Essen stam splijten

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
1606402866459.png
1606402884165.png
Wiggen zijn net sterk genoeg maar kan ze hierna niet meer gebruiken. Heb gelukkig nog meerdere meters balk om ze van te zagen. Hij zit in het middel nog wel vast. Weet niet echt hoe het uit te leggen. Alsof er nog een boom in de boom zit. Zoals je misschien in de 2e afbeelding ziet bij de wig die naar je toewijst. Daar zit een wat donkere verdikking. Dat kwam dus door een stuk metaal. Gelukkig kwam ik het pas op zijn laatst tegen wat die ketting is helemaal weg met 6 gebroken tanden.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hij zit in het middel nog wel vast. Alsof er nog een boom in de boom zit.
Dat kwam dus door een stuk metaal. Gelukkig kwam ik het pas op zijn laatst tegen wat die ketting is helemaal weg met 6 gebroken tanden.
Het kernhout zit nog aan elkaar. Probeer het ijzer te lokaliseren met een metaaldetector en zaag het eruit.
Dan met een iets langer zaagblad de kern verder inzagen. Stam had een diameter van 85-100cm, dus met een blad van 50 zou het net moeten lukken. Suc6!, gaat goed zo. Jammer van je ketting.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik denk dat 1 liter amper genoeg is voor twee lagen, maar je kunt er altijd nog een meer halen, is zijn misschien enkele anderen waar je het mee kunt delen, dan kun je een grotere hoeveelheid aanschaffen.

Hier word het dikwijls in club verband gekocht, veel goedkoper en de club maakt er een beetje winst mee.
Een 55 gallon (208 liter) drum is veel goedkoper dan de 1 of 5 liter hoeveelheid natuurlijk, breng je eigen ruitenwasser container en je bent gesteld voor enkele jaren (voor mij althans).
 
  • Leuk
Waarderingen: Raiko Moerenhout

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Hi Raiko,

Je foto's tonen dat het je gelukt is. (y)
Maar vertel, wat metaalachtigs zat er nu in de boom, en hoe heb je de stam volledig gespleten, toch met de keggen of met zagen?
1606943991309.png
1606944023840.png

Wat het precies is weet ik niet. Het laatste aller laatste deel van het splijten, toen het nog aan een paar vezels vast zat heb ik gezaagd. Zo'n Gardena zaag die je op een stok kan zetten. Met een normale handzaag was mijn hand nu zo plat als een dubbeltje.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Gezien de diameter van de stam (en dus de leeftijd) zou het een granaatscherf uit WO2 kunnen zijn.
Ook werd door boeren vaan prikkeldraad aan bomen vastgespijkerd (een boom is een prima weipaal, deze rot niet af en is goedkoop omdat hij er toch al staat), dus het zou ook een kram en/of prikkeldraad kunnen zijn.

Waar (in welke regio en toevallig langs een weiland/akker) heeft deze boom gestaan?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kun je het niet zo plooien dat het metaaldeel - vooral als het een scherf is - een zichtfunctie krijgt in het meubel dat je er van maakt? Niet smokkelen he maar op de plek laten waar het zit met de invloed ervan op het hout er omheen. Bijv. een tafelblad of nog beter: een barblad. Altijd goed voor een verhaal aan de bar.

mvg
Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Raiko Moerenhout en Kor

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Nou, ik loop nu tegen een probleem aan met de motorzaag. Hij zaagt in eens heel slecht. Ook na het opnieuw slijpen van de ketting.

Het is de juiste ketting, juiste richting. blad is recht en de ketting loopt soepel over het blad. Ketting staat goed gespannen. Hij is pas 1x geslepen dus de veiligheid tanden zouden geen probleem moeten geven?
Ketting reageert goed op de gashendel en kan op volle snelheid draaien, ik merk geen vreemde weerstand in de machine zelf. Hij oliet zelfs een klein beetje fanatiek. Toch iets verkeerd gedaan met het slijpen?

Hopelijk weet iemand nog iets te verzinnen waar ik naar kan kijken.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Nog over de koppeling. Als je gaat zagen en er dus druk op de ketting komt loopt hij niet terug in snelheid. De koppeling lijkt zijn kracht dus goed over te brengen.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Ik ben nu toch de koppeling aan het verdenken. (husqvarna 142) centrifugaal koppeling. Maar hoe kun je zien of een koppeling versleten is of niet? Genoeg filmpjes te vinden over een koppeling vervangen maar niet hoe hem te beoordelen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als de koppeling het probleem is, dan blijft de ketting stil staan als hij in het hout gezet wordt, of draait hij juist door als de motor stationair draait. En je geeft aan dat de ketting gewoon blijft lopen als je druk op het hout zet.
De koppeling is het onderdeel dat ervoor zorgt dat de motor stationair kan blijven draaien, terwijl de ketting stil staat. Bij een hoger motortoerental grijpt deze aan door de centrifugaalkracht en gaat de ketting ook draaien. Maar als bij jou de ketting netjes meedraait, en op snelheid blijft onder belasting in het hout, is de koppeling nog gewoon goed.

Hij blijft dus inderdaad gewoon op snelheid door het hout heen gaan? Dan ligt het aan de ketting. Maar het is een bijna nieuwe ketting lees ik. Niet de ketting die het ijzer geraakt had, toch?
En het probleem was er niet voor het slijpen, en wel erna?

Komt er grof zaagsel vanaf of juist heel fijn (richting stof)? Bij fijn zaagsel is de ketting bot, verkeerd geslepen of zijn de dieptestellers te lang. Al kan ik dat laatste bijna niet geloven bij een bijna nieuwe ketting.
Heb je de juiste maat ronde vijl gebruikt, en in de juiste hoek geslepen tov de geleider?
Bij een goed geslepen ketting is het gedeelte waar je met de vijl overheen bent gegaan egaal glimmend en voelt de tand scherp aan.

Welk type zaag heb je en welke ketting (welke steek, dus 3/8, .325" of .404") ligt erop?
Je hebt een Husqvarna 142. Die heeft dus een .325" ketting. Waar je dus een ronde vijl 4,8mm voor nodig hebt. Ligt er het juiste type ketting op en gebruik je de juiste vijl?

Kijk eens naar dit filmpje, heb je de ketting op deze manier geslepen?

Ik gebruik zelf ook de slijphulp die in dit filmpje wordt gebruikt, en ben er zeer tevreden over. Slijpt makkelijk, en de dieptebegrenzers worden meteen op dezelfde lengte afgevijld.

Waar woon je ergens? Misschien woont een van ons wel in de buurt, en kunnen we ff meekijken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Raiko Moerenhout

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
@ Raiko, wat gebeurt er wanneer je een plankje/balkje doormidden zaagt, gaat dat soepel, makkelijk en vlot?

Klusrob beschrijft nauwkeurig en duidelijk hoe de koppeling werkt, en zoals jij het beschrift werkt jouw koppeling zoals het hoort. Ik vermoed dat het aan de ketting ligt, verkeerd om, te kort/verkeerd geslepen oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raiko Moerenhout

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Bedankt voor de snelle reacties. @klusrob De problemen zijn gekomen bij een gloed nieuwe ketting. vorige week voor het eerst gebruikt alles ging prima. Niets verder mee gedaan in de tussen tijd en vandaag ging het op een gegeven moment niet meer. Tanden zagen er slecht uit dus met de hand geslepen. idd een 4,8 mm veil onder een 10* hoek (ripping chain). Maar ook na het slijpen ging het niet lekker. Nog een crosscut zaagketting er op gelegd (goede conditie) ook die ketting lijkt niet door het hout heen te komen. Of de ketting wel echt op snelheid blijft als je zaagt daar twijfel ik aan.

Het zaagsel was even grof als normaal. In ieder geval wel na het slijpen. Maar beide kettingen lopen over het hout heen en nemen amper iets weg. Ik heb nog niet een normale balk geprobeerd. Dat zal ik maandag doen. Zondag geen goed idee hier een motorzaag aan te zetten. @McTucker ik woon trouwens in 's Gravenmoer, Noord Brabant.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Als je een platte vijl op de over de nokken van 2 tanden legt moet er ongeveer een nagel tussen de vijl en de diepte steller zitten. Als je ijzer geraakt hebt vijl je meestal veel weg en moet je de diepte stellers ook mee pakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.