Epoxy drukvat

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
638
9
Bilzen, BE
De eerste poging zit erin, vanavond eruit vissen. 2 blokken bruyere om pijpen van te maken, 1 klein bruyere blokje dat een tamper wordt, en een african blackwood ring die straks een felblauwe epoxy inlay heeft.




 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
638
9
Bilzen, BE
Nou, het verschil tussen "vrije" gieting en uitharden onder druk is behoorlijk fenomenaal. Ik heb het idee dat de hars ook wat harder uitgehard is dan zonder druk. Bij de gietingen in open lucht was het oppervlak altijd nog zacht genoeg om - mits veel moeite - een vingernagelafdruk in te maken, zeker de eerste week.

Na 12u in het drukvat is het resultaat niet alleen glashelder, maar ook zo hard als glas:




Het lijkt hier minder transparant, maar dat is enkel omdat mijn "mal" van karton & inpaktape gemaakt is, en dus niet overal effen glad is.


Hier zie je goed hoe gruwelijk helder de gieting geworden is :-O



En als test nog even het kleinste stukje alvast rondgedraaid, dit wordt een mooi tampertje.
Hier heb ik ook met 2 tinten gewerkt, licht- en donkerblauw, wat geresulteerd heeft in wat mooie wolken in de hars.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.716
29
Goeree-Overflakkee
Ik heb het idee dat de hars ook wat harder uitgehard is dan zonder druk. Bij de gietingen in open lucht was het oppervlak altijd nog zacht genoeg om - mits veel moeite - een vingernagelafdruk in te maken, zeker de eerste week.

Zou dat kunnen omdat de temperatuur in het vat hoger oploopt?

Ik deed mijn epoxy werkstukken vaak even een uurtje in de oven (70 graden ofzo), om het ook snel veel harder te laten worden.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
638
9
Bilzen, BE
Zou dat kunnen omdat de temperatuur in het vat hoger oploopt?

Ik deed mijn epoxy werkstukken vaak even een uurtje in de oven (70 graden ofzo), om het ook snel veel harder te laten worden.

Misschien was het puur omdat de verwarming in mijn werkplaats te hard stond? :p

In principe is mijn werkplaats onverwarmd, de eerste gietingen deed ik in de keuken maar daar is het 's nachts ook maar een graad of 17. Nu doe ik ze in de werkplaats en zet ik mijn electische warmteblazer op thermostaat op, maar deze keer stond hij ietsje hoger...

In elk geval, het werkt :)
 

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
294
20
Rosmalen
Kun je die kunststof wel gebruiken om pijpen van te maken? Wordt dat niet te warm door de verbranding van de tabak? Of maak je alleen de steel van dit gestabiliseerde hout?

Het is in ieder geval wel heel mooi materiaal, goed gelukt!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
638
9
Bilzen, BE
Kun je die kunststof wel gebruiken om pijpen van te maken? Wordt dat niet te warm door de verbranding van de tabak? Of maak je alleen de steel van dit gestabiliseerde hout?

Het is in ieder geval wel heel mooi materiaal, goed gelukt!

Geen van beide. Je zou de mondstukken van zelf gegoten materiaal kunnen maken, maar daarvoor heb ik nog te weinig ervaring met de verschillende harsen en hoe ze werken. Het wordt wel vaker gedaan. Zelf werk ik met staven acryl en eboniet, soms ook polyester.

De hele kop maken van zo'n giethars is onmogelijk, die wordt inderdaad véél te warm, zelfs met deze high-temperature hars die tot 95°C aankan.

Waar ik nu mee experimenteer zijn hybridepijpen. De tabakskamer is van hout, maar de buitenzijde is deels van giethars. Dat ging vooralsnog goed met gewone hars, dus met deze hoge temperatuurbestendige hars moet het zeker goed komen.

Dit was mijn eerste poging:


 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.427
101
Dat eboniet koop je dat in stafvorm ? Ik ken het als vulcaniseerrubber met een heel hoog zwavelgehalte, maar ik heb het nooit in mijn handen gehad. Het lijkt gezien de afwerking behoorlijk hard te zijn. En hoe maak je een gat in zo'n gebogen mondstuk?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
638
9
Bilzen, BE
Dat eboniet koop je dat in stafvorm ? Ik ken het als vulcaniseerrubber met een heel hoog zwavelgehalte, maar ik heb het nooit in mijn handen gehad. Het lijkt gezien de afwerking behoorlijk hard te zijn. En hoe maak je een gat in zo'n gebogen mondstuk?

Dat is misschien meer wat voor een eigen topic?

Maar om op je vraag te antwoorden: ik koop inderdaad stafmateriaal in verschillende diameters (18,20,22,24mm) per 10cm of per meter. Duur spul ook: eboniet van SEM in een mooie kleurencombo loopt op tot >€200 per meter voor 22mm.

Een gat in een gebogen mondstuk maak je niet. Je maakt het gat in een recht mondstuk en dat buig je nadien :) Voor een pijp betekent dat een konisch gat van 4mm naar 1mm op +- 1cm van het mond-uiteinde, en langs de andere kant een sleuf die je tot een funnelvorm uitvijlt voor correcte luchtstroom.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.634
130
Gaanderen
Ik ben afgelopen week op de DTF (drechsler forum treffen)in Ebbs Oosterijk geweest. Heb hier stabilisatie vloeistof gekocht (een soort catus juice) en een acryl hars waarmee ze tafels en foto's gieten. Dit gebeurd zonder druk. Je kunt grote stukken gieten tot 2 cm dik en kleine stukje tot 6 cm. Mijn vraag over de luchtbellen die dan konden ontstaan werd afgedaan met wij maken de tafels ook zonder druk en ze lieten nog andere voorwerpen zien. Ik ga dus een test doen zodra ik alles klaar heb en zal dit dan gaan delen op ons forum. Lukt het niet kan ik altijd nog een drukvat aanschaffen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
638
9
Bilzen, BE
Ik ben afgelopen week op de DTF (drechsler forum treffen)in Ebbs Oosterijk geweest. Heb hier stabilisatie vloeistof gekocht (een soort catus juice) en een acryl hars waarmee ze tafels en foto's gieten. Dit gebeurd zonder druk. Je kunt grote stukken gieten tot 2 cm dik en kleine stukje tot 6 cm. Mijn vraag over de luchtbellen die dan konden ontstaan werd afgedaan met wij maken de tafels ook zonder druk en ze lieten nog andere voorwerpen zien. Ik ga dus een test doen zodra ik alles klaar heb en zal dit dan gaan delen op ons forum. Lukt het niet kan ik altijd nog een drukvat aanschaffen.

Het hangt wat van de hars af die je gebruikt natuurlijk. Ultra Cast XT die ik nu gebruik is behoorlijk dik en stroperig, waardoor luchtbellen er moeilijk uit opstijgen. Giethars voor tafels is over het algemeen een stuk vloeibaarder (zo heb ik er overigens ook in huis) en laat de bellen wat makkelijker stijgen. Wanneer je echt grote spullen gaat gieten zoals een tafel, giet je normaal gesproken (zover ik weet) maximaal een centimeter of 2-3 , waardoor bellen dus ook nooit ver moeten tot de oppervlakte.
Als je zoals ik soms 7-8cm diep giet wordt het al een heel ander verhaal.

Kleine tip alvast: eerst een laag "primen" door heel dun aan te brengen, en dan een 2de laag gieten op dikte eens de eerste ongeveer uitgehard is. Zo voorkom je dat er lucht uit het hout trekt en alsnog bellen blijft geven in het eindresultaat.
 

Lien

Nieuw lid
19 aug 2020
1
0
Hoi Massis,

Op zoek naar een oplossing voor mijn luchtbellen in mijn gegoten hars stukken kwam ik hier op dit Forum terecht. De techniek met hetdrukvat spreekt me erg aan. Ik gebruik al een vacuumpomp, maar dat is niet voldoende om alle luchtbellen eruit te halen.

Ik overweeg om hetzelfde drukvat als jij aan te kopen. Ik lees alleen dat je wel nog een aantal aanpassingen hebt gemaakt? Waren dit moeilijke aanpassingen? Ik ben een goudsmid en sommige dingen lezen dus als echt chinees voor me. :)

Hopelijk kan je me verder helpen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.