Excenter of rotex aanschaffen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.658
708
Antwerpen
Nu neig ik vanwege deze prijzen toch wel sterk naar deze Festool. Doe ik daar goed aan of mis ik dan iets substantieels welke de andere wel hebben?
de Festool weegt bijna het dubbele, 1,8 vs 1,0kg dus als je (heel) veel schuurt zou ik de Mirka of de Metabo kloon nemen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
de Festool weegt bijna het dubbele, 1,8 vs 1,0kg dus als je (heel) veel schuurt zou ik de Mirka of de Metabo kloon nemen
Is dat altijd belangrijk? Ik heb de metabo en een oude festo et 2e en die laatste gebruik ik bijna altijd in mijn werkplaats. Voor het schuren van muren en grote vlakken gebruik ik de metabo ivm het gewicht. Metabo en mirka zijn identiek op bluetooth na. Festool heeft ook een ets ec en die is 1.2 kilo 510 euro duitse btw bij rubart.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ben nog wat uitgebreider onderzoek gaan doen en heb enkele modellen toegevoegd.

MerkModel125/150mmUitslagPrijsBijzonderhedenWinkel
FestoolETS 150/5 EQ150mm5mm€ 340,99Geen kofferGereedschapcentrum
FestoolETS 150/5-EQ-Plus150mm5mm€ 393,99In systainerGereedschapcentrum
MirkaDeros 650CV150mm5mm€ 407,90Geen kofferAmazon.de
MirkaDeros 5650CV125/150mm5mm€ 466,13Incl kofferAmazon.de
MirkaDeros 680CV150mm8mm€ 494,88Geen kofferProfishop
MetaboSXE 150-5150mm5mm€ 487,33Koffer MetaLocToolnation

Vind een koffer wel erg handig bij een apparaat van 400-500€. Bij genoeg prijsverschil is het geen dealbreker, maar de koffer voegt zeker wel waarde toe.

De Mirka koffer kost los >70€.
De Festool systainer kost los >40€.

De Deros 650CV en de Deros 5650CV lijken hetzelfde apparaat, met als verschil dat de 5650CV kan wisselen tussen 125mm en 150mm. Daarnaast zou de 5650 80 gram zwaarder zijn. Zijn er bij jullie weten nog andere verschillen?

De Metabo lijkt af te vallen. De Mirka (5)650CV is goedkoper en de vergelijkbaar geprijste 680CV heeft een hogere uitslag voor het geld.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ben nog wat uitgebreider onderzoek gaan doen en heb enkele modellen toegevoegd.

MerkModel125/150mmUitslagPrijsBijzonderhedenWinkel
FestoolETS 150/5 EQ150mm5mm€ 340,99Geen kofferGereedschapcentrum
FestoolETS 150/5-EQ-Plus150mm5mm€ 393,99In systainerGereedschapcentrum
MirkaDeros 650CV150mm5mm€ 407,90Geen kofferAmazon.de
MirkaDeros 5650CV125/150mm5mm€ 466,13Incl kofferAmazon.de
MirkaDeros 680CV150mm8mm€ 494,88Geen kofferProfishop
MetaboSXE 150-5150mm5mm€ 487,33Koffer MetaLocToolnation

Vind een koffer wel erg handig bij een apparaat van 400-500€. Bij genoeg prijsverschil is het geen dealbreker, maar de koffer voegt zeker wel waarde toe.

De Mirka koffer kost los >70€.
De Festool systainer kost los >40€.

De Deros 650CV en de Deros 5650CV lijken hetzelfde apparaat, met als verschil dat de 5650CV kan wisselen tussen 125mm en 150mm. Daarnaast zou de 5650 80 gram zwaarder zijn. Zijn er bij jullie weten nog andere verschillen?

De Metabo lijkt af te vallen. De Mirka (5)650CV is goedkoper en de vergelijkbaar geprijste 680CV heeft een hogere uitslag voor het geld.
Ik kan wel wat zeggen over zowel de deros (125 en 150) als de ets-ec 125 en de rotex 125.

Persoonlijk vind ik de rotex het fijnste en snelste werken voor het grovere werk. Gaat lekker snel al is het wel even handigheid krijgen in het bedienen van de machine.
De ets-ec en mirka lijken veel op elkaar. De ets-ec gebruik ik met de zijaanslag voor kopse kanten te schuren wat ideaal is. De mirka vind ik voor het meeste werk net wat fijner in de hand liggen. Misschien omdat voorheen vooral gebruik maakte van een extentrische op luchtdruk en de stijl/gewicht van de mirka hier erg op lijkt. Ook de bediening is hetzelfde te gebruiken qua vermogen dat je toepast. De afzuiging is bij beide modellen erg goed met een stofzuiger erop aangesloten.
Bij mij hebben ze dus alle 3 hun plekje.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik kan wel wat zeggen over zowel de deros (125 en 150) als de ets-ec 125 en de rotex 125.

Persoonlijk vind ik de rotex het fijnste en snelste werken voor het grovere werk. Gaat lekker snel al is het wel even handigheid krijgen in het bedienen van de machine.
De ets-ec en mirka lijken veel op elkaar. De ets-ec gebruik ik met de zijaanslag voor kopse kanten te schuren wat ideaal is. De mirka vind ik voor het meeste werk net wat fijner in de hand liggen. Misschien omdat voorheen vooral gebruik maakte van een extentrische op luchtdruk en de stijl/gewicht van de mirka hier erg op lijkt. Ook de bediening is hetzelfde te gebruiken qua vermogen dat je toepast. De afzuiging is bij beide modellen erg goed met een stofzuiger erop aangesloten.
Bij mij hebben ze dus alle 3 hun plekje.

Ik hoor vergelijkbare ervaringen meer, waarbij ik dus het idee krijg dat iedereen voor 1500€ aan schuurmachines op de plank heeft liggen 😛

Als ik 1 allrounder wil hebben, welke raad je dan aan? Ik neig momenteel naar de Deros 5650CV
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik hoor vergelijkbare ervaringen meer, waarbij ik dus het idee krijg dat iedereen voor 1500€ aan schuurmachines op de plank heeft liggen 😛

Als ik 1 allrounder wil hebben, welke raad je dan aan? Ik neig momenteel naar de Deros 5650CV
De keus is dan ingegeven door de 2 verschillende schuurzool afmetingen? Dan is je voorraad schuurpapier ook dubbel zo groot? Ik zie daar voor de gemiddelde gebruiker echt geen voordeel in...
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
De keus is dan ingegeven door de 2 verschillende schuurzool afmetingen? Dan is je voorraad schuurpapier ook dubbel zo groot? Ik zie daar voor de gemiddelde gebruiker echt geen voordeel in...

2 redenen: het feit dat hij standaard in een koffer komt en de flexibiliteit van de 2 maten. Als ik een keer de trap wil schuren oid is het ook handig om een kleinere zool te kunnen gebruiken (en dan de hoekjes afmaken met de goedkope schuurmachines die ik heb).
Voor mijn gevoel zou ik met mijn gebruik blij zijn met alle bovengenoemde opties, rekening houdend met waar ik nu vandaan kom. Daarom zijn mijn redenen misschien wat basaal, maar meer ervaring heb ik nog niet met hogere kwaliteit schuurmachines :)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik zou een festool rts 400 e als kleine machine kiezen. Ik heb 6 festo/festool schuurmachines (ja daar zitten oudjes bij) en als ik er een zou moeten kiezen is dat de 400. Smaken verschillen echter.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Ik heb de kleinere ETS en ben daar zeer tevreden over. Voordeel van Festool is dat je op iedere straathoek tot in lengte van jaren onderdelen kunt krijgen, bijvoorbeeld schuurzolen, die verslijten nog al eens. Bij Rubart.de kost de plus versie ca373 en garantie aanmelden gewoon in Nederland.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik zou een festool rts 400 e als kleine machine kiezen. Ik heb 6 festo/festool schuurmachines (ja daar zitten oudjes bij) en als ik er een zou moeten kiezen is dat de 400. Smaken verschillen echter.

Dat is geen excenter maar een vlakschuurmachine toch? Ik ging er vanuit dat ik me moest oriënteren op een excenter. Is een excenter niet veelzijdiger dan een vlakschuurmachine?

Edit: Ik merk dat ik langzamerhand overtuigd ben van de keuze voor de Mirka 5650CV. Heb nu ook een aanbieding gevonden waar ik voor 461.90€ incl verzending nog 100 stuks van de Mirka Gold K240, K320 en K400 (150mm) erbij krijg, en alles natuurlijk netjes in een koffer.
Iemand die mij om een specifieke eigenschap van dit apparaat deze keuze kan ontraden?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Dat veelzijdiger hangt af van waar je hem gebruikt. Mijn meeste schuurwerk was kozijnen en deuren van huizen. Dan kom je met de rechthoek heel ver. Een driehoek schuurder heb ik van fein maar die gebruik ik zelden voor schuren (wel met zaag voor houtrot enz.) Ook in mijn werkplaatsje gebruik ik heel vaak deze machine maar de 150mm et2e staat er naast. Niet iedereen kan/wil dit besteden aan gereedschap. Probeer maar eens met een 125mm of 150 mm een kozijn te schuren. Ja doe je dit bijna nooit dan kom je prima met een excenter 125/150 weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Wat het meest veelzijdig is wordt bepaald door wat voor werk je doet. Ik werk veel met massief en wil soms stevige afname hebben.
Daarom gebruik ik een RO150 veruit het meest. Grof beginnen zonder excenter en dan opwerken door de korrels met de excenter aan met maar 1 machine. Nadeel is dat hij minder gebalanceerd is en voor de randen wat oefening vergt.
Voor hoogglans werk zou ik hem dan weer niet toepassen, dat vergt meer subtiliteit.
Maak je kozijnen of veel klein werk dan is een driehoek schuurdertje erbij heel wenselijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik zou altijd zeggen koop de machine die het beste past bij je volgende klus als eerste, zeker als dat representatief werk is en met alle machines die je neerzet kun je prima uit de voeten, je kunt beter kijken of je ze ergens vast kunt houden, want of iets goed past/voelt is heel persoonlijk en best belangrijk, want je hebt ze lang vast.....
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant

Net nu ik dacht te weten wat ik wilde hebben… :p Op YouTube zie ik ze praktisch alleen dit type schuurmachine gebruiken.

Ik zal de schuurmachine voornamelijk gebruiken bij het maken van nieuwe dingen, dus zal er geen kozijnen mee willen schuren oid. Als er veel afname moet plaatsvinden zal ik de losse planken/balken indien mogelijk door de vandiktebank of over de tafelzaag halen.
Projecten die ik nu in de planning heb:
- Schuren van onderdelen werkbank
- Enkele kastjes voor de werkplaats maken en verven
- Maken van kops kanten snijplank
- Maken van enkele bloembakken
Is deze excenter geschikt voor dit soort klussen of beschrijf ik nou precies de soort klussen waar een ander type schuurmachine beter geschikt voor is?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Net nu ik dacht te weten wat ik wilde hebben… :p Op YouTube zie ik ze praktisch alleen dit type schuurmachine gebruiken.

Ik zal de schuurmachine voornamelijk gebruiken bij het maken van nieuwe dingen, dus zal er geen kozijnen mee willen schuren oid. Als er veel afname moet plaatsvinden zal ik de losse planken/balken indien mogelijk door de vandiktebank of over de tafelzaag halen.
Projecten die ik nu in de planning heb:
- Schuren van onderdelen werkbank
- Enkele kastjes voor de werkplaats maken en verven
- Maken van kops kanten snijplank
- Maken van enkele bloembakken
Is deze excenter geschikt voor dit soort klussen of beschrijf ik nou precies de soort klussen waar een ander type schuurmachine beter geschikt voor is?
Waar anderen zich mee laten filmen is niet zo interessant, het gaat erom wat jij met de machinen gaat doen.

Wat je niemt kan met een excenter, maar bijv. de kopshouten plank gaat een stuk sneller met een Rotex. Die heeft ook de excenter functie, maar kan ook op de puur draaiende stand en dan neemt hij behoorlijk snel materiaal af.

Alles heeft zijn voor en nadelen, een Rotex is lomper om mee te werken en vraagt meer controle van de gebruiker, maar kan meer dan een pure excenter.
Als het mijn enige schuurmachine zou worden voorlopig dan zou ik de RO125 of 150 kiezen, maar dat is mijn voorkeur vanuit gebruik.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Waar anderen zich mee laten filmen is niet zo interessant, het gaat erom wat jij met de machinen gaat doen.

Wat je niemt kan met een excenter, maar bijv. de kopshouten plank gaat een stuk sneller met een Rotex. Die heeft ook de excenter functie, maar kan ook op de puur draaiende stand en dan neemt hij behoorlijk snel materiaal af.

Alles heeft zijn voor en nadelen, een Rotex is lomper om mee te werken en vraagt meer controle van de gebruiker, maar kan meer dan een pure excenter.
Als het mijn enige schuurmachine zou worden voorlopig dan zou ik de RO125 of 150 kiezen, maar dat is mijn voorkeur vanuit gebruik.

Naar aanleiding van jouw tips ben ik nog eens verder gaan zoeken naar ervaringen. Het is een grote uitgave en ik heb er nog weinig verstand van.
Ik kwam het volgende filmpje tegen, waarbij iemand specifiek deze 2 apparaten vergelijkt (Rotex 150 en Mirka 650):

Conclusie:
Mirka heeft betere finish en is iets sneller in random orbid mode (grid 120 en up)
Rotex is dubbel zo snel (grid 40 en 80) dankzij Rotex mode.
Mirka is veel gebruiksvriendelijker, zeker als je nog niet ervaren bent in het schuren. Dit vanwege de balans en het eenhandige gebruik.

Dat laatste argument heeft me overtuigd dat ik beter voor de Mirka kan gaan. Idealiter heb ik ze allebei, maar dat past niet binnen mijn budget (momenteel :p). Ik kan beter wat langer schuren dan dat ik mijn werkstuk verpest door te lomp rammen.

Bedankt voor het meedenken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Naar aanleiding van jouw tips ben ik nog eens verder gaan zoeken naar ervaringen. Het is een grote uitgave en ik heb er nog weinig verstand van.
Ik kwam het volgende filmpje tegen, waarbij iemand specifiek deze 2 apparaten vergelijkt (Rotex 150 en Mirka 650):

Conclusie:
Mirka heeft betere finish en is iets sneller in random orbid mode (grid 120 en up)
Rotex is dubbel zo snel (grid 40 en 80) dankzij Rotex mode.
Mirka is veel gebruiksvriendelijker, zeker als je nog niet ervaren bent in het schuren. Dit vanwege de balans en het eenhandige gebruik.

Dat laatste argument heeft me overtuigd dat ik beter voor de Mirka kan gaan. Idealiter heb ik ze allebei, maar dat past niet binnen mijn budget (momenteel :p). Ik kan beter wat langer schuren dan dat ik mijn werkstuk verpest door te lomp rammen.

Bedankt voor het meedenken!
Ik zou wat minder vertrowen op filmpjes en zelf eerst eens gaan voelen. Ik vind Mirka minder fijn vasthouden bijv. met die hendel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik sluit mij bij de vorige post aan. Ik vind de mirka/metabo ook minder fijn in de hand liggen dit komt voor mij door de schakelaar. Dat is smaak. Heel belangrijk vind ik gewicht, speelt natuurlijk niet als je hem heel kort gebruikt. Verder denk ik dat welke keuze je ook maakt bij de boven vermelde machine je bij allen een prima resultaat krijgt. Bij de rotex en machines met grote afnames moet je wel even opletten met de machine op het werkstuk zetten anders zit er zo een del in.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik sluit mij bij de vorige post aan. Ik vind de mirka/metabo ook minder fijn in de hand liggen dit komt voor mij door de schakelaar. Dat is smaak. Heel belangrijk vind ik gewicht, speelt natuurlijk niet als je hem heel kort gebruikt. Verder denk ik dat welke keuze je ook maakt bij de boven vermelde machine je bij allen een prima resultaat krijgt. Bij de rotex en machines met grote afnames moet je wel even opletten met de machine op het werkstuk zetten anders zit er zo een del in.
Sommige mensen hebben een donkerblauw-lichtgroene waas voor de ogen lijkt het wel. Ga het uitproberen :) Een lichte machine die mooi plat is werkt geweldig. Voor afnemen een Rotex?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
754
Enschede, Twente
Mirka had een tijdje problemen met de motoren. Daar hoor je de laatste jaren niets meer over, dus het probleem zal wel uit de wereld zijn.

In de 'opstelling' mis ik trouwens nog merken als Rupes en Flex, die ook een goede reputatie hebben, mn in de automotive industrie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.