Na lange tijd ben ik eindelijk werk aan het maken van een klein buizensysteem en Super dust deputy XL met een grote metalen ton eronder. Ik merkte al dat de opvangzakken die ik gebruikte perfect passen in de ton, maar toen wees men mij erop dat die dan wel eens naar boven gezogen kunnen worden door het vacuum effect. Online lees ik inderdaad ook over vele constructies en oplossingen om dit te vermijden, maar ook dat de zakken normaal gezien niet vacuum gezogen worden als ze luchtdicht om de rand van de ton verpakt zitten. Klinkt logisch, want dan kan er geen lucht tussen de zak en de ton gezogen worden.
Jet gebruikt bijvoorbeeld ook het volgende... Ik had iets gelijkaardigs in gedachten, maar dan van tuinafrastering of iets dergelijks.

Nu valt mij vanavond ineens op dat onderandere Laguna ook plastic opvangzakken gebruikt, maar op het eerste zicht zonder enige hulp om ze 'open' te houden:

Het lijkt dus wel te kloppen, dat er mits luchtdichte afsluiting niks nodig is. Is er hier iemand die er ervaring mee heeft?
Jet gebruikt bijvoorbeeld ook het volgende... Ik had iets gelijkaardigs in gedachten, maar dan van tuinafrastering of iets dergelijks.

Nu valt mij vanavond ineens op dat onderandere Laguna ook plastic opvangzakken gebruikt, maar op het eerste zicht zonder enige hulp om ze 'open' te houden:

Het lijkt dus wel te kloppen, dat er mits luchtdichte afsluiting niks nodig is. Is er hier iemand die er ervaring mee heeft?