Eiken trap met een twist, bouwverslag

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Wat een fantastische uitdaging ben je aan gegaan
Dit wordt vast een juweeltje van een trap die niet zou misstaan in een paleis
En die haast on betaalbaar is om te laten maken
En je bent 1 van de weinigen die dit kan
Niet veel mensen zullen je dit na doen
Succes met de rest van de trap
Mvg leroy
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
473
715
Zuid West Drenthe
Die spil lijkt wel een stuk hout uit het schap van de bouwmarkt. :oops:

Maar enorm veel respect voor wat je gemaakt hebt. Kan niet wachten op het plaatje dat het allemaal in elkaar zit. WAUW.
Om lelijke lijmnaden te voorkomen wilde ik de spil uit 1 massief stuk halen.
Dit beperkte mijn keuze aangezien het ook nog eens voldoende droog moest zijn.
Achteraf ben ik blij hiermee vooral door de tekening in het hout.
De aanwezige droogscheuren heb ik volgegoten met epoxy.

(overigens vind je zulke stukken hout niet bij de bouwmarkt:sneaky:)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Om lelijke lijmnaden te voorkomen wilde ik de spil uit 1 massief stuk halen.
Dit beperkte mijn keuze aangezien het ook nog eens voldoende droog moest zijn.
Achteraf ben ik blij hiermee vooral door de tekening in het hout.
De aanwezige droogscheuren heb ik volgegoten met epoxy.

(overigens vind je zulke stukken hout niet bij de bouwmarkt:sneaky:)
ik denk dat JPAJS bedoeld dat het bijna niet te geloven is dat je dit zelf gemaakt hebt omdat het er zo perfect uitziet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De inkassingen in de spil zitten dus aan de kant waar de oorspronkelijke cilinder was. Slim gedaan. Makkelijker ook dan een vierkante spil, omdat dan de randafstanden goed uitgezocht moeten worden. De andere kant kan je lekker creatief verwijderen :) Is de spil wel sterk genoeg als je de helft van de doorsnede verwijderd? Constructeurs zouden hiervan (de twist) gruwelen :sneaky:

Mooi project hoor!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
473
715
Zuid West Drenthe
De inkassingen in de spil zitten dus aan de kant waar de oorspronkelijke cilinder was. Slim gedaan. Makkelijker ook dan een vierkante spil, omdat dan de randafstanden goed uitgezocht moeten worden. De andere kant kan je lekker creatief verwijderen :) Is de spil wel sterk genoeg als je de helft van de doorsnede verwijderd? Constructeurs zouden hiervan (de twist) gruwelen :sneaky:

Mooi project hoor!
Een ronde spil vind ik niet makkelijker maar ook niet moeilijker dan een vierkante, je hoeft alleen maar de maten over te nemen van de uitslag. (moet hem nog monteren, dus we gaan zien of dat klopt😋)
Wat je zegt over het weghalen van overig hout klopt, zolang de infresingen hun positie behouden kun je eromheen van alles weghalen of bewerken.

Voor de opvang van de verschillende krachten zijn voldoende bevestigingspunten om dit op te vangen.
Maar ook hier zal de praktijk het leren.
Voor mij is dit een traject waar ik keuze's maak gebaseerd op ervaring en eigen logica met soms onbekende hindernissen waar we dan ter plekke iets voor verzinnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.