Een echte werkbank

WR1944

Oud hout
Het is weer tijd voor een verslag van weer een stapje. Zoals al eerder vermeld is de Veritas bevel-up jointer plane aangekomen en gelijk aan het werk gezet. Het is inderdaad een beest van een schaaf, die gaat als een tank overall door heen. En het specifieke ritselende geluid van het schaven is een genot om naar te luisteren.
P6071472q.jpg

P6071473q.jpg

P6071474q.jpg

P6071475q.jpg

Nadat het blad redelijk vlak was (het is de onderkant) werd het tijd om aan de kopse kanten te gaan denken. Hier wil ik zwaluwstaarten aanbrengen om de kopse kanten af te werken en om aan één kant een bankschroef te kunnen bevestigen. Die zwaluwstaart gaat natuurlijk met een zwaluwstaartfrees in de bovenfrees. Maar hoe krijg je die frees in de kopse kant? Hiervoor heb ik een L-vormige steun gemaakt die langs een houten strip kan glijden. Een tweede strip (in dit geval een lange waterpas) voorkomt het opwippen. Op het vertical stuk maakte ik een latje vast waar de geleider voor de Festoolrail over paste.
P6081478q.jpg

Ik gebruikte de samenstelling voor de rail in vertical stand en kon daardoor ook de fijnverstelling gebruiken.
De houten (multiplex 3/4") strip schroefde ik op de rand van het blad vast en met shims (daar komen ze weer!) onder de waterpas zorgde ik ervoor dat het geheel soepel kon schuiven.
P6081476q.jpg

P6081477q.jpg

Ik ging in twee stappen naar de gewenste diepte. Daarna verplaatste ik de frees om de stap in de schuine kant kwijt te raken en om de zwaluwstaart op de gewenste breedte te krijgen. De overblijvende randjes gingen er met de kopieerfrees probleemloos af.
Nu moest het blad ondersteboven om de bovenkant te kunnen vlakken. Omdat het idee om een paar Hollandse zwaargewichten hiervoor uit te nodigen me financieel gezien niet zo aanstond heb ik toch maar een simpeler method bedacht. Het blad schoof ik zijdelings wat terug. Ik plaatste twee latten binnenin het frame. Ik schoof het blad er tegenaan tegen het wegglijden en tilde de vrije lange kant op. Toen het blad vertical was schoof ik het naar het midden en plaatste de latten aan de andere kant van het frame. Ik schoof het blad er tegenaan en liet het blad zachtjes neerkomen. Achteraf gezien een fluitje van een cent.
Nu komt het vlakken van de bovenkant aan de orde.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
De houten (multiplex 3/4") strip schroefde ik op de rand van het blad vast en met shims (daar komen ze weer!)

Alsof wij houtbewerkers de kreet "shims" uit de metaalwereld niet kennen.. tsss... :D :D :D (sorry WR, kon het niet laten... ;) )

Omdat het idee om een paar Hollandse zwaargewichten hiervoor uit te nodigen me financieel gezien niet zo aanstond...

Er zitten hier nu een aantal mensen erg sip te wezen... :(


Maar serieus nu... Ik moest even twee keer lezen en de foto's héél goed bekijken om te kunnen zien hoe het geheel over de breedte van het blad kon schuiven, maar het is me inmiddels duidelijk.
Hoe simpel kan het eigenlijk zijn... en dus zal er het nodige denkwerk achter zitten. Zitten weer erg veel leerzame dingen in dit stukje verwerkt.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Mooi verslag! De foto's maken het inderdaad een stuk duidelijker.
Is de zwaluwstaart over de hele lengte even breed of heb je hem taps gemaakt om het inschuiven van het andere deel te vergemakkelijken?

Voor het in twee gangen frezen bestaat een gemakkelijkere oplossing: bulk verwijderen met een (rechte) vingerfrees, daarna de definitieve vorm met de zwaluwstaart. Dan zit je niet met 2 x nauwkeurig instellen voor het wegwerken van de vorige stap.


Prachtige schaaf, trouwens! Ik zag dat er verschillende messen voor worden aangeboden, welke heb jij gekozen (materiaal en hoek)?
 

WR1944

Oud hout
Hey........ zie ik daar van onze metrisch ambassadeur nu toch een rolmaat in Inches op foto 2.....?

Al m'n rolmaten hebben minimaal een millimeter-aanduiding. De getoonde rolmaat is m'n favoriet omdat de klem voor het blad omgekeerd werkt. Als je het blad uittrekt blijft het in die stand geklemd. Om het blad in te laten rollen moet je de klem iets indrukken. Elke rolmaat zou zo moeten werken, vind ik ten minste. ;-)
 

WR1944

Oud hout
Is de zwaluwstaart over de hele lengte even breed of heb je hem taps gemaakt om het inschuiven van het andere deel te vergemakkelijken?

Voor het in twee gangen frezen bestaat een gemakkelijkere oplossing: bulk verwijderen met een (rechte) vingerfrees, daarna de definitieve vorm met de zwaluwstaart. Dan zit je niet met 2 x nauwkeurig instellen voor het wegwerken van de vorige stap.


Prachtige schaaf, trouwens! Ik zag dat er verschillende messen voor worden aangeboden, welke heb jij gekozen (materiaal en hoek)?

Omdat op m'n nieuwe computer Internet Explorer vreemd doet en me geen plaatjes liet uploaden heb ik de beschrijving iets plastischer gemaakt dan gewoonlijk. Door met Google Chrome te werken was ook dit probleem opgelost.

### Off-topic waarschuwing: probeer Windows 8 te vermijden of wacht tot versie 8.1 (komt uit in augustus) of je moet een masochist of computernerd zijn. ###

De zwaluwstaart is recht omdat het de bedoeling is dat houtbeweging (krimp en expansie) opgevangen kan worden.
De truc met voorfrezen met een vingerfrees heb ik niet gedaan omdat het een in mijn ogen een overbodige stap is. Ik begon te frezen aan de onder en bovenrand en bewoog de frees meer het midden tot ik de gewenste breedte had bereikt. Zodoende zou het randje sowieso verdwijnen. En de breedte van de zwaluwstaart gebeurde op het oog (en gevoel) zodat er geen opmeten aan te pas kwam. De eindstukken maak ik pas op de staarten. Kan het ambachtelijker? ;-)

Ik heb gekozen voor de A2 in 25 graden. Bij het scherpen zal je wat meer werk hebben maar het blijft langer scherp. Omdat ik 21 balkjes tegen elkaar heb gelijmd moet je regelmatig tegen de draad inschaven. Door de mond te verkleinen kan je dit uitbreken verminderen. Dit moet ik nog even precies uitvogelen maar de schaaf werk erg prettig, ligt goed in de hand en je voelt dat je een degelijk stuk gereedschap in de hand hebt.
 

WR1944

Oud hout
Omdat ik de indruk had dat niet iedereen een juiste voorstelling van zaken kreeg van m'n uitleg komen hier een paar extra foto's.
Vorige week zijn we een paar dagen naar de kust geweest, precies tussen twee slecht weer periodes in. Ik heb denk ik iets verkeerds gegeten met alle gevolgen vandien. Daardoor is de productie aan schaafkrullen wat minder. Maar gelukkig heb ik een kamelenmaag dus is het ergste achter de rug.
De eerste foto toont de benodigde onderdelen. De L-vormige slede, de geleiders, de frees, de waterpas als tegenhouder en de papieren shims.
P6121479q.jpg

De tweede foto laat de samenbouw zien (in een fake opstelling). De slede is opgesloten over de rechtse multiplex geleider. De waterpas voorkomt dat de slede opwipt. Ik wilde geen "goed" stuk hout verzagen voor deze functie.
P6121480q.jpg

Hier het eindresultaat. Met de kopieerfrees het overstaande randje wegfrezen zodra de bovenkant redelijk vlak is. Dat zal nog wel een paar zweetdruppeltjes kosten.
P6121481q.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het begint langzamerhand op een feuilleton uit de krant te lijken, steeds een snippertje verhaal.
Ik ben driftig aan het schaven geslagen om het bovenblad vlak te krijgen. Ik snap nu ook waarom de werkbanken niet zo breed zijn. Je hebt maar een beperkt bereik met je armen! Nu ik een redelijk staat van vlakheid bereikt heb werd het tijd aan de kopse kanten te gaan werken.
Eerst de kant waar geen bankschroef komt. Hier gaat een stuk 2 x 4 (40 x 90) tegenaan. Het stuk eerst op lengte gezaagd en op de freestafel met een rechte frees in stappen een groef gemaakt die net iets dieper is dan de dikte van de zwaluwstaart. Hierdoor krijg ik alleen klemming op de schuine kanten en wordt de balk dus tegen het blad getrokken. Vervolgens met de zwaluwstaartfrees de groef naar één zijde verbreed tot het balkje net boven de rand van het blad zou uitsteken. Daarna de andere zijde voorzichtig verbreed tot de balk stroef over de zwaluwstaart schoof. Eerst met een rubberen hamer en later met m'n monster pijpklem de balk over de zwaluwstaart geschoven. Het ging goed stroef en het kraakte met een bijna Middeleeuws geluid. Nu nog een pen in het midden om het formeel te fixeren maar ik denk dat dit meer voor het visuele effect zal zijn.
P6151482q.jpg

P6151483q.jpg

P6151484q.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Welke verhouding heb je voor de zwaluwstaart genomen. Bij zacht hout en voor de optiek had ik een andere verhouding gekozen.
 

WR1944

Oud hout
Die vraag is simpel te beantwoorden. Ik heb de zwaluwstaartfrees gebruikt die meegeleverd werd met m'n PorterCable mal. Ik heb geen idee wat de helling is. Om nog wat sterkte in het balkje te houden heb ik de zwaluwstaart iets lager gehouden dan de dikte van het balkje. De breedte van de zwaluwstaart is ongeveer een derde van de dikte van het blad. Dit alles is uit de dikke duim gezogen, er zit geen berekening of eeuwenoude traditie aan vast.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben weer een stapje gevorderd.
Voor de kleine bankschroef heb ik aan de onderkant (nu dus bovenkant) een uitsparing gemaakt van 10 mm. Eerst met de bovenfrees ruwweg wat brede groeven gemaakt en de kleine restjes met een beitel weggewerkt.
P6151485q.jpg

De houten bek van 350 breed van gaten voorzien zodat die over de geleiders en de spindel kan schuiven. De zaak even gemonteerd om te proberen. Het werkt goed.
P6151486q.jpg

Over naar de grote bankschroef aan de korte zijde. Hiervoor heb ik een 2 x 6 (40x140) van een zwaluwstaart voorzien zodat die over de kopse kant kan worden geschoven. Synchroon een restje meegefreesd om het gatenpatroon en de ligging van de gaten vast te stellen.
P6181488q.jpg

Omdat ik het blad ondersteboven heb moet ik elke stap een paar keer controleren om geen fouten te maken. Ook heb ik een freesmal gemaakt om de flenzen van de geleiders te verzinken in de balk aan de kopse kant.
P6181487q.jpg

Alles paste naar tevredenheid. De balk voorzien van de gefreesde uitsparingen en de gaten voor de geleiders en spindel.
P6181499q.jpg

Op dezelfde wijze als de andere balk ook deze bredere balk over de zwaluwstaart getrokken met de pijplijmklem. De basis van de bankschroef vast gezet en het blad omgekeerd. Alles bleek gelukkig op de goede plaats te zijn uitgekomen. Even voor het zicht de bankschroefbekken gemonteerd. Het begint net een echte werkbank te lijken.
P6191500q.jpg

P6191501q.jpg

De volgende stap is het vastzetten en aan de bovenkant vlakken van de houten bekken. Ik heb me een slag in de rondte gezocht maar ik ben niet geheel tevreden over de verzonken schroeven die ik heb kunnen bemachtigen. Maar voorlopig kan ik aan de slag met wat ik heb kunnen kopen.
 

WR1944

Oud hout
De laatste loodjes.
Van de kleine bankschroef heb ik de houten bek vastgezet. Hiertoe had ik 1/4" (6,35 mm) platverzonken schroeven en inslagmoeren gekocht. Vanaf de voorkant gaatjes van 2 mm geboord en aan de achterkant met een Forstnerboor ondiepe potgaten gemaakt. Daarna het gat doorgeboord met een diameter waar de hals van de inslagmoer in paste. De schroeven moesten iets ingekort worden. De houten bek gemonteerd en met de schroef de inslagmoer het hout ingetrokken. Als laatste een flinke tik om de inslagmoer geheel vlak in het gat te krijgen.
Nu de houten bek (Al een paar dagen zweeft me een associatie voor de geest met betrekking tot die houten bek. En vanavond wist ik het weer. Het was een uitdrukking uit m'n dienstperiode. Als iemand je vroeg of je iets wilde drinken was het antwoord:"Denk je soms dat ik een houten bek heb.") vast zat kon ik de bovenkant vlakken.
P6201502q.jpg

Nu was het de beurt van de grote bankschroef. Er zaten twee flenzen bij die in de rand van de bank kwamen. Hier kwamen weer de 1/4" schroeven aan de beurt. Omdat ik geen inslagmoeren kon aanbrengen werden het inschroefmoeren. Om het mezelf makkelijk te maken heb ik ook een T-hendel gekocht om de moeren mooi recht te kunnen inschroeven. De schroeven moest ik wat meer inkorten.
P6211503q.jpg

P6211504q.jpg

Weer terug naar de kleine bankschroef. Van een stuk rond en twee deuvels maakte ik een stang. Dat werkt toch wel prettiger dan een schroevendraaier. Met een 20 mm Forstnerboor heb ik ook een gatenpatroon aangebracht om benchdogs te kunnen gebruiken.
P6231505q.jpg

P6231506q.jpg

De grote bankschroef kreeg ook een stok en een gatenpatroon maar nu over bijna de hele lengte van het blad nadat ik de kopse kant en de houten bek gelijk had geschaafd met het blad.
Met deze laatste handeling is de werkbank technisch klaar. Ik zal hier en daar nog wel wat scherpe randjes wegwerken maar ik kan me nu op een echte werkbank uit gaan leven.
P6231507q.jpg

P6231508q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.