eiken tuintafel met hardstenen inleg

luc29

Nieuw lid
27 jan 2012
10
0
www.houtenfineer.nl
Deze zomer een nieuwe tuintafel gemaakt van massief eiken. Om de tafel beter in de tuin te laten passen heb ik 2 hardstenen tegels van 80x80 gekocht als inleg voor het blad. Omdat het blad nogal zwaar is geworden heb ik in het midden een extra poot in het midden van het blad gezet. Deze staat op de eiken balk van 100x100, die tussen de poten is gemaakt. In de poten heb ik stelpoten gemaakt, omdat ons terras nogal afloopt.
De hele tafel is gelakt met botenlak. Hieronder een paar foto's.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een mooi geheel geworden, die waait in ieder geval niet van de plek af!!! De combinatie eiken en hardsteen doet het erg goed.
 

Fleur

Nieuw lid
11 feb 2012
1
0
Wauw! erg gaaf! Mijn oom maakt ook zelf meubels. Kijk maar eens op www.hofenhaard.nl!
Ik ga over een paar maanden samenwonen en wil dan ook graag handgemaakte meubels in mijn huis.
Groetjes,
Fleur
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Dit item is al weer van een tijdje geleden, maar heb er toch een vraagje voor ;-) Ik ben van plan een tafel met inleg te maken. Toen ik op het internet zocht kwam ik deze foto's tegen. Prachtige tafel. Nu wil ik een tafel maken met een inleg van onze vloertegels. De tafel wordt van steigerhout. De dikte van het hout is veel dikker dan de dikte van de tegel. Als ik het hier zo op de foto zie doet mij vermoeden dat de tegel en het hout net zo dik zijn. Het is dan ook makkelijker om de latjes waar de tegel opkomt vast te zetten. Hoe zouden jullie het oplossen Als het hout dikker is dan de tegel? En het toch stevig genoeg te maken en de tegel voldoen de steun heeft?

Groetjes Kirsten
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Mooi project, de verhoudingen komen mooi uit.
De middensteun mooi ingewerkt.
Wat is de maat van de kader? 150x40?
Heb je misschien een sketchUpje hiervan (of de maten)?
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Maar niemand een goed idee wat ik het beste kan doen als de tegels veel dunner zijn dan het hout?

Groetjes Kirsten
 
A

Athanor

Guest
In dit topic zie je tafeltjes met een dikke bladrand en dunne granietbladen. Ik heb daar gewoon wat dunne latten in geschroefd waar de granietbladen op steunen. Heb je hier wat aan?


Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Dank je Fons,

Ik dacht dat Kirsten tafelfoto's op internet gevonden had en ons die wilde laten zien.
Zo zie je maar dat taal soms een gebrekking vervoermiddel is voor gedachten.

- - - Updated - - -

Kirsten,
Gewoon latten van de juiste dikte in het "dikke" kader lijmen zodat je dunne tegels met
de bovenzijde gelijk komen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ja zo had ik het in de eerste instantie ook verzonnen, maar ik maak de tafel van steigerhout. Dus vroeg me af of die planken dan niet te dun zijn. En mijn tegels zijn 60x60 en alleen een steun buitenom lijkt mij niet stevig genoeg en ik zie bij de tafel uit dit topic allemaal planken waar de tegel op steund. Ik zou misschien rond om het latje zoals uit jou topic Fons, en daar dan liggers op en dan de tegel, maar daar is niet genoeg dikte voor denk ik. De tegel is 1 cm en een steigerhout plank ...3cm dacht ik? Wat denken jullie?
 
A

Athanor

Guest
De tegels die ik heb gebruikt waren denk ik ongeveer 12 mm. Als je een sponning freest waar de tegels op komen te liggen en deze aan de onderkant nog borgt met een bredere ijzeren strip misschien? Even een snelle gedachte hoor:rolleyes:


Fons
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ja ijzeren strips kan ik ook gebruiken ipv de houten liggers. Dat scheelt ruimte. Ik heb wel een frees, maar zo'n sponning heb ik nog niet eerder gedaan. Ik heb een losse frees en die moet ik dan op de een of andere manier leiden met een lat ofzo, maar die kan ik natuurlijk niet op het hout schroeven. Je hoort het ik ben niet echt een pro :-D
 
A

Athanor

Guest
Dan is de gemakkelijkste oplossing om met een sponningfrees te gaan werken. Je maakt de uitsparing zoveel kleiner als de het bereik van de sponningfrees en freest langs de dan ontstane rand van de uitsparing die als geleider van de kogellager van de frees dient. De ronde hoeken nog even met een beitel uitsteken. Misschien moet je in een paar stappen op diepte komen.

Fons

image.jpg
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Hoe strak heb je de tegels er eigenlijk ingelegd? Ik heb zelf ook wel eens aan een dergelijke tafel gedacht maar het voorlopig even op de todo list bijgeschreven. Iedere keer echter dat ik er over nadacht was het steeds weer de vraag... hoeveel speling moet je aanhouden met die tegels? Als je hout gaat werken zit je niet op een tegel te wachten die kapot springt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.