Een paar vraagjes over een schutting

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
de palen (die in de grond waren gezet) verrot waren en dus afbraken bij de grond
het meest belaagde punt bij een paal is waar vocht en lucht mekaar op wisselende hoogte ontmoeten
ongeacht of de palen rechtstreeks in de grond of in beton staan
dus best waterbestendig hout
Palen in beton zetten geeft volgens sommige bronnen óók problemen omdat de paal dan niet meer kan 'bewegen' in zware wind en eerder afbreekt. Ik vind dus verschillende 'meningen' over de beste constructiewijze.
dat bevestigt mijn kijk dat het raakpunt tussen vocht en lucht onderaan de zwaktste plek is
onder het niveau van de bovenkant van het beton kan het water moeilijk weg, dus daar verzwakt het hout
een schutting mag niet kunnen bewegen, tenzij ze uit soepel materiaal bestaat, dat nadien weer op zijn plaats komt
Mijn pergola is in paalhouders gezet
open ?
geen windkracht er op ?
schutting met de buren aan de andere zijde, en dat geheel staat na 2 jaar nog erg stevig
op die schutting heb ik geen zicht
om de paar dagen rij ik voorbij een plek waar vroeger een schutting uit rieten matten stond
na de laatste storm lag die tegen de grond
nu hebben ze daar een (groen blijvende ?) haag geplaast die meer dan 1 m hoog is
containerplanten noemen ze dat
sommige soorten moet je echt intomen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
het meest belaagde punt bij een paal is waar vocht en lucht mekaar op wisselende hoogte ontmoeten
ongeacht of de palen rechtstreeks in de grond of in beton staan
dus best waterbestendig hout

dat bevestigt mijn kijk dat het raakpunt tussen vocht en lucht onderaan de zwaktste plek is
onder het niveau van de bovenkant van het beton kan het water moeilijk weg, dus daar verzwakt het hout
een schutting mag niet kunnen bewegen, tenzij ze uit soepel materiaal bestaat, dat nadien weer op zijn plaats komt

open ?
geen windkracht er op ?

op die schutting heb ik geen zicht
om de paar dagen rij ik voorbij een plek waar vroeger een schutting uit rieten matten stond
na de laatste storm lag die tegen de grond
nu hebben ze daar een (groen blijvende ?) haag geplaast die meer dan 1 m hoog is
containerplanten noemen ze dat
sommige soorten moet je echt intomen
6 palen, allemaal in 71mm2 paalhouders, gesteld met houten wiggen en daarna met draadbouten vastgezet in de houder. De houders steken met het 'huis' (het vierkante gedeelte) uit de grond. De pergola staat achter het huis, maar wel een goeie 30 meter erachter, helemaal vrijstaand in de wind inderdaad.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
dus geen wanden die wind vangen zoals een schutting ?
Half, er zit gaas tegen de zijkant en dat laten we begroeien met allerlei beplanting. Zowel de schutting als de pergola staan achter in 'lijn' met het terrein. De wind komt voornamelijk vanaf het weiland, dus de noordzijde van het terrein naar het zuiden, lángs de schutting dus. Alhoewel wind dwars op de schutting mogelijk is staan de huizen dat in de weg. Hoogstens aan de noordkant zou vanaf de straat schuine wind (noord-oost) op het eerste gedeelte van de schutting kunnen komen te staan. Vanaf de straat gemeten zou dit om een meter of 8 gaan voor het eerste 'schoorpunt'.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Geen ervaring met paalpunthouders, maar ik kan me voorstellen dat de verbinding van hout naar houder de zwakke plek in de constructie is. Zeker met mogelijk forse windbelasting en de forse lengte. Daarnaast vangt de bovenkant van de paalpunthouder water op waardoor het hout daarin minder snel droogt en eerder zal gaan verrotten. Maar nogmaals: geen ervaring mee.

Een normale schutting wordt met palen om de ca. 2m geplaatst (schuttingdelen 1,8m). Het lijkt me dat dat hier ook moet volstaan.

Als je bang bent voor verrotting van houten palen op het grensvlak van lucht en aarde, dan kun je houten palen vooraf coaten met rubber. Ik heb dit gezien in de vorm van een smeerbare coating (rubberseal), speciaal voor dit doel. Wellicht is dat een optie om de kosten acceptabel te houden?
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Geen ervaring met paalpunthouders, maar ik kan me voorstellen dat de verbinding van hout naar houder de zwakke plek in de constructie is. Zeker met mogelijk forse windbelasting en de forse lengte. Daarnaast vangt de bovenkant van de paalpunthouder water op waardoor het hout daarin minder snel droogt en eerder zal gaan verrotten. Maar nogmaals: geen ervaring mee.

Een normale schutting wordt met palen om de ca. 2m geplaatst (schuttingdelen 1,8m). Het lijkt me dat dat hier ook moet volstaan.

Als je bang bent voor verrotting van houten palen op het grensvlak van lucht en aarde, dan kun je houten palen vooraf coaten met rubber. Ik heb dit gezien in de vorm van een smeerbare coating (rubberseal), speciaal voor dit doel. Wellicht is dat een optie om de kosten acceptabel te houden?
Ik kwam laatst zgn. post saver tegen. Volgens mij een sexy naam voor een lap bitumen die je op de paal brand op de plek waar de paal boven het maaiveld uitkomt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Geen ervaring met paalpunthouders, maar ik kan me voorstellen dat de verbinding van hout naar houder de zwakke plek in de constructie is. Zeker met mogelijk forse windbelasting en de forse lengte. Daarnaast vangt de bovenkant van de paalpunthouder water op waardoor het hout daarin minder snel droogt en eerder zal gaan verrotten. Maar nogmaals: geen ervaring mee.

Een normale schutting wordt met palen om de ca. 2m geplaatst (schuttingdelen 1,8m). Het lijkt me dat dat hier ook moet volstaan.

Als je bang bent voor verrotting van houten palen op het grensvlak van lucht en aarde, dan kun je houten palen vooraf coaten met rubber. Ik heb dit gezien in de vorm van een smeerbare coating (rubberseal), speciaal voor dit doel. Wellicht is dat een optie om de kosten acceptabel te houden?
Uiteraard, maar als ik de onderkant zou coaten met rubber kan ik ze ook gewoon recht in de grond plempen in plaats van via een paalhouder, want het rubber zou dan bescherming bieden. Het voordeel van in de grond zetten is de mogelijkheid tot lichte aanpassingen zijdelings voor je het beton erin giet, het nadeel is dat het bewerkelijker en veel duurder is.

De gequote prijs voor een 2.7m lange hardhouten paal bij mijn leverancier is 19 euro. Dat is 7 euro per meter. Als ik die gebruik in plaats van een lariks paal van 2 meter á 8,40 (bij keuze voor een paalhouder) kost me dat dus net zo veel 'extra' (per paal) als de paalhouder me kost (5.50 per stuk). En dat is dan nog buiten de kosten van ruwweg een zak snelbeton per paal á 7 euro per zak. Ik ga in totaal 25 palen plaatsen dus dat is toch bijna 200 euro erbovenop.

Paalhouders gebruiken werkt dus in dit geval goedkoper uit.
 
Laatst bewerkt:

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik kwam laatst zgn. post saver tegen. Volgens mij een sexy naam voor een lap bitumen die je op de paal brand op de plek waar de paal boven het maaiveld uitkomt.
Ja, die zag ik ook in een filmpje van de andere kant van de plas (USA). Was een soort combinatie van 'shrinkwrap' en bitumen inderdaad.
Geen idee of dat in NL ook verkrijgbaar is...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kwam laatst zgn. post saver tegen. Volgens mij een sexy naam voor een lap bitumen die je op de paal brand op de plek waar de paal boven het maaiveld uitkomt.
Ik kan een paar meter vijverrubber gebruiken, daar heb ik nog wel wat van liggen. Een schaar en een nietpistool en klaar is kees, elke paal zijn eigen rubberen poot (tot in de paalhouder).

Wat betreft stevigheid: Ik zie absoluut het nadeel van de 'verbinding' die hier gebruikt word ten opzichte van een volledige massieve paal, maar de speling die deze dingen normaal hebben hef ik altijd op met houten wiggen erin slaan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dan zou je toch kunnen overwegen om een paal van 6 x 6 bij 275 te nemen voor dezelfde prijs, alleen is het wel een stukkie bij jou vandaan:

Maar als ik zie dat de 7 x 7 x 300 daar ook 19 euro is denk ik dat jouw andere leverancier ze ook wel voor die prijs zal kunnen leveren.
Mijn leverancier trekt me het vel echt niet over de oren, bovendien levert hij me de hele bende aan huis voor 25 euro extra, dus hij heeft me echt een nette aanbieding gedaan, dat heb ik ook nagerekend. Het gaat me meer om het verschil in prijs (in algemene zin) tussen paalhouders vs palen in de grond + snelbeton. Dat laatste is dus grofweg 200 euro duurder, maar gaat de schutting dan ook daadwerkelijk langer staan?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb 30 jaar geleden een schutting met hardhouten palen gezet en die staat nog steeds...
Ik Zei niet dat je leverancier duur is, maar een hardhouten paal van 6x6x275 komt ongeveer even duur uit als je paal met losse punt, dus het overwegen waard. En alleen als je bang bent dat de boel omwaait zou je beton om de palen kunnen overwegen.
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Soort gelijke situatie gehad.
Daarom gekozen voor 180x180 schuttingen geïmpregneerde palen ‘los’ dus zonder beton in de grond(1/3 in en 2/3 boven de grond) GOED rondom aanstampen. EN. beugels aan mijn (jouw) kant hoef je niet op het erf van je buren als je erbij wil of iets met of aan je schutting wil doen. Plus als er ‘ellende’ komt zijn één of twee schutting delen gemakkelijk te verwisselen!!!
Mooi of eerste keuze, nee maar soms gaan praktisch en mooi niet samen!
Niet afhankelijk zijn is ook wat waard.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Dat laatste is dus grofweg 200 euro duurder, maar gaat de schutting dan ook daadwerkelijk langer staan?
Naar mijn mening en inschatting is die €200 op het totaal redelijk verwaarloosbaar.
Beton storten hoeft ook al niet.
Hardhouten palen gaan best wel heuuul lang mee. Zelf hardhoutenpalen uit de tuin hergebruikt. Waren al aardig aangevreten op maaiveldhoogte, maar een simpele test wees uit dat ze nog sterk genoeg waren. Ze staan nog steeds na 20 jaar...
Precies wat Zot zegt: gaatje, paaltje en aanstampen. Klaar.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Eerlijk gezegd heb ik niet veel verstand van afzonderlijke houtsoorten. Mijn palen waren "gewoon" donker hardhout 🙈
En stonken niet.

Ik denk dat anderen daar wel een zinnig antwoord op hebben.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.