Een echte werkbank

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Maar ik ben niet gauw tevreden. Ik wil weten hoe het er van binnen uitziet. Dus moet de zaag er in.

Dit laat de aard van het beestje goed zien , ik moest erg grinniken toen ik dit las, mooi die onderzoekerszin, niet alleen maken omdat het zo moet maar ook controleren... goed hoor! Mooi verhaal
 

WR1944

Oud hout
Als het mij vergund is wil ik hier in detail laten zien hoe ik de pennen aan de 2x6's (40x140) maak.

Aan beide zijden van het hout en aan de kop worden de zaaglijnen van de pen afgetekend.
P5171442q.jpg

Aan beide zijden wordt de borst ingezaagd. Met je duim de eerste kleine zaagsnedes maken en met de zaag iets naar acheren gekanteld inzagen tot ongeveer halverwege. Dan weer met de duim als steun aan de voorkant beginnen met inzagen met de zaag ietsje naar je toe gekanteld. Nu afwisselend tussen voor en achter de zaagsnedes verbinden en dan met de zaag horizontaal zagen tot aan de vereiste diepte. Idem voor de andere kant.
P5171443q.jpg

De balk rechtop vastzetten en met de zaagsnedes aan beide zijden als geleiding inzagen tot de breedte van de pen is bereikt. Door de zaag een flink stuk naar beneden te kantelen krijg je een langere zaagsnede als geleiding voor de dwarssnede. Het laatste deel met de zaag horizontaal doen. Als je de zaag duwt zonder veel zijdelings krachten uit te oefenen zoekt de zaag de snede aan beide zijden op. Met een torderende handbeweging kan je eventueel bijsturen. Hierna de andere kant van de pen zagen.
P5171444q.jpg

Om de langssnede te maken begin je op de kopse kant met de balk verticaal. Weer met de duim net naast de zaaglijn een beginnetje maken. In kops hout gaat het wat lastiger en moet je gauw de zaag naar beneden kantelen. Op die manier kan je eenvoudig de lijn volgen. Door regelmatig horizontaal en schuin te zagen maak je een goede geleiding voor de zaag en kan je overgaan tot horizontaal zagen. Doe het laatste stukje voorzichtig, anders breekt het blokje uit.
P5171445q.jpg

Nu volgt de enige machinale bewerking alhoewel je die ook met de hand kunt doen. Op de zaagtafel heb ik de pennen aan beide zijden ingekerfd. Met een beitel worden de dammetjes tussen de snedes weggehakt.
P5171446q.jpg

Met een brede beitel en de Stanley shoulder plane heb ik de pennen gevlakt tot de zaagsnedes nog net zichtbaar zijn. Nu volgt de probeermethode. Met de hamer de balk in het gat meppen en met de shoulder plane de glimmende stukken wegschaven. Ook kan je met een potlood de binnenkant van het gat zwarten en zo zien waar het hout klemt. Als de pennen stroef het gat in gaan stop ik want met verder droog monteren en weer losnemen loopt het hout verder op elkaar in. Met hardhout zal dat inlopen wat minder zijn en moet de pen wat soepeler passen.
P5171447q.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Na alle pennen passend op de gaten te hebben gemaakt moest alles natuurlijk droog in elkaar. Zelfs zonder de toogpennen voelt het aan als beton. Geen beweging in te krijgen. En het zit ook nog mooi haaks in elkaar. Morgen nog wat toogpennen rammen, gaten boren en de eindmontage van het frame kan beginnen. Ik heb m'n vrouw al gewaarschuwd dat de komende week een lading 2x4's bij Home Depot gaan ophalen.
P5191448q.jpg

Het enige open punt is hoe ik de kopse kanten van het blad ga afwerken. Ik weet niet of er een gangbare methode is en of er verschil wordt gemaakt tussen een kopkant met en een kopkant zonder een bankschroef. Voorlopig neig ik naar een breadboard maar als er een "echte" oplossing is hou ik me aanbevolen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Een mooie klus, het onderstel ziet er al flink stevig uit.
Ik heb zelf een werkbank van een 22mm plaat mulitplex, dat ging jaren goed tot ik met echt hand-houtbewerking begon.
Ik heb toen als versteviging daaronder 2x4 balkjes geplakt en de rand afgewerkt met een dikke beuken balk. Daar gaat ook de bankschroef doorheen.

De kopse kant heb ik open gelaten.
Als je de kopse kant mooi glad schaafd, is het best een mooi gezicht om al die jaarringen te zien.

Groeten, Raymond
 

WR1944

Oud hout
Omdat het onderstel er een beetje traditioneel uitziet (in mijn ogen tenminste ;-)) wilde ik ook het blad een wat traditionele aanblik geven. En wat ik hier en daar gezien heb is een kopse kant met langshout. De kopse kanten lijken me ook wat kwetsbaarder dan langshout.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Vraag: waarom zaag je de ene kant van de pennen en hak je de andere kant weg? Je kunt toch gewoon beide zijden zagen?

mooie bank wordt het volgens mij, ooit moet ik daar ook nog eens aan beginnen.... eerst de veranda afmaken deze week.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
En anders kan ik m'n mislukte taartpuntentafelblad inzetten. Op dat hout zal ik met veel plezier kunnen meppen.

Hahaha... wat een feest der herkenning weer ! En je weet wat ze zeggen: "Een expert is iemand die alle fouten al een keer gemaakt heeft." ;)

Succes met je project en ik zal de voortgang aandachtig in de gaten houden.

Groeten vanuit The Netherlands
Ekko
 

WR1944

Oud hout
Vraag: waarom zaag je de ene kant van de pennen en hak je de andere kant weg? Je kunt toch gewoon beide zijden zagen?

Mijn ervaring is dat je met het schulpen eerder uit de lijn loopt en je de zaagsnede minder goed kan corrigeren. Als het hout niet de dik is gaat het redelijk maar een pen van 100 mm breed lijkt mij lastiger goed en strak te zagen dan de dikte van de balk, 38 mm. En door de zaagsnedes van de zaagtafel had ik in ieder geval een mooi evenwijdig referentievlak.
Ik ga de (nu) regenachtige zondagmiddag besteden om het frame af te maken.
 

WR1944

Oud hout
Als de tekst een beetje wazig overkomt ligt dat aan een combinatie van late lunch/vroeg diner in een pas geopend Braziliaans restaurant maar voornamelijk aan een overdosis aan heerlijke sangria's.
Na het gaten boren in de poten was het tijd om de gaten in de pennen te gaan boren. Om de verbindingen strak te krijgen de zaak goed inklemmen. Er was dus behoefte aan lange klemmen. Nu heb ik een ruime voorraad 3/4" gaspijp dus was het tijd om de eenzame Pony pijpklem van gezelschap te voorzien. Bij m'n reguliere Home Depot waren ze uitverkocht. Bij een Home Depot aan het andere eind van Allentown eveneens. Dus ging ik naar de concurrent, Lowe's. Daar hadden ze nog net 3 Bessey klemmen dus de koop was gauw gesloten. Op de voorgrond de Bessy klem met twee nog ingepakte klemmen. De oranje klem is de Pony klem. De korte stukjes pijp zitten er alleen op voor de foto.
P5211449q.jpg

Nadat ik twee poten en de bijbehorende regels had ingeklemd kon ik met de boor een centerpunt aanbrengen op de pen. Op het oog maakte ik een tweede centerpunt met een centerpons. Daarna was het gaten boren in de pennen.
Omdat de zijkanten makkelijker te hanteren waren maakte ik eerst de kopkanten van het frame. Wederom met de nieuwe klemmen alles goed aangetrokken en toen de pennen er in gemept. Dat ging makkelijker dan ik had gedacht. Door het wat uitbuigen van de pennen kon je goed zien dat ze het gat in de pen opzochten en daarna weer in het gat van de poot geforceerd werden.
P5211450q.jpg

Nadat de kopse kanten gedaan waren werden de lange regels geplaatst en ook geklemd. Met letterlijk de laatste pen ging het mis. Bepaalde pennen kwamen tegen het kopse hout van de naast liggende regel aan. Die pennen had ik een korte, vrij stompe punt gegeven. Als je diep genoeg zat hoorde en voelde je dat goed. De laatste pen had per ongeluk van een scherpe punt voorzien. Toen ik lekker aan het meppen was had ik niet door dat de harde eiken punt in de balk dook. Met een flinke krak zat er een scheur in van ruim 100 mm. M'n reactie daarop wordt tekstmatig meestal weergegeven met de tekens op je toetsenbord die zich boven de cijfers bevinden. Ik vond na enige tijd een goed moment om aan de tweede bak koffie te beginnen. Terug in de werkplaats had ik een plan B verzonnen. Met een Japans zaagje zaagde ik de balk tussen de poten uit. Het restje pen werd uit de regel getrokken en de scheur gevuld met lijm. Ik maak een groef in de zijkant van de regel en plaats een trekstang van 7/16" - 14 draad (is ongeveer 10 mm). Aan de binnenkant komen per kant een paar Kreg-schroeven om de regel te positioneren.
P5221451q.jpg

Alle toogpennen zijn glad met de poten afgewerkt en de pennen voor zover nodig eveneens gelijk gemaakt. Ik had nooit gedacht dat ik als werktuigbouwer ooit nog kon genieten van dergelijk ambachtelijke uitstraling als van een pen en gat verbinding met toogpennen.
P5221452q.jpg

Intussen is de draadstang ingekocht alsmede de eerste lading van 10 stuks 2x4's (40x90). Wat ruikt een auto toch heerlijk met dat hout er in.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Moest wel even lachen over de wijze van schrijven over 'de allerlaatste pen' (waarom gebeurt zoiets nou nooit eens bij de eerste?...). Wij noemen het hier in huis "achteruit bidden"...

Maar al-met-al wordt het een prachtig tafel met duidelijke foto's en een leerzaam verhaal. Kan nu al uitkijken naar het vervolg.

PS: mooi spul, die Bessey klemmen !
 

WR1944

Oud hout
@Oceans'11, die Bessey klemmen werken lekker en aan pijplengte geen gebrek.
Hier komt weer een stapje, het wegwerken van de boo boo.
De dwarsregel eerst voorzien van een groef waar de draadstang in weg kon vallen. De draadstang zit vrij laag in de regel omdat er een bankschroef boven komt. Vervolgens de draadstang op lengte gebracht, van metrische ringen het gat wat groter gevijld voor de 7/16" draad en met een 1" Forstnerboor en een 11 mm boor in beide poten de gaten gemaakt voor de stang.
P5221453q.jpg

Aan één kant van de draadstang heb ik de moer geborgd met drie centerpunten op de draad. Zo maak je bouten in je eigen werkplaatsje.
P5221454q.jpg

Na de potgaten geboord te hebben kon alles in elkaar worden gezet. De moer wat aangetrokken, de regel in positie getikt, de Kreg-schroeven ingeschroefd en de moer flink aangetrokken.
De boo boo was verholpen. Dan maar een ietje minder ambachtelijk maar het voelt gelukkig even stevig aan als een huis.
P5221455q.jpg
 

WR1944

Oud hout
Uhm... :confused: boo boo ???

Dat is mijn idee om het verhaal een beetje op te leuken en er wat couleur locale aan te geven. Misschien komt:"Foutje, bedaaaaankt" duidelijker over.

Na bijna twee weken van zomerse temperaturen van tussen de 25 en ruim 30 graden regent het nu en dat brengt eindelijk wat verfrissing. Vandaag ga ik de tweede lading 2x4's (40x90mm) halen alsmede een 2x6 (40x140mm) plus een gezinsfles Titebond III. Van die 2x6 ga ik een verticale support maken die tussen de onder- en bovenregel heen en weer kan schuiven. Met een houten pen in een serie gaten kan ik aan de werkkant van de bank grote verticale werkstukken ondersteunen. Met een ander stuk ervan maak ik de kopse kant waar de bankschroef komt. Tevens gebruik ik het materiaal als bek voor de bankschroef. Langzamerhand vallen de puzzelstukjes op hun plaats.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat is mijn idee om het verhaal een beetje op te leuken

Hahaha... helemaal helder! Maaruh, dan is het wel weer jammer dat je ons meteen daarna nog even wijst op het volgende:

Na bijna twee weken van zomerse temperaturen van tussen de 25 en ruim 30 graden regent het nu en dat brengt eindelijk wat verfrissing.

Mag ik u er even op wijzen dat het hier (in The Netherlands...) hard heeft gehageld vandaag... 't Is bijna juni, maar als je zegt dat het maart is geloof ik het ook. :rolleyes:
 

WR1944

Oud hout
Mag ik u er even op wijzen dat het hier (in The Netherlands...) hard heeft gehageld vandaag... 't Is bijna juni, maar als je zegt dat het maart is geloof ik het ook. :rolleyes:

Ik ben blij te zien dat m'n terloopse opmerking de emoties losmaakt die ik had beoogd. ;-)
Maar door de afwezigheid van een strand hier is dat mooie weer eerder een plaag dan een zegen zeg ik als Hagenees en strand-junkie.

Ik heb het even nagevraagd bij de expert in the house, m'n vrouw die correctrice in ruste is. Een boo boo is ontstaan uit de kindertaal als een kind brullend thuis kwam na een val en huilde om een schram of buil. Dat is later wat breder geworden als je als volwassene je beklag kwam doen over een relatief klein maar stom foutje.
 

WR1944

Oud hout
Hier komt weer een klein stukje werkbank.
Bij enkele werkbanken heb ik wel eens een constructie gezien waarmee je grote objecten verticaal kon opspannen. Het was een verticale balk met een Zwitserse kaas gatenpatroon. In die gaten kon je pennen steken op de gewenste hoogte en daar het werkstuk op laten rusten. Een ander deel van het werkstuk werd in de bankschroef geklemd. Van een stuk 2x6 (40x140) en wat restjes heb ik het geheel in elkaar gezet. De gaten zijn 20 mm met een verticale stapgrootte van eveneens 20 mm en die gaten zijn gemaakt met een Forstnerboor die ik uit m'n Nederlandse inboedel heb opgevist. Ik had ook nog plastic pennen van een Black & Decker Workmate en lange dogs van Qwas. Het past als een handschoen.

P5251458q.jpg

P5251457q.jpg

Nu wordt het tijd om aan het blad te beginnen. Daar ben ik een constructie voor aan het verzinnen om aan de kopse kanten een doorlopende zwaluwstaart te frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.