eiken tuintafel met hardstenen inleg

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Daar ga je mi niet heel veel last van hebben. Het tafelblad is eigenlijk gebouwd als een paneeldeur. Bij een paneeldeur zijn de regels en de stijlen juist hetgeen wat relatief weinig krimp/uitzetting vertonen. Het zijn vooral de panelen die krimp/uitzetting vertonen (en daarom dus los in de sponning van de regels en stijlen staan).

Aangezien jouw 'panelen' geen krimp/uitzetting vertonen (steen is verwaarloosbaar) kan je dit volgens mij gewoon ongestraft doen.

@lex
 
Laatst bewerkt:

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Fons dankje voor de uitleg van de frees. Dat freesje zit volgens mij ook in mijn setje. Heb hem nog niet eerder gebruikt ;-) maar dat is nu zeker de moeite waard. Ik ga mijn tekening wat verder uitwerken. Mijn nieuwe tafelzaag net in elkaar gezet en komende week het hout maar eens in huis halen.

Groet Kirsten
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik heb nog even een vraag. Ik ga niet de poten er onder maken zoals hier in de topic. Ik vind ze heel mooi, maar ik wil ook aan de korte kant er een stoel onder kunnen schuiven. Dus het worden rechte poten ik denk een hoek van 2 planken. Nu was mijn vraag eigenlijk nog even over het blad. Ik zie hier dat de planken gewoon rechte verbindingen hebben. Helaas kan ik niet zien hoe die aan elkaar zijn gemaakt. Kan iemand mij dat vertellen? Zelf zit ik eigenlijk te denken om ze in verstek te zagen.

Groetjes Kirsten
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Kirsten, voor het ineen zetten van het frame van het blad heb je enkele opties, hier vind je er enkele terug;

http://www.efi-costarica.com/antique-furniture-joints.html

In jouw geval zijn op deze link de volgende het bekijken waard;
Lap joint
Mortise and tenon joint
Dowel joint

Als je met een verstek verbinding werkt moet je best toch nog altijd iets doen om de verbinding te verstevigen, op dezelfde link;
Miter joint

Verder zijn er nog opties waaronder een heel deel met specifiek materiaal;
losse pen (bv domino systeem, maar ook perfect zelf te maken mits het juiste grief),
koekjes (lamello)
...

De butt joint is wel de slechtste optie van heel de hoop, ook voor verstek. Je verlijmt kops hout en dat wil nogal eens falen als je de verbinding geen handje toesteekt.

Groetjes
 
A

Athanor

Guest
In verstekzagen is een mogelijkheid, maar dan zul je toch nog een vorm van verbinding willen hebben toch? Een losse pen is mogelijk. Bij verstekken loop je het risico dat ze met de werking van het hout open gaan staan tenzij het goed droog en uitgewerkt is. In de werkwijze zoals op het voorbeeld kun je best met een pen en gat verbinding werken, eventueel ook met een losse pen.


Fons
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Oh vele van die methodes gaan mij de pet te boven. ;-) Een losse pin verbinding moet wel lukken. Maar Fons lees ik nu uit jou reactie dat jij niet zou kiezen voor verstek? De andere manier heeft ook verbinding nodig toch? Al leek het mij hier op de foto dat er een latje onder is gemaakt. Als verbinding misschien?

Groetjes Kirsten
 
A

Athanor

Guest
Als het voor een tuintafel buiten is zou ik niet voor verstek kiezen, vanwege de constante werking van het hout in weer en wind, zeker met steigerhout. Voor binnen loop je wat minder risico als het hout goed droog is. Met steigerhout hoef je misschien niet zo precies te zijn omdat je al een wat nonchalantere keus hebt van hout en structuur, waarbij wat openstaande verbindingen mogelijk wel passen. Een lat eronder zal e.e.a. wel wat verstevigen en maakt de constructie gemakkelijker, maar volgens mij nog niet zo solide. Je kunt ook denken aan deuvels, daarvoor zijn boorsetjes in de bouwmarkt te kopen. Maar voor buitenwerk geen standaard beukenhouten deuvels gebruiken, die zijn zo weggerot.


Fons
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Deuvels en watervaste lijm lijken mij dan de beste oplossing. Nog een nadeel van verstek; Het moet nogal juist zijn wil je het er mooi laten uitzien. Dan is een gewone rechte verbinding meer vergevingsgezind.

Groetjes
 

robert01

Nieuw lid
13 jan 2010
14
0
Kirsten,

Ik heb er zelf een staan van steigerhout met 3 x een 60x60 binnen vloertegel er in.
Het geheel moet je inderdaad zien als een paneeldeur waarbij 4 dwarsliggers gelijk aan de bovenkant heb gemaakt. De tegels liggen ook op dwarsliggers zij het dat ik het mes wat hoger heb gemaakt zodat ze wat dieper liggen en de tegels exact gelijk aan de bovenkant zijn.
Kortom groef in de lange delen gefreesd en aan elk kort deel een pen gemaakt met voor de tegeldragers een afwijkende maat.
Dit wordt lastiger als je buitentegels gebruikt daar die een stuk dikker zijn.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ok bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik je beschrijving begrijp. Heb je dan bij de lange plank een groef in de volle lengte?

Een groef maken moet denk ik wel lukken, maar een pen. Dat lukt me denk ik niet.

Ik heb mijn schets uitgewerkt en we gaan donderdag of vrijdag kijken naar steigerhout. Nog tips waar ik op moet ketten? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Groetjes Kirsten
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
tips; koop wat extra hout zodat je het een en `t ander eerst eens kan testen en je niet zonder valt als je een foutje maakt of een defect ontdekt in een plank. Als je vijzen gebruikt in je tafel, eerst voorboren(met een boortje wat net iets kleiner is dan je vijs) en eventueel verzinken. Laat ruimte in je ontwerp voor het werken van het hout. (Hout werkt dwars op de nerf.)
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Haha Ik bedoelde eigenlijk waar ik naar moet kijken bij het kopen, er zijn zoveel aanbieders.
 
A

Athanor

Guest
Goede stap voorwaarts! En het hardsteen lig er ook al;)

Succes verder! Fons
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Het hele zaag pakket is klaar. Heb er meteen ook een stoel bij gedaan. De anderen komen later. Nou had ik bedacht eerst een keer te beitsen en dan in elkaar zetten. Kan ik dan alles wel beitsen of moet ik bv. rekening houden met de onderkant niet vanwege vocht. De tafel is voor buiten.

Groetjes Kirsten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.