Ervaringen met plastic opvangzak bij gebruik van cycloon

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Na lange tijd ben ik eindelijk werk aan het maken van een klein buizensysteem en Super dust deputy XL met een grote metalen ton eronder. Ik merkte al dat de opvangzakken die ik gebruikte perfect passen in de ton, maar toen wees men mij erop dat die dan wel eens naar boven gezogen kunnen worden door het vacuum effect. Online lees ik inderdaad ook over vele constructies en oplossingen om dit te vermijden, maar ook dat de zakken normaal gezien niet vacuum gezogen worden als ze luchtdicht om de rand van de ton verpakt zitten. Klinkt logisch, want dan kan er geen lucht tussen de zak en de ton gezogen worden.

Jet gebruikt bijvoorbeeld ook het volgende... Ik had iets gelijkaardigs in gedachten, maar dan van tuinafrastering of iets dergelijks.

jet.JPG

Nu valt mij vanavond ineens op dat onderandere Laguna ook plastic opvangzakken gebruikt, maar op het eerste zicht zonder enige hulp om ze 'open' te houden:

151-PFlux3T_08_web.jpeg

Het lijkt dus wel te kloppen, dat er mits luchtdichte afsluiting niks nodig is. Is er hier iemand die er ervaring mee heeft?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Volgens Baptist gaat het hierbij om de nieuwere modellen van Laguna. Daar zit geen binnenframe of - drum meer in. In plaats daarvan een 'reversed suction' systeem. Er zit een buisje aan de achterkant waar voortdurend een beetje lucht uitgezogen wordt. Voorwaarde is dat de drum goed dichtgekit is.

Ik heb zo'n ding en heb hem zelf in elkaar gezet. Het systeem werkt hoewel ik wel een issue heb met Baptist/Laguna omdat iets niet past. Ik heb een plaatje karton nodig om te zorgen dat er echt een klein vacuüm ontstaat. Hoe dan ook, je ziet door het raampje op de drum dat de zak naar buiten trekt. Toen het nog niet werkte (ik begreep eerst niet waarom), zag je de zak naar boven trekken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Zou je daar een paar foto's van willen nemen? Als ik zoiets kan namaken zou dat veel handiger werken dan altijd het één of ander frame uit een volle stofzak te moeten trekken...

Ik lees inderdaad het volgende op de Laguna website:

Connecting the container to the extractor creates a vacuum on the bottom of the drum. This vacuum holds the bag in the drum and prevents it from being sucked into the cone. No other cyclone or dust machine has such a smart system. Should you decide to use the extractor without a bag, you can easily turn off the vacuum system using only a couple of screws.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Zou je daar een paar foto's van willen nemen? Als ik zoiets kan namaken zou dat veel handiger werken dan altijd het één of ander frame uit een volle stofzak te moeten trekken...

Ik lees inderdaad het volgende op de Laguna website:
Dit is precies hoe het bij mij ook is aangesloten. Ik heb de zak er ook gewoon los inzitten en dat werkt zonder problemen. Ik zal morgen wat fotos maken als de schuur er nog staat na die storm.
 
  • Haha
Waarderingen: ferdydesmet

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Dit is precies hoe het bij mij ook is aangesloten. Ik heb de zak er ook gewoon los inzitten en dat werkt zonder problemen. Ik zal morgen wat fotos maken als de schuur er nog staat na die storm.
Graag!

Ik vond intussen de volgende dingen in filmpjes en de handleiding:

l1f.JPG

l2f.JPG

l4f.JPG

l5f.JPG
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik heb geen problemen met het gebruik van plastic zakken in de verzameldrum die ik gebruik. Deze is voorzien van een klem op het deksel en er zit een rubberen rand in om de drum lekvrij af te sluiten. Deze kwam vermoedelijk uit de voedingsindustrie.

 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@Petrolhead
Ok, ik hoef geen foto's meer te sturen zie ik.

Valt mij op dat de vierkante buis nauwelijks goed aansluit op het gat in de schuimrubber-afdichting. Bij mij komt de pijp niet ver genoeg naar achteren. Dat los ik tijdelijk op met een stukje karton dat ik ertussen klem.
Ondertussen heb ik mij ook al afgevraagd waarom die slang bij Laguna niet rechtstreeks naar de drum toe gaat. Dan komt het een stuk minder precies.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Ik heb ook een cycloon systeem gebouwd met een Super XL Dust Deputy, maar gebruik een plastic vat als opvangbak.
Op youtube staan diverse filmpjes die de opbouw van een systeem met de nieuwe Suoercell van Onaida laten zien, deze heeft ook een slangetje naar het vat.
Volgens mij is dat een slangetje die je net onder de cycloon monteerd en dan naar het vat brengt.
Er zijn slangnippels te koop die je zo op een vat kunt monteren, ik denk dat een slangetje zo dik als een luchtleiding al dik genoeg is.....
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Het belangrijkste is denk ik dat het maar een heel lichte onderdruk is. Van teveel onderdruk krijg je waarschijnlijk last. Bijv. omdat de zak in het pijpje trekt en de boel afsluit. Nou ja daar is misschien wel wat tegen te doen maar toch. Een beetje onderdruk is genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Eindelijk het systeem gebruiksklaar gemaakt. Besloten om het eerst te testen zonder onderdrukleiding, en dat blijkt gewoon te werken zonder problemen 👍

20220409_161222.jpg

Nu alleen nog wieltjes onder het opvangvat en een hendel om het deksel omhoog te halen/houden bij het wisselen van stofzak
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Dat is inderdaad van wat zaagwerk voor het aansluiten vd cycloon. Heb als test voor het nemen vd foto ruwweg 10 meter geschaafd, 250mm breed en 3 mm afname. Had niet de indruk dat er schaafkrullen zijn bijgekomen. Zou het eens moeten testen met een nieuwe zak eigenlijk. De koppelstukken zijn allemaal voorzien van een rubber afsluiting en de cycloon + flenzen hebben allemaal een mousse van 60mm breed en 5mm dik ertussen dus normaal zal dat wel goed zitten.

Voorheen bleef er altijd wat schaafsel achter in de darmen omdat ik met 6m geribbelde darm werkte als ik de vvd gebruikte. Nu is er nergens iets te zien, dus het is alvast een verbetering. Geen meters darm meer die in de weg liggen... Typisch gevalletje "waarom heb ik hier zo lang mee getreuzeld"...
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Nog enkele opmerkingen over e.e.a. uit deze thread.

Als je het voor elkaar kunt krijgen om de ruimte buiten de zak en de drum werkelijk luchtdicht af te sluiten zou de zak theoretisch niet naar de cycloon toe getrokken moeten worden. (Zoals Petrolhead in het eerste bericht al memoreert.) Bij de Laguna werd een zak geleverd die best mooi past maar toch plooit aan de bovenkant. Ondanks het rubber op de bovenkant van de drum is dat niet luchtdicht. Mogelijk mede omdat de klemkracht niet groot is.
Dat pijpje voor de onderdruk aan de buitenkant sloot eerst niet goed af bij mij en toen ging de zak langzaam richting cycloon. Nu is het mooi dicht en zie je de zak (door het venster in de drum) langzaam naar buiten trekken. Omdat de zak op de rand niet goed afsluit zal er ook wat lucht van buiten worden aangetrokken maar het netto resultaat is voldoende.
Laguna had het wel eenvoudiger op kunnen lossen, maar dat terzijde. Het werkt nu goed.

Die (forse) aanloopautomaat is natuurlijk mooi maar ik ben wel blij met mijn bluetooth afstandsbediening. Moet ik hem niet kwijtraken natuurlijk!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik leg altijd een paar plankjes resthout onderin dan gebeurt er niks.
Wel moet alles 100% luchtdicht zijn.
 

jorisvh

Post veel
Geldt ook voor deze... Wat een gemak 👍 alleen nog een langere kabel op de afzuiging monteren:
Ik heb een paar maand geleden dezelfde upgrade gedaan van mijn stofafzuiging: cycloon met vat, fijnstoffilter, spiraliet buizen.
en, ik beaam, het enige waar je spijt van krijgt is dat je het niet eerder gedaan hebt.

ik gebruik voorlopig geen zakken in het vat onder m’n cycloon. Ik heb de ventilator en filter bovenop de cycloon staan om vloeroppervlakte te sparen en daardoor kon ik maar een vat ven 60liter kwijt, beetje weinig om telkens een nieuwe zak aan op te offeren. Ik ledig het vat telkens in een zak (buiten en met stofmasker).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Als je het voor elkaar kunt krijgen om de ruimte buiten de zak en de drum werkelijk luchtdicht af te sluiten zou de zak theoretisch niet naar de cycloon toe getrokken moeten worden.
In mijn geval zit de zak inderdaad strak over de rand zonder ook maar 1 plooitje, en het deksel heeft nog een schuimrubber in de rand zitten dus daar heb ik geluk mee.
Die (forse) aanloopautomaat is natuurlijk mooi maar ik ben wel blij met mijn bluetooth afstandsbediening. Moet ik hem niet kwijtraken natuurlijk!
Bombastisch ding inderdaad, maar zo kan ik wel alle machines erop aansluiten. Eens de kabel naar de afzuiging verlengd wordt kan ik hem mooi in een verloren hoekje plaatsen.
Ik heb een paar maand geleden dezelfde upgrade gedaan van mijn stofafzuiging: cycloon met vat, fijnstoffilter, spiraliet buizen.
en, ik beaam, het enige waar je spijt van krijgt is dat je het niet eerder gedaan hebt.
Dat vraagt om een foto ;)
ik gebruik voorlopig geen zakken in het vat onder m’n cycloon. Ik heb de ventilator en filter bovenop de cycloon staan om vloeroppervlakte te sparen en daardoor kon ik maar een vat ven 60liter kwijt, beetje weinig om telkens een nieuwe zak aan op te offeren. Ik ledig het vat telkens in een zak (buiten en met stofmasker).
Ideaal is mijn systeem helemaal niet, qua lengte vh buizensysteem en al zeker niet qua vloeroppervlakte. Door de plafondhoogte (205 cm) zijn de keuzes helaas beperkt. Maar dit geheel heeft ook maar 20 a 25% gekost t.o.v. een nieuwe Jet, Laguna,.... dus ik ben wel tevreden (y)
ik kiep de zak altijd leeg en stop hem er weer in. (ook met stofmasker)
Ik kiep ze leeg in een lager gelegen container in het containerpark/afvalpark, dat kan nog net zonder stofmasker....tenzij de wind verkeerd zit 😄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.