Een paar vraagjes over een schutting

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
En je zou dan gewoon douglas/lariks gebruiken?
Alleen als je binnen 10 jaar opnieuw wilt beginnen (antwoord: nee dus). Dat rot te snel weg, is bovengronds goed duurzaam maar met grondcontact niet.

Hier is afgelopen zomer de schutting ook vervangen (betonpalen), laten doen door de lokale schuttingbouwer. Zijn ook zonder beton gezet, inderdaad gat graven en goed aanstampen rondom..
De oude palen waren hardhout, heeft minstens 30+ jaar gestaan. Van de 12 palen was er 1 afgerot, de rest was nog goed (en superzwaar + hard, schroeven braken er gewoon in af). De douglaspaal (7x7) die ik naast de afgebroken paal had gezet 6 jaar ervoor was inmiddels ook al afgerot. Moet er wel bijzeggen dat dat geen hoogkwalitatief stuk hout was, maar een goede paal zou over 2 jaar ook afgerot zijn.

Een aantal jaar geleden heb ik bij mijn ouders ook een schutting mee gezet (zelfde situatie, buurman wilde niet dat er vanaf zijn kant werd gewerkt). Dat was wel een schutting met gemetselde kolommen en planken ertussen zoals op jouw foto 2. Eerst geheel aan de buurkant geschroefd (staand aan onze kant), was niet supermakkelijk maar toch goed te doen. Aan de achterkant deels met een haakse schroefmachine geschroefd omdat er bij de buren een hekje stond waar we met een normale schroefmachine niet bij konden.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik kan een paar meter vijverrubber gebruiken, daar heb ik nog wel wat van liggen. Een schaar en een nietpistool en klaar is kees, elke paal zijn eigen rubberen poot (tot in de paalhouder).
Vijverfolie gaat niet helpen. Het doel is om water van de paal wég te houden. De paal in een losse rubber sok van vijverfolie zetten werkt niet of zelfs averechts, want hij wordt nog slechter droog.
Daarnaast lijkt rubberseal vooral nuttig wanneer een paal direct in de grond staat. Het voorkomt dan rotting op het grensvlak van lucht en aarde (althans, als je de fabrikant mag geloven).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, de werkzaamheden zijn begonnen. Uiteindelijk gaan we een combinatie van technieken gebruiken. We hebben de paalijzers in lijn gezet door de eerste en laatste ijzers goed te plaatsen en daar touw tussen te spannen. We moesten echter toch een hoop stenen lichten en verslijpen om mooi uit te komen, dus in de gaten die daardoor zijn ontstaan ga ik cement gieten, los van het schoren op diverse punten.

20221119_102742.jpg

De onderste rij planken zit er reeds tegenaan.

20221119_161212.jpg

Dat heeft ons de hele ochtend en middag gekost om het mooi te krijgen, nu is het zaak alle planken mooi op te bouwen. Vanaf voorkant terrein tot de werkplaats gaan ze om en om, dit ivm het aanzicht maar ook zeker de wind die erop komt te staan. Achteraan, op deze foto, tussen schutting en werkplaats, kunnen we niet anders dan aan één zijde 'lappen'. Ik heb de buurman aangeboden het daar ook 'mooi' te maken (om en om) maar dan moet het groene hekwerk wijken en dat weigerde hij dus helaas.

Er staat een oude houten poort tussen zijn huisgevel en de nieuwe schutting die te breed is, ik heb hem aangeboden uit hetzelfde hout een nieuwe te bouwen die goed aansluit, en dat aanbod heeft hij wel aangenomen. Heb aangegeven dat hij wel zelf de balk in de muur van zijn huis moet schroeven waar deze nieuwe poort aan gaat scharnieren.
 

Bijlagen

  • 20221119_102742.jpg
    20221119_102742.jpg
    161,7 KB · Weergaven: 13
  • 20221119_161212.jpg
    20221119_161212.jpg
    152,4 KB · Weergaven: 14

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.