Eiken trap met een twist, bouwverslag

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Voor mijn kantoor ben ik nog een trap nodig.
Het word een eiken trap met een twist in de spil.
Voor mij is dit een leuke uitdaging en heb nog geen idee hoe dit gaat uitpakken.
De uitslag is gemaakt, ik had geen plaat meer liggen maar wel een rol papier.
Op plaat vind ik toch prettiger, maar dit gaat ook lukken.
Voordeel is dat ik het papier op kan rollen, vooral handig omdat ik weinig werkruimte heb.trap-4.jpg
 

Bijlagen

  • trap-3.jpg
    trap-3.jpg
    578,1 KB · Weergaven: 59

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Het lastigste tot nu toe bleek om een spil te vinden uit 1 stuk in de juiste maat en ook nog een beetje droog...
Heb er 1 gevonden met iets te veel noestwerk erin.
In het ergste geval moet ik op zoek naar een vervanging.
Hopen dat dat niet nodig is.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Dat schiet al lekker op! Ben erg benieuwd naar de spil en hoe je dit verder gaat maken. Heb je hem eerst nog gezaagd, of alles met de schaaf?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Dat schiet al lekker op! Ben erg benieuwd naar de spil en hoe je dit verder gaat maken. Heb je hem eerst nog gezaagd, of alles met de schaaf?
Eerste met de kettingzaag voorzien van schulpketting de eerste vier hoeken weggezaagd.
Daarna met de handschaaf rondgeschaafd.
Was nog best een hele klus en leverde een flinke berg mooie krullen.
Hij is nu niet zuiver rond, maar dat ga ik pas bijwerken als de vorm definitief is.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Eerste met de kettingzaag voorzien van schulpketting de eerste vier hoeken weggezaagd.
Daarna met de handschaaf rondgeschaafd.
Was nog best een hele klus en leverde een flinke berg mooie krullen.
Hij is nu niet zuiver rond, maar dat ga ik pas bijwerken als de vorm definitief is.
Waauw, wat een werk!! Mooi vastgelegd, kijk uit naar de vervolgposts
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Mooi werk maar wordt die spil zo niet heel dun en kwetsbaar?
Valt mee, voor een trap met deze afmeting zou normaal een spil van 8x8cm voldoende zijn.
Hier houd ik straks netto 8,5x15cm over.
als je ook nog meerekent dat de trapbomen rondom verankert worden aan de muur en de spil zelf bevestigd word aan de verdiepingsvloer maak ik me daar geen zorgen over.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat word een hele mooie trap als ik het begin van de werkzaamheden zo zie.

Ik ben benieuwd naar de volgende stappen!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ik zie op de trapuitslag een verkeerd-om verdrijving. Waarom heb je daarvoor gekozen?
De bocht in de looplijn lijkt me niet realistisch. Risico dat deze trap niet heel goed loopt, omdat de treden op de echte looplijn smaller worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.