Een echte werkbank

WR1944

Oud hout
Ik ben nu de balkjes voor het werkblad aan het samenlijmen. Bij die werkzaamheden ben ik tot andere inzichten gekomen v.w.b. de methode. Dit onderwerp is bij een andere bankbouwer al aan de orde geweest en ik had geadviseerd om eerst de balkjes twee aan twee samen te lijmen en dan die setjes weer samen te lijmen etc.
Dat gaat goed zolang de balkjes perfect recht blijven. Als een setje iets openstaat als het tegen een ander setje woordt gelijmd heb je relatief grote spankracht nodig om de spleet dicht te krijgen. Daarom lijm ik steeds één balkje tegen het reeds verlijmde deel. Dan vormt het balkje zich daar naar. Als de afwijking te groot wordt ga ik het wat afschaven.
 

WR1944

Oud hout
Er is weer een fase afgerond, het samenlijmen van het blad. Ik heb 21 stuks 2x4 (40x90) zijdelings samengelijmd met een lengte van 1820. Dus aan beide einden een 10 mm overlengte. Alle balkjes werden op de zaagbok met het handje op lengte gezaagd. Zo blijf je wel in vorm. Ik begon met de balkjes twee aan twee te lijmen maar kwam al gauw tot de conclusie dat je beter de balkjes per stuk aan het reeds gelijmde deel kon vastlijmen. Bij een enkel balkje is een kleine kromming beter weg te werken dan bij een samengelijmd balkje. Alle lijmtangen kwamen aan de beurt. Gelukkig had ik m'n Hollandse klemmen er bij.
P5251459q.jpg

Dus toen alle voorbereide dubbele balkjes waren samengevoegd ging het een per een met een 45 minuten tussenpoos voor de lijm om uit te harden. Vanmorgen werd de laatste toegevoegd. Het geheel voelt erg solide aan. Het heeft een nagenoeg Middeleeuws karakter, zo'n grote lap hout. Ik heb de reststukjes gewogen en zo het gewicht van het blad berekend: 64 kg, schoon aan de haak.
P5281460q.jpg

Ik heb een poging gedaan om de jaarringen om en om te plaatsen.
P5281461q.jpg

Nu komt het afwerken van het blad. Met veel moeite kreeg ik het ondersteboven op het frame. Er is met het handje al één kant op lengte gemaakt. Het afgezaagde deel was maar een paar millimeter dik, zo voorzichtig en strak heb ik gezaagd. Maar de zaag is zelf ook razend scherp.
P5291462q.jpg

Na de andere op lengte zagen wordt eerst de onderkant gevlakt en de bankschroeven aangebracht. Dan komt de bovenkant aan de beurt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ziet er goed en solide uit!
Laat je de kopse kanten nu zo?

Ik ben benieuwd hoe je boven en onderkant gaat vlakken. Ook met de hand, een nr 7 of nr 8?

Groeten, Raymond
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
't Ziet er goed en solide uit ! Strakke zaagsnede ook !

En al werkende kom je er toch steeds weer achter dat hetgeen je van hout maakt zoveel gewicht heeft... pfff... :rolleyes:

Ik ben benieuwd hoe je boven en onderkant gaat vlakken. Ook met de hand...

Het lijkt erop dat hij flink spierballen aan het kweken is ! ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Goedemorgen WR1944,
Dat ziet er inderdaad erg solide uit en samen met het onderstel een heel gewicht.
Ga je de werkbank verplaatsbaar maken of krijgt het een vaste plek?
Mvg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Om te vlakken denk ik dat je beter de balkjes (toen ze nog per 4 samengelijmd waren) eens door de vandiktebank had geschoven vooraleer deze tot 1 paneel samen te lijmen. Dat had je al heel wat werk kunnen besparen.

Verder wel netjes bezig!
 

WR1944

Oud hout
Ik ga eerst de onderkant ruw voorvlakken met een electrische schaaf. Als het geheel redelijk vlak is ga ik met een Nr 5 de zaak glad maken en de bankschroeven plaatsen. Daartoe moet ik ook de balk voor de kopse kanten plaatsen. Dat wil ik met een zwaluwstaart doen.
De bank krijgt wel een vaste plaats. Gezien het gewicht kan ik beter de werkplaats verplaatsen.
Ik beschik niet over een vandiktebank dus die grap ging niet door. Omdat er een paar balkjes bij zaten die lichtelijk gebogen waren moet er toch ook serieus gevlakt worden. Nu hoeft dat niet gelijk zo vlak te worden als een granieten meettafel, als referentie voor toekomstige werkstukken moet het wel een zekere vlakheid hebben. Mijn ervaring is dat je met het samenlijmen van gevlakte delen toch een haartje verschil krijgt, ook bij lijmen tussen balkjes. Dan moet je toch de zaak navlakken. En ook zal er wel wat lijm tussenuit komen.
M'n grootste probleem is wel het gewicht. En dan nog niet eens het gewicht als zodanig maar het onhandelbare formaat. Die 65 kg is op zichzelf wel te mannen ook al ben ik een oude vent van 68! Maar met wat spanbanden, klemmen en wat hersengymnastiek is het wel te doen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je hebt een leuke klus voor de boeg :) Meest belangrijke: te allen tijde je tenen onder het blad uit houden (tot de poten er vast onder staan natuurlijk). Als-ie valt: laten vallen. Als-ie kantelt: laat vallen en zorg dat je zelf weg bent (dus zorg ook altijd dat je niet klem kan komen te zitten). Als je het probeert tegen te houden verrek je je. En het blad vindt vanzelf een positie ergens op de vloer.
 

WR1944

Oud hout
Na 35 jaar "in de metaal" en dan meestal met grote constructies ben ik wel wat gewend. Ik ben een soort van ploegbaas geweest bij grote montages van kranen en scheepsconstructies. Ik was al in m'n stagetijd betrokken bij de eerste Van Brienenoordbrug dus ik weet wat groot en zwaar is.
Ik ken m'n eigen beperkingen redelijk goed. En als ik én ding goed geleerd heb is dat je een zware last altijd volledig onder controle dient te houden. Als er wat gaat schuiven moet je wegwezen. Dus keek ik altijd naar een vluchtroute. Eén van de belangrijkste gegevens van een zware last is het zwaartepunt. Als je het zwaartepunt onder controle hebt kan iets niet kantelen of draaien zonder dat je dat wilt.
Ik overweeg wat blokken (katrollen) te kopen en een bos touw en daarmee het blad te lichten en te draaien.
Maar bedankt voor je bezorgdheid.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Voor het vlakken heb ik nog een tipje. Ik zag op the woodwhisperer hoe hij langs de lange kant twee balken bevestigde zodanig dat de bovenkanten in een vlak waren en vervolgens met een brug en een bovenfrees de boel vlak freest. Wellicht is het filmpje (onderdeel van het Roubo maken-project) nog te vinden.

Groeten en succes met dit mooie project, ik volg het met veel plezier,
Hans
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Indrukwekkend :)
Dit heeft ook wel wat. Normaal houden we ons bezig met het omzetten van grote stukken hout in kleinere, nu gaat het eens totaal de andere kant op.

Heb jij nog problemen gehad met het goed op elkaar laten aansluiten van de balken? De mijne zijn erop gebrand te blijven kieren, met hoeveel kracht ik de boel ook op elkaar klem. Ik ben nu druk met de schaaf in de weer om de boel passend te krijgen. Best leuk werk, maar het schiet allemaal niet echt op.
 

WR1944

Oud hout
Voor het vlakken heb ik nog een tipje. Ik zag op the woodwhisperer hoe hij langs de lange kant twee balken bevestigde zodanig dat de bovenkanten in een vlak waren en vervolgens met een brug en een bovenfrees de boel vlak freest. Wellicht is het filmpje (onderdeel van het Roubo maken-project) nog te vinden.

Groeten en succes met dit mooie project, ik volg het met veel plezier,
Hans

Ik ken die methode en ik heb die op kleine schaal toegepast toen ik een drempel moest afschuinen omdat de vloer niet gelijk was. Ik ben echter bang dat je bij een overspanning van 800 mm te veel doorbuiging krijgt of met stalen hoekstaal iets moet doen. Met de electrische schaaf ga ik zover dat de afrondingen van het hout en de ongelijkheden weg zijn. De onderkant zal ik niet zo precies afwerken als de bovenkant.
Omdat ik grotendeels enkele balkjes tegen het reeds gelijmde deel klemde kreeg ik alles mooi dicht. Het hout was redelijk evenwijdig zodat het geheel recht bleef. Tot zover ben ik tevreden over de resultaten. En ik voel m'n conditie er op vooruitgaan. ;-)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik volg je werkbank project met veel plezier!

Wat betreft dat vlakken, gewoon schaven, geen gestuntel met bovenfrezen. Het is maar vuren, geen beuken of hard maple of zo. Die electrische schaaf is wel slim, dat scheelt al heel wat calorien lijkt me.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hoe lang is die electrische schaaf? Ben je niet bang dat je zo veel zo ongelijkmatig wegschaaft dat je je later een ongeluk (of "het leplazarus", op z'n Schiedams) schaaft om het blad weer vlak te krijgen? Of valt dat mee?
 

WR1944

Oud hout
Met de electrische schaaf ga ik vrij grof voorschaven. Ik wil alle ongerechtigheden uit het oppervlak hebben. Dan met de handschaaf maak ik de onderkant vlak. Dan kan ik eindelijk m'n scheluwlatten gebruiken. Er mogen van mij best wat schaafsporen blijven zitten. Ik ga ook de bevestiging voor beide bankschroeven voorbereiden. Als de zaak weer omgekeerd is kan ik gewoon de bevestigingschroeven vastdraaien en de bankschroeven zijn gebruiksklaar.
 

WR1944

Oud hout
Na lang dubben heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en een Bevel Up Jointer Plane van Veritas besteld.
http://www.leevalley.com/US/Wood/page.aspx?p=52414&cat=1,41182,52515
De huidige lange schaaf, een goedkope Buck Bros. was op zichzelf geen onaardige schaaf maar de beitel moet regelmatig gescherpt worden. Ook de keerbeitel lag niet lekker vlak tegen de beitel. Vroeger interesseerde me dat niet maar nu weet ik beter! Ik geloof dat het lezen van de berichten op dit forum me een beetje "snobby" hebben gemaakt. ;-)
Na de Router Plane van Veritas en de #92 Shoulder Plane van Stanley wordt dit m'n derde kwaliteits handgereedschap. Ik ben benieuwd en ik zal m'n ervaringen zeker delen met het forum.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
M'n grootste probleem is wel het gewicht. En dan nog niet eens het gewicht als zodanig maar het onhandelbare formaat. Die 65 kg is op zichzelf wel te mannen ook al ben ik een oude vent van 68! Maar met wat spanbanden, klemmen en wat hersengymnastiek is het wel te doen.

Ik weet nog wel een alternatief: een paar van de forum-leden uitnodigen voor een geheel verzorgde reis naar Allentown teneinde gezamenlijk "het kolos" te verplaatsen. Zijn vast wel gegadigden voor te vinden... :)

Respect hoor, het wordt en supermooi geheel zo !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.