Electra beckum vlak en vandiktebank blijft niet aan

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Hallo allen,

Ik heb een tijdje geleden een Vlak en vandikte bank (vvd) gekocht en toen ik hem ophaalde werkte hij perfect. Inmiddels heb ik thuis ook mijn krachtstroom geregeld en ik wil mijn vvd gebruiken en nu kan ik aanknop wel indrukken, maar de machine blijft niet aan. Zodra ik de knop loslaat gaat de machine ook uit.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?
En ik ben geen technicus of elektricien zeg ik maar gelijk.;)

Alvast hartelijk dank,
Viola
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Ik hoop dat @chevy66 het mij niet kwalijk neemt, maar hierbij nog enige toelichting omdat de topic starter geen technicus of electricien is.
Bij krachtsstroom heb je 3 fasen, een nul en een aarde .
Tussen elk van die fasen staat een spanning van 400V. Tussenelek fase en de nul 230 V.
Sommige machines werken prima met alleen de 3 fasen, sommige hebben ook een nuldraad nodig, omdat er iets van de machine op 230 V werkt.
Chevy66 vermoedt dat de automaat op 230 volt werkt, zodat die is aangesloten op èén van de fasen en de nul.
Je hebt dus 3 fasen en de nul nodig. En de aardr natuurlijk voor ce veiligheid.

Dan moet de nul wel aangesloten zijn.
- in het apparaat zelf.dat is vast in orde
- in de 3 fasen stekker. Als je die er zelf niet aan hebt gemaakt dan is dat vast ook in orde.
- in de 3 fasen contactdoos op de muur. Daar moeten dus L1, L2, L3 de nul en de aarde zin aangesloten.
- in de meterkast
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Is de knop niet stuk, knop loslaten , is machine uit. Dan krijgt de machine geen stroom om te draaien, dan is de knop geen aan/uit meer, maar een pulsdrukker.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Dank voor de extra uitleg. Maar de aansluiting in de meterkast was 4 polig en die is door een elektricien vervangen naar 5 polig, dus alles is aangesloten.

Ik zal even een foto maken en deze uploaden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.227
2.644
Ik neem niemand iets kwalijk. We proberen hier gezamenlijk problemen op te lossen. Ik ben misschien af en toe wat kort, dus dan is het toch prima als anderen een wat uitgebreidere versie toevoegen. Probleem lijkt me dat er geen nul op de juiste pin in het 5 polige cee stopcontact aanwezig is. als er in de meterkast een 4 polig stopcontact zat en de elektricien heeft daar een 5 polige geplaatst zonder een nuldraad te trekken, dan is dat de reden dat je machine nu niet werkt.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Dank voor de informatie. Ik vermoed dat de nuldraad wel is getrokken, maar voor de zekerheid hoe kan ik dat checken?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
370
160
Eindhoven
Dat kun je doormeten in je wandcontactdoos, tussen de fase onderling staat ca 400 volt, tussen een willekeurige fase en de nul staat ca 230 volt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.227
2.644
Maak eens foto's van je kast en de inhoud van je 5 polige wanddoos zonder deksel.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Hierbij de twee foto's. Bij de meterkast gaat het om de twee linker delen.Meterkast kopie.jpg
 

Bijlagen

  • stroom kopie.jpg
    stroom kopie.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 53

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Helaas geeft dit niet meer inzicht. De kappen zullen er toch echt vanaf moeten om te kijken of de nuldraad aanwezig is.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Oke dank dan ga ik met de schroevendraaier aan de slag nadat ik de stroom eraf heb gehaald:) En dank voor de hulp alvast. Zie de afbeeldingen. Volgens mijn leken kennis is dit juist. Klopt dat?
 

Bijlagen

  • meter.jpg
    meter.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 63
  • 20220810_160540.jpeg
    20220810_160540.jpeg
    42,1 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.227
2.644
De draden in je meterkast zijn bruin. In je stopcontact zie ik bruin, grijs en zwart, dus zoek op waar deze draden aan elkaar geknoopt zitten. Daar zit vermoedelijk de nul niet goed in de wago.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.227
2.644
Lijkt ook goed te zitten. Je kan bij die blokjes zien of de draden goed zitten. Heb je een multimeter en kan je er mee om gaan? Begin dan bij de zekeringautomaat te meten tussen de blauwe en een bruine. Daar tussen moet 220 volt staan. Begin aan de invoer kant. is hij daar goed, schakel je de automaat in en meet je aan de uitgang. Volgende stap is de lasdoos en dan het stopcontact.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Nee die heb ik niet en ik kan er ook niet mee omgaan.....
Er is wel iemand die ik het kan vragen maar die is nog twee weken op vakantie.
Maar met mijn leken kennis het apparaat werkt wel gewoon alleen de knop moet ik dan wel zelf ingedrukt houden. Ik weet dat hij automatisch uitmoet gaan als er een stroomstoring is.
Zou dan het issue niet bij de aan en uitschakelaar kunnen zitten? Nu ik dit schrijf vind ik het zelf al onlogisch klinken omdat het apparaat exact doet als er iets mis is met de stroomtoevoer....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.227
2.644
Zit die zwarte draad wel vast in je stekker? Waar een stuk koper van zichtbaar is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.