Electra beckum vlak en vandiktebank blijft niet aan

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Hallo allen,

Ik heb een tijdje geleden een Vlak en vandikte bank (vvd) gekocht en toen ik hem ophaalde werkte hij perfect. Inmiddels heb ik thuis ook mijn krachtstroom geregeld en ik wil mijn vvd gebruiken en nu kan ik aanknop wel indrukken, maar de machine blijft niet aan. Zodra ik de knop loslaat gaat de machine ook uit.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?
En ik ben geen technicus of elektricien zeg ik maar gelijk.;)

Alvast hartelijk dank,
Viola
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Ik hoop dat @chevy66 het mij niet kwalijk neemt, maar hierbij nog enige toelichting omdat de topic starter geen technicus of electricien is.
Bij krachtsstroom heb je 3 fasen, een nul en een aarde .
Tussen elk van die fasen staat een spanning van 400V. Tussenelek fase en de nul 230 V.
Sommige machines werken prima met alleen de 3 fasen, sommige hebben ook een nuldraad nodig, omdat er iets van de machine op 230 V werkt.
Chevy66 vermoedt dat de automaat op 230 volt werkt, zodat die is aangesloten op èén van de fasen en de nul.
Je hebt dus 3 fasen en de nul nodig. En de aardr natuurlijk voor ce veiligheid.

Dan moet de nul wel aangesloten zijn.
- in het apparaat zelf.dat is vast in orde
- in de 3 fasen stekker. Als je die er zelf niet aan hebt gemaakt dan is dat vast ook in orde.
- in de 3 fasen contactdoos op de muur. Daar moeten dus L1, L2, L3 de nul en de aarde zin aangesloten.
- in de meterkast
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Is de knop niet stuk, knop loslaten , is machine uit. Dan krijgt de machine geen stroom om te draaien, dan is de knop geen aan/uit meer, maar een pulsdrukker.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Dank voor de extra uitleg. Maar de aansluiting in de meterkast was 4 polig en die is door een elektricien vervangen naar 5 polig, dus alles is aangesloten.