Epoxy drukvat

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
640
10
Bilzen, BE
Ik snap het principe van het plat drukken van luchtbellen niet. Want als je de druk eraf haalt, krijgt het luchtbelletje toch weer zijn oorspronkelijke formaat?

Naast hitte op het oppervlak, is er ook een spuitbus om het oppervlak te behandelen (luchtbellen te verwijderen). Te zien op het kanaal van Positive Couple. Op 5:10 min:

Enkel als je de druk eraf haalt voor de epoxy hard is. Het is de bedoelig dat je je gieting onder druk te laten uitharden, waarna je dus nooit meer belletjes krijgt. Uitgeharde hars behoudt zijn vorm en laat niet toe dat de belletjes groeien.

Het verschil in laten uitharden na gieten, na gieten en vaccuum trekken en na gieten maar onder druk laten uitharden, toonde ik hier al:
https://www.woodworking.nl/showthread.php?27975-Epoxy-drukvat&p=317499&viewfull=1#post317499



Naast hitte bestaan er inderdaad ook sprays, maar ook die werken enkel op de oppervlakte.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
85
17
Ik werk veel met epoxy bij het maken van micarta voor mesheften.

Het beste tegen bubbels is proberen zo weinig mogelijk bubbels te maken. :p
Voorzichtig kleurstof(fen) en 2 delen epoxy door elkaar roeren. Geen mixer!!
Bij bubbels kan je snel het potje met gemengde epoxy in een vacuum gooien.
Daarna heel rustig uitgieten.

Een föhn werkt erg goed tegen bubbels op en vlak onder de oppervlakte van het nog vloeibare epoxy.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
640
10
Bilzen, BE
Ik werk veel met epoxy bij het maken van micarta voor mesheften.

Het beste tegen bubbels is proberen zo weinig mogelijk bubbels te maken. :p
Voorzichtig kleurstof(fen) en 2 delen epoxy door elkaar roeren. Geen mixer!!
Bij bubbels kan je snel het potje met gemengde epoxy in een vacuum gooien.
Daarna heel rustig uitgieten.

Een föhn werkt erg goed tegen bubbels op en vlak onder de oppervlakte van het nog vloeibare epoxy.


Verschil met micarta is dat je daarbij spullen in de epoxy gaat weken en dus weinig grote heldere volumes hebt. Ik weet niet hoe jij het doet, maar hoe voorzichtig ik ook roer, en of ik nu dunne (Resion UV epoxy) of dikkere (Ultra Cast XT) hars gebruik, bij het mengen krijg ik sowieso genoeg bubbels om geen glashelder resultaat te krijgen bij het gieten van volumes. Zelfs kleinere volumes van enkele tientallen gram.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
85
17
Bij micarta is bubbeloos nog steeds erg belangrijk.
Bij het vormgeven van een mesheft schuur je een hoop materiaal weg en dan kom je alle bubbels tegen.
Maar bij micarta kan je nog de bubbels eruit vegen/drukken bij het leggen van elke laag.

Ik gebruik vaak injectie spuiten als ik een echt heldere epoxy nodig heb.
Is dan ook erg makkelijk om de juiste hoeveelheden te pakken.
Eerst de filler en dan de verharder. 9 van de 10 keer geen bubbels in de spuit.
Die druk ik dan voorzichtig uit in een bekertje en roer ik dan met een plastic koffielepeltje.

Indien er toch een bubbel inzit kan ik die ook weer opzuigen met de spuit met injectienaald.
Bubbels vlak onder het oppervlakte haal ik weg met de föhn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
3.313
19
Nijswiller
www.zwemfotoos.nl
klinkt bijzonder, hoe doe je dat?

Ik kan een hoop flauwe grappen bedenken, maar serieus: ik zou denken, in een glove-box; de gloves moeten dan wel van een flink stijf materiaal zijn, maar het zou moeten kunnen. Of in een gewone vacuumkamer met mechanische menging natuurlijk. Een huis-tuin-en-keuken oplossing kan ik zou gauw niet bedenken. Of wellicht: in een keukenvacuumpot (met foodsaver - ca. 0.2 bar), en een magneetroerder - je moet dan wel flinke hoeveelheden mengen om fatsoenlijk te kunnen roeren met een roervlo. 2de hands magneetroerders zijn wel voor een acceptabele prijs te vinden...
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
85
17
Foodsaver....., hmmm.

De 2 componenten in een zak doen. Die vacuum trekken en dan goed kneden om alles te mengen.
Nooit geprobeerd maar wellicht een mogelijkheid.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
679
0
Stad Groningen
Je kunt de gemengde epoxy over een soort glijbaan laten stromen, in de mal, de bellen kunnen zo makkelijk ontsnappen. een alu hoekprofiel bv
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.515
122
Ik heb een degussa multivac, maar er is een keur aan dit soort mixers. Worden veel gebruikt in de tandtechniek.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.515
122
Die man in het filmpje heeft het nog niet helemaal begrepen. Eerst zijn mengsel vol met lucht geroerd en dan te veel hars in een te kleine container gelijk vol vacumeren. Leuk voor een filmpje, maar zonde van zijn materiaal.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
640
10
Bilzen, BE
Die man in het filmpje heeft het nog niet helemaal begrepen. Eerst zijn mengsel vol met lucht geroerd en dan te veel hars in een te kleine container gelijk vol vacumeren. Leuk voor een filmpje, maar zonde van zijn materiaal.

het stuk dat ik doorlinkte geeft waarschijnlijk wel een vertekened beeld, heb je de rest van het filmpje ook bekeken? Het mengsel zoals je het ziet op't moment waarnaar ik link is al 3x voorzichtig gevacumeerd, daarom lijkt het zo vol lucht gemengd. Als je terugscrollt naar 4:20 zie je dat zijn mengsel best belvrij lijkt op het moment dat hij begint met vacuumeren.

Toch is bijna iedereen die epoxyhars giet het er over eens dat onder druk zetten gewoon véél beter werkt dan vacuüm trekken voor het gieten van kleine zaken. Vacuüm werkt dan weer wél heel goed bij bijvoorbeeld siliconen die je gebruikt om mallen te gieten. Of als je een hoeveelheid hars in een erg ondiepe container kan vacuum trekken om hem daarna te gieten in een item dat niet in je drukvat past.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.515
122
Ik heb het hele filmpje bekeken en de beste man begint met het inroeren van een heleboel lucht. Daarna gaat hij ook nog de helft overgieten, hetgeen nog meer lucht in zijn mengsel opsluit. Dit gedeelte moet je al onder vacuum doen. Daarom zijn er vacuummixers. Ik heb ook al eens in een ander draadje gereageerd, eerst zorgen dat er zo weinig mogelijk lucht in komt en daarna de laatste belletjes in een drukvat samendrukken en onder druk laten uitharden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.726
38
Goeree-Overflakkee
Enkel als je de druk eraf haalt voor de epoxy hard is. Het is de bedoelig dat je je gieting onder druk te laten uitharden, waarna je dus nooit meer belletjes krijgt. Uitgeharde hars behoudt zijn vorm en laat niet toe dat de belletjes groeien.

Dan had ik het verkeerd begrepen. Ik zie het nu ook in videos waar ik dit gezien had... :eek:
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
640
10
Bilzen, BE
In elk geval: mijn drukvat is afgeleverd. Zoals verwacht is de kwaliteit erg basic, maar ik was wel verbaasd over hoe luchtdicht het geheel was afgewerkt, alle koppelingen zaten namelijk met dichtingshars vast. Op zich mooi, ware het niet dat ik ze eraf moest krijgen, wat buiten wat spierkracht uiteindelijk ook nog wel wat hitte nodig had.

Met een resem koppelingen en onderdeeltjes die ik nog had liggen, heb ik hem ondertussen ook omgebouwd naar een bruikbaar drukvat. Het enige wat ik daarvoor extra heb aangeschaft is een veiligheidsventiel. Die gaat af bij ~5.5 bar, terwijl het vat rated is tot 6.6 bar (96psi). De manometer staat sowieso ingesteld op ~3.75bar, meer dan dat heb ik nooit nodig.

De eerste druktest was niet ideaal, na 4u was ik ongeveer 0.5 bar kwijt, er zat dus nog ergens een minuscuul lek.
Enkele koppelingen weer losgehaald en opnieuw vastgezet met teflon tape, en met succes: Na ruim 12uur was er geen drukverschil te zien op de manometer.

Gisteren heb ik enkele blokken hout voorbereid met een kartonnen mal (met plastic tape) zoals ik al eerder deed, en ze ook een eerste laag hars gegeven als primer, zodat er geen lucht uit het hout komt bij het harden. Vanavond giet ik de rest en dan gaan ze in het drukvat, benieuwd naar het resultaat!

photo_2019-10-07_10-58-13.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.515
122
Als je die goedkope drukregelaars met tape in elkaar zet scheuren ze na verloop van tijd open. Als dit gebeurt kan je het beste het hele ding verwijderen en vervangen door een t stuk. Je hebt alleen eventueel de manometer nodig. Je kan de drukregelaar van je compressor gebruiken en je kan je compressor gewoon aangesloten laten staan. Dan heb je genoeg druk tijdens het hele uithardingsproces.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
640
10
Bilzen, BE
Als je die goedkope drukregelaars met tape in elkaar zet scheuren ze na verloop van tijd open. Als dit gebeurt kan je het beste het hele ding verwijderen en vervangen door een t stuk. Je hebt alleen eventueel de manometer nodig. Je kan de drukregelaar van je compressor gebruiken en je kan je compressor gewoon aangesloten laten staan. Dan heb je genoeg druk tijdens het hele uithardingsproces.

Ik zou inderdaad de drukregelaar van mijn compressor kunnen gebruiken, maar die staat in de ruimte ernaast en staat standaard afgeregeld op 8bar als maximale werkdruk voor het zandstralen van pijpen, ik heb weinig zin om daar continu aan te zitten.

Net omdat het vat en toebehoren toch goedkoop spul uit china zijn, wil ik liever niet mijn compressor non stop eraan laten hangen, dat vind ik een te groot risico. Een lek is jammer maar dan is er een gieting mislukt. Plotse overdruk en een falende pot kunnen ergere gevolgen hebben.
De huidige oplossing werkt prima, zo doen de meeste anderen het ook zover ik kan terugvinden. (ondanks de door jou aangehaalde methodes, heb ik nog nooit iemand gezien die werkt met vacuummixen...)

't Enige wat ik nog overweeg is de vochtfilter die voor mijn zandstraalcabine zit, mee in lijn schakelen, en de drukregelaar daarvan te gebruiken. Die is van iets betere kwaliteit, en vocht eruit houden is altijd positief voor de goede uitharding van je hars.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.515
122
Ik denk omdat de meeste you tube filmpjes door hobbyisten gemaakt worden, die ook nog allemaal elkaar napraten. Ga naar een willekeurig tandtechnisch laboratorium en daar hangt zo'n ding aan de muur. Als je teveel druk op dat tankje zet buigt het deksel open, er volgt geen explosie. Misschien moet je ook nog eens naar je straalpistool en straalmedium kijken. 8 bar straaldruk is meer iets voor het stralen van brugdelen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
640
10
Bilzen, BE
Ik denk omdat de meeste you tube filmpjes door hobbyisten gemaakt worden, die ook nog allemaal elkaar napraten. Ga naar een willekeurig tandtechnisch laboratorium en daar hangt zo'n ding aan de muur. Als je teveel druk op dat tankje zet buigt het deksel open, er volgt geen explosie. Misschien moet je ook nog eens naar je straalpistool en straalmedium kijken. 8 bar straaldruk is meer iets voor het stralen van brugdelen.

Een tandtechnisch laboratorium heeft natuurlijk ook een ander budget dan een hobbyist, en ook heel andere toepassingen en zelfs andere soorten hars. Er bestaan trouwens wel meer bronnen dan youtube, maar ook daar zie je onder houtdraaiers nooit sprake van een vaccuummixer. Beetje geval van raketwerper op een mug lijkt me.

En eerlijk gezegd, neen, ik moet niet naar mijn straalpistool of straalmedium kijken.
Ik straal bruyere pijpen en dat werkt prima op deze manier, net zoals bij alle andere pijpmakers die ik ken. Stralen op 7-8 bar is heel normaal in ons vak.
Ik wens je veel succes met zandstralen van een pijp op minder dan 6 bar met eender welk medium als je een mooi resultaat (lees: niet een hoopje houtstof) wil bereiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.515
122
Massis je moet je niet aangevallen voelen door mijn reacties. Ik probeer een bijdrage te leveren op de gebieden waar ik in thuis ben, maar je bent volkomen vrij om dingen op je eigen manier te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.