellen:
- festool ets 150/5 (373 euro)
- mirka deros 5 (468 euro)
- festool ets 150/5 ec (535 euro)

Ik neig naar de mirka vanwege lage gewicht en brushless motor, maar vind het ook wel een heel bedrag. De festool ets met brushed motor is toch 95 euro goedkoper. Zit het verschil alleen in gebruiksgemak?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
754
Enschede, Twente
Allen, bedankt voor de goeie reacties. Ik ga een 150 mm excenter aanschaffen met 5.0 mm uitslag.

Ik heb me ook verdiept in de types die daarvoor in aanmerking komen, op volgorde van prijs kom ik op de volgende modellen:
- festool ets 150/5 (373 euro)
- mirka deros 5 (468 euro)
- festool ets 150/5 ec (535 euro)

Ik neig naar de mirka vanwege lage gewicht en brushless motor, maar vind het ook wel een heel bedrag. De festool ets met brushed motor is toch 95 euro goedkoper. Zit het verschil alleen in gebruiksgemak?
Qua ergonomie zijn de Deros en de ETS EC vergelijkbaar. De ETS is een stuk zwaarder. Maar voor zover je niet dagelijks uren aan het schuren bent, hoeft dat niet veel uit te maken. Voor het prijsverschil kun je heel wat schuurpapier kopen…
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Allen, bedankt voor de goeie reacties. Ik ga een 150 mm excenter aanschaffen met 5.0 mm uitslag.

Ik heb me ook verdiept in de types die daarvoor in aanmerking komen, op volgorde van prijs kom ik op de volgende modellen:
- festool ets 150/5 (373 euro)
- mirka deros 5 (468 euro)
- festool ets 150/5 ec (535 euro)

Ik neig naar de mirka vanwege lage gewicht en brushless motor, maar vind het ook wel een heel bedrag. De festool ets met brushed motor is toch 95 euro goedkoper. Zit het verschil alleen in gebruiksgemak?
Zijn beide professionele merken net als Rupes, waarbij een vergelijkbaar exemplaar ook 1.8kg weegt. Mirka ken ik niet, de Festool ETS 150/5 is een bewezen apparaat met metalen aandrijving. De koolborstels ga je niet verslijten en kun je zo bestellen. Kijk voor Festool ook eens bij de oosterburen Rubart.de Soms zijn de prijsverschillen van vooral accessoires aanzienlijk soms niet. Heb er meermaals Festool besteld en de garantie gewoon in Nederland aangemeld.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Sinds een jaar heb ik een Metabo sxe 150 (Mirka zusje) en sindsdien vind ik schuren haast leuk 😎
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.658
708
Antwerpen
als je voor de Mirka gaat, kijk dan ook even naar de Metabo (zie ook vroeger draadje)
Sinds een jaar heb ik een Metabo sxe 150 (Mirka zusje) en sindsdien vind ik schuren haast leuk 😎
die heb ik ook en toen ik hem kocht was deze toch wel wat goedkoper als de Mirka
maar koop wel de 5mm en niet de 3mm want die neemt (te) weinig af
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
als je voor de Mirka gaat, kijk dan ook even naar de Metabo (zie ook vroeger draadje)

die heb ik ook en toen ik hem kocht was deze toch wel wat goedkoper als de Mirka
maar koop wel de 5mm en niet de 3mm want die neemt (te) weinig af
Hier ook de Metabo(beschadigde doos op bol.com) dus was nog iets goedkoper dan normaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ook hier de metabo maar ik vind het maar wennen met die andere schakelaar. Geen klachten voor de schuurprestatie maar ik denk niet dat de vorm voor mij is.
 

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
18
0
Ik heb de knoop doorgehakt, het is de Mirka geworden. Ik laat nog weten hoe hij in de praktijk bevalt bij het schuren van fijnbezaagd douglas.

Nu moet ik nog schuurpapier of schuurnet aanschaffen. Voor her schuren van gepleisterde muren (gipsplaat met finish) ga ik voor abranet of ecotools equivalent. Welke korrel is daarvoor aan te bevelen? Ik denk zelf aan 180 en 360.
Zou ik het douglas ook met schuurnet kunnen schuren, startend vanaf korrel 80 of is schuurpapier hier beter voor geschikt?
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik heb de knoop doorgehakt, het is de Mirka geworden. Ik laat nog weten hoe hij in de praktijk bevalt bij het schuren van fijnbezaagd douglas.

Nu moet ik nog schuurpapier of schuurnet aanschaffen. Voor her schuren van gepleisterde muren (gipsplaat met finish) ga ik voor abranet of ecotools equivalent. Welke korrel is daarvoor aan te bevelen? Ik denk zelf aan 180 en 360.
Zou ik het douglas ook met schuurnet kunnen schuren, startend vanaf korrel 80 of is schuurpapier hier beter voor geschikt?

En, heb je al praktijkervaring?


Ik zit zelf met een vergelijkbare zoektocht; heb een goede tafelzaag, een goede vlak&vandiktebank, maar qua schuurmachines is het allemaal instapspul (Black&Decker, Parkside, etc). Nu mag ik mijn werkbank gaan schuren om hem verder af te gaan werken en ik heb eigenlijk niet eens zin om met het schuren te starten. Veel trillen, weinig afname van hout.

Dit is het rijtje van mogelijke modellen welke ik hierboven heb opgepikt:
Metabo sxe 150 - 487€
Festool ets 150/5-EQ-Plus - 384€ (of 340 voor de niet-Plus versie, dus zonder koffer)
MIRKA DEROS 680CV - 495€
MIRKA DEROS 650CV - 407,90€ (Amazon.de)

Nu neig ik vanwege deze prijzen toch wel sterk naar deze Festool. Doe ik daar goed aan of mis ik dan iets substantieels welke de andere wel hebben?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.