Eiken blad wordt ruw na vernissen

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.327
122
5) Ontvetten met terpentine

Dit is altijd fout (terpentine is vet)
Maar als je er daarna met een watergedragen lak overheen gaat krijg je hele rare effecten aangezien terpetine water afstoot.

Ontvet voortaan met st. marc of universol

verder zou ik niet alleen naar de messen kijken maar ook naar de aan en afvoer rol
minder afnemen dan 1 a' 0,5 mm levert meestal geen mooier schaafbeeld ook dan blijven de tanden van de aanvoerrol zichtbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.285
154
Torhout, België
5) Ontvetten met terpentine

Dit is altijd fout (terpentine is vet)
Maar als je er daarna met een watergedragen lak overheen gaat krijg je hele rare effecten aangezien terpetine water afstoot.

Ontvet voortaan met st. marc of universol

verder zou ik niet alleen naar de messen kijken maar ook naar de aan en afvoer rol
minder afnemen dan 1 a' 0,5 mm levert meestal geen mooier schaafbeeld ook dan blijven de tanden van de aanvoerrol zichtbaar.
Ik zou zelfs durven zeggen dat ontvetten helemaal niet nodig is. Ik heb het nog nooit gedaan, en heb nog nooit gehad dat een afwerking mislukte.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Niels1987

Nieuw lid
10 feb 2020
12
2
Bedankt maar weer voor alle reacties. Heb hier echt zo veel aan!

Om met het laatste te beginnen: normaal neem ik altijd af met St. Marc maar ik las juist dat je eiken daar niet mee af moet nemen omdat je dan kans hebt dat het grijs uitslaat. Daar las ik over terpentine dus heb ik dat gedaan. Moet zeggen dat het inderdaad erg vet aanvoelde. Volgende keer dus gewoon weer St. Marc, of nog beter gewoon niet bij eik zoals anderen al voorstellen.

De rollers ga ik ook eens onder de loep nemen. Vind sowieso dat de bank niet soepel loopt want soms stopt de bank met de doorvoer terwijl ik er toch maar +/-1mm afhaal. Dan moet ik het hout (soms best hard) weer aanduwen en dan gaat het weer maar lijkt me niet zoals het moet zijn. Bank is overigens een Metabo DH330.

Handschaaf heb ik nog nooit gebruikt maar een goede tip om ook eens te gaan proberen.

@gpf bedankt voor de verduidelijking. Maar je schuurt dus niet na die tweede keer met water? Goede tip van de jachtlak. Intuïtief zou ik ook verwachten dat een product op terpentine basis minder ruwheid geeft omdat er geen water in zit. Ga ik zeker uitproberen bij het volgende blik dat ik aanschaf.

Oud hout gaat hem dus sowieso niet meer worden vanaf nu. Vond het juist wel leuk om die oude meubels her te gebruiken maar blijkbaar is dat niet goed voor de bank en is de kwaliteit van het hout bedenkelijk. Als ik de messen bekijk zie ik inderdaad 'kap' erin zoals @ZotVanHout al beschrijft waardoor de lijnen komen. Ik heb even een foto bijgevoegd van de messen. Als ik die foto zo uitvergroot zie op de computer en de gebruikte kant vergelijk met de nieuwe kan schrik ik ervan hoe dat gebruikte mes eruit ziet! Naast de kap zie ik wat aanslag op de messen zitten. Ik neem aan dat ik het gebruikte mes als leergeld moet beschouwen en vanaf nu alleen nieuw hout gebruik en het mes er andersom inzet? Zijn dit soort messen überhaupt te slijpen of niet?

Net ook even wat proefjes gemaakt. Met water behandelen voor het vernissen voelt al veel beter dan wat ik tot nu toe had gedaan. Het is wel nog steeds te ruw en dus zal ik moeten schuren. Ga dit proberen na de 2e laag. Ten slotte nog een foto van het blad. Daarbij valt mij op dat vooral de tekening in het hout die ''tear-out'' heeft en dat zijn de plekken die vooral ruw aanvoelen. Ik neem aan dat dit vooral te maken kan hebben die rollers/messen maar ook zeker met de manier waarop ik het hout heb ingevoerd (verkeerd om). Wat ik me daarbij nog wel afvroeg gisteren was dat ik ook gelezen heb dat om een blad stabiel te houden je eigenlijk de delen daarvan bij het verlijmen om en om wil leggen. Dus als je naar het kopse hout kijkt dat de ene strook met de bast naar boven ligt en die daarnaast met de kern etc. Nu las ik op een Engelse site het volgende mbt het invoeren van hout in de vandiktebank: ''Bark side up, arrows advance; bark side down, arrows retreat''. 'Arrows' zijn hier de tekeningen in het hout. Maar dat wil dan zeggen dat als je ze om en om bast omhoog/omlaag legt voor de stabiliteit je aan de bovenkant van het blad de ene plank met de pijlen naar voren en de andere met de pijlen naar achteren moet leggen omdat je anders 'tear-out' krijgt van je vandiktebank. Esthetisch gezien is dat misschien ook niet helemaal wat je wilt toch? Wat voor me nu wel duidelijk is in ieder geval is dat ik veel en veel meer moet kijken naar hout dan ik tot nu toe gedaan heb dus een goede les is het zeker geweest.

@Athanor bedankt voor de verduidelijking omtrent tannine.
 

Bijlagen

  • 20210503_141328.jpg
    20210503_141328.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 26
  • 20210503_134148.jpg
    20210503_134148.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 25
  • 20210503_134200.jpg
    20210503_134200.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 27
  • 20210503_141342.jpg
    20210503_141342.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 28
  • 20210503_141440.jpg
    20210503_141440.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.327
122
je schaaft een stuk hout inderdaad het beste van de wortel naar de kruin van de boom
(met de draad mee noemt men dat.)
Als je aan het vlakken bent zie en voel je de schaafrichting en dan draai je hem goed.
die schaafrichting handhaaf je het hele proces
ik gebruik altijd universol als ontvetter 1:100 met water dit slaat niet uit op eik.

als je afgewerkt hout schaaft is het beter om minimaal 1,5 a' 2 mm af te nemen dan krijgen je messen de kans om in hout te snijden.
als je de messen laat schrapen over de lak zijn ze heel snel bod.

Als de de afwerking er rondom af is heeft het zin om de messen en de rollen schoon te maken voor je verder gaat. en je kan er een setje messen voor apart houden waar je de afwerking mee verwijderd.
want oud hout hergebruiken is iets wat je niet moet laten

een beetje kaarsvet of een ander geleimiddel op het aan en afvoerblad doet wonderen als het schaven wat stroef gaat
maar let er wel op dat er geen olie of silicone in zit
 

Niels1987

Nieuw lid
10 feb 2020
12
2
je schaaft een stuk hout inderdaad het beste van de wortel naar de kruin van de boom
(met de draad mee noemt men dat.)
Als je aan het vlakken bent zie en voel je de schaafrichting en dan draai je hem goed.
die schaafrichting handhaaf je het hele proces
ik gebruik altijd universol als ontvetter 1:100 met water dit slaat niet uit op eik.

als je afgewerkt hout schaaft is het beter om minimaal 1,5 a' 2 mm af te nemen dan krijgen je messen de kans om in hout te snijden.
als je de messen laat schrapen over de lak zijn ze heel snel bod.

Als de de afwerking er rondom af is heeft het zin om de messen en de rollen schoon te maken voor je verder gaat. en je kan er een setje messen voor apart houden waar je de afwerking mee verwijderd.
want oud hout hergebruiken is iets wat je niet moet laten

een beetje kaarsvet of een ander geleimiddel op het aan en afvoerblad doet wonderen als het schaven wat stroef gaat
maar let er wel op dat er geen olie of silicone in zit
Oke die bladen ga ik dan even behandelen. Gaat dan trouwens niet al dat zaagsel aan die tafels plakken als ik het met kaarsvet behandel?

Heb net even naar die rollers gekeken en die zien er verder schoon uit. Kan daar ook niks in afstellen. Zitten met een veer gemonteerd die zorgt voor de spanning van de roller op het hout.

Ten slotte vraag ik me ook af in hoeverre sommige van de beschadigingen ook de structuur van eiken zelf zijn. Het is toch een houtsoort met een open structuur? Heb twee foto's bijgevoegd van een stukje wat ik geschaafd heb. Ook aan de zijkant waar ik hem gezaagd heb met de tafelzaag zie ik allemaal kleine gleufjes in het hout (foto 1). Foto 2 is de bovenkant en daar zie ik duidelijk twee lijnen die dus blijkbaar komen door een 'kap' in het mes (rode cirkels) en bij de blauwe vraag ik me dus af of dit nu echt een beschadiging is van de vandiktebank of dat dit toch ook de structuur is van het eiken.

En fijn om te horen dat herbruiken van hout dus toch kan! Ik ga deze kant van de beitels die ik nu al zijn misbruikt daar voortaan gebruiken voor het verwijderen van lak en verflagen (een goede 1,5mm eraf) en de nieuwe kant voor het laatste beetje + nieuw hout.
 

Bijlagen

  • 20210503_164125.jpg
    20210503_164125.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 20
  • eiken.jpg
    eiken.jpg
    177,5 KB · Weergaven: 19

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.325
471
Gaanderen
Als bij mij het eiken ruw is (wel geschuurd) dan werk ik de eerste laag af met een plamuurmes daarna schuren zijn nog niet alle gaten/scheurtje gevuld dan nog een keer. Je hebt wel een echte klus als je later van lak naar verf wilt. Ik maak me bij de eerste laag nooit zorgen over vezel die schuur ik er dan veel makkelijker af. Dit houdt dus in dat je minimaal 2x moet gronden en soms drie keer. Daarna is het wel een spiegeltje.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
2.673
589
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vind sowieso dat de bank niet soepel loopt
instrijken met een glijmiddel
paraffine en kaarsvet zijn de goedkope natuurlijke middelen
de commerciële zoals silvergleit zijn duurder
Naast de kap zie ik wat aanslag op de messen zitten
wanneer je een kap hebt, kan je de messen iets tov mekaar verschuiven
Zijn dit soort messen überhaupt te slijpen of niet?
dit type messen is standaard slijpbaar
jouw slijpboer geeft uitsluitsel
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Nieuw lid
10 feb 2020
12
2
Zojuist kwam ik een probleem van de Metabo DH330 tegen na wat zoeken op internet: het kan zijn dat bij voornamelijk hardhout er schaafsels onder het mes terecht komen en daar blijven hangen omdat de plaat die het mes vast houdt niet goed ontworpen is (is te dun). Daardoor kan het mes 2mm buigen en dit leidt vervolgens tot meer afgebroken houtvezels (zie bijv. https://rimmerak.wgz.cz/rubriky/technika/metabo-dh330-fix en
). Toen ik mijn messen eruit heb gehaald zag ik inderdaad bij 1 mes dat er schaafsel onder zat (geen 2mm maar wel wat). Dat zou dus ook nog mee kunnen spelen en ga even kijken of ik die verbetering die in het artikel wordt voorgesteld toe kan gaan passen. Morgen ook maar eens mijn bevestigingsplaten controleren om te bekijken of deze gebogen zijn.

Iemand anders hier met een Metabo DH330 die dit herkent?
 
Laatst bewerkt:

Niels1987

Nieuw lid
10 feb 2020
12
2

Wie weet tzt een keer investeren in een 'spiral cutterhead'. Zijn inclusief import en verzenden alleen bijna net zo duur als de machine zelf :LOL:. Eerst maar eens focussen op alle andere tips en aspecten en wie weet iets voor de toekomst.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.