Ervaringen met plastic opvangzak bij gebruik van cycloon

jorisvh

Post veel
Dat vraagt om een foto ;)
u vraagt, wij draaien.
voor: 1649577545460.jpeg
na: 1649577063380.jpeg
het vertrekpunt was een Robland 2PKtje op drijfkracht.
ivm
Nu alleen nog wieltjes onder het opvangvat en een hendel om het deksel omhoog te halen/houden bij het wisselen van stofzak
bij mij zit het deksel van het vat vast aan de cycloon en ik laat het vat zakken met een flintstones contraption op wieltjes. werkt best goed.

ik heb er een heel draadje over opgezet
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Goede oplossing zo! Minimum aan footprint (y)
bij mij zit het deksel van het vat vast aan de cycloon en ik laat het vat zakken met een flintstones contraption op wieltjes. werkt best goed.
Heb ik ook aan gedacht, maar toen ik dit tegenkwam op YT was ik meteen verkocht:

fff.JPG


Was nog net haalbaar met mijn formaat van opvangvat en de plafondhoogte. Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht zullen we maar zeggen 😄
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik twijfel nog of ik het in het deksel wil of in de zijkant van de ton. De zijkant gaat sowieso beter zichtbaar zijn omdat je stof/schaafsel opgestapeld ziet tegen het inspectieraam. Bij het deksel moet je de diepte inschatten, terwijl er waarschijnlijk een laagje stof tegen het plexiglas zit tegen dat de zak vol is. Maar in het deksel is het wel veel makkelijker in te bouwen zonder vacuumlek. Dus ik neig toch naar die laatste.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
553
131
@Petrolhead,

Wat mij niet duidelijk is welk probleem je nu eigenlijk opgelost heb, met andere woorden waarom functioneerde jouw originele Felder afzuiging niet goed.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat er geen grote stukken door je ventilator kunnen gaan, hoewel in deze afzuigingen transportventilatoren gebruikt worden met grote doorlaten.
Deze ventilatoren leveren niet veel opvoerhoogte maar wel veel volume.
Een cycloon levert best wel wat extra weerstand waardoor je waarschijnlijk minder volume/debiet over houdt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Initieel was het vooral om te zorgen dat er geen stofdeeltjes meer tot aan de filter geraakten om zo helemaal meer geen fijn stof in de werkplaats te krijgen via de afzuiging. Zo blijft de filter ook 'voor altijd' goed. Door de enorme filterhoogte heb ik de afzuiging 12 a 14cm moeten verlagen (weet het even niet meer precies), dus een bijkomende extra is dat ik nu ook terug meer opvangcapaciteit heb.

De enige twijfel die ik had was inderdaad of de AF14 met 2350m³/u nog voldoende debiet ging overhouden. Maar met de cycloon, ± 4,5 meter buis en 2 meter geribbelde darm ertussen heb ik nog altijd genoeg debiet om op 250 mm breedte en 3 mm afname te schaven zonder dat er iets in het systeem achter blijft. Voor de zaag/frees is het maar 3 meter buis en 40 cm darm. Dus voor mijn situatie (1 machine per keer afzuigen) volstaat het geheel (y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.