Een droom komt uit.....

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Gisteren was het mijn beurt om op de houtzolder rond ter struinen. Ik moest wel even de trap op maar dat was eigenlijk niet echt een hindernis:D . Boven is het eigenlijk VEEL groter als op de foto's. Ik had zelf het idee dat het kruip door sluip door is maar je ziet maar weer dat de foto's niet altijd een realistische beeld geven. Zoals gewoonlijk is de gastheer weer in vorm, hij en Tamar laten zien dat je met een klein budget en heel veel wilskracht dromen uit kan laten komen. Alleen nog een bord op de deur met "RIK'S HOUTZOLDER" en klaar is Kees/Rick Een mooi stuk groen hout mee gekregen, pokhout voor de lintzaag.

Bedankt voor de rondleiding en succes met de laatste loodjes.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Thanks "Hannibal " !!

@Armadaman : Op foto's lijkt alles inderdaad een stuk compacter. Ben blij dat de zolder inderdaad goed toegankelijk is.

Vandaag staan er weer wat klussen op het programma. Theoretisch staan er straks zeker 4 mensen klaar om daar mee bezig te gaan. Ik denk dat mijn taak vooral zal bestaan uit het aangeven van materiaal....oh ja....en ik kan ook koffie zetten dus dat komt weer helemaal goed :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMG_5537.jpg
Aanleg electra.......

IMG_5538.jpg
Daan van Deukeren zet even een doorgang dicht....Handig he...van die bevriende meubelmakers !!!!

IMG_5543.jpg
Happie doen....

Momenteel wordt een groot deel van de elektra verder aangesloten....Komende week worden de machines verder opgehaald en aangesloten. Verder moeten we nog wat kasten en werkbanken verhuizen. Volgende week zaterdag zal alles er weer heel anders uitzien!!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat hele aanleggen van electra is 1 groot mystery voor mij...Ik zie overal grijze draden in buizen verdwijnen om er later weer uit te komen ...Dan verdwijnen ze vaak in een kunststof doosje....Alle grijze draden lijken ook samen te komen in een soort van verzamelpunt met allerlei schakels en andere vreemde dingen. Straks kunnen we dus de stekkers in deze kunststof doosjes drukken en dan werken de machines...... In mijn ogen is dit echte tovenarij.....

IMG_5542.jpg

Zo heeft ieder gelukkig zijn vak. Gisteren was een mooie dag. We zijn echt een enorm stuk opgeschoten. Vandaag doen we even niets, beetje uitrusten want morgen komen er weer een heleboel plankjes naar Zwolle en die moeten ook een plekje krijgen. Helaas kan ik daar niet bij zijn maar ergens in de middag kom ik kijken naar de nieuwste aanwinsten. Ik kan niet wachten dat de machines allemaal werken om dan eens een stapel ruw hout netjes te schaven. Dat vind ik zelf echt leuk werk om te doen. In het ruwe hout zie je al vaak vaag de tekening van het hout, de ware schoonheid zie je dan wanneer het hout uit de van-dikte-machine komt.....Nog een weekje wachten....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ha, electra is easy! Ik vind het alleen altijd zo'n geworstel met al die stijve draden in die veel te kleine dozen. Valt altijd weer tegen hoeveel tijd dat kost.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
In mijn ogen is dit echte tovenarij.....

Neem van mij aan dat als je je er even in verdiept de magie zo weg is..... paar simpele basics en je kunt aan de gang. Van een stuk ruw hout een mooi meubel maken is aanmerkelijk moeilijker. Met stroom aanleggen moet je voorzichtig zijn en je basics kennen maar heel veel eenvoudiger werk is er niet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@scheppie +1. Electra is merendeel logisch nadenken, maar het maken van een meubel daar in tegen....


@ seek dan ben je niet de enigste:p
die doosjes zijn eigenlijk net te klein,zeker als je er 4 of 5 x 5 aderig binnenkrijgt
dan lukt het echt niet meer:p

Draad hieruit is ook altijd zo beroerd stug. Werken met goed installatie gaat veel makkelijker.
 

WR1944

Oud hout
Voor mij is het aanleggen van de electra aanzienlijk eenvoudiger dan de meeste (handmatige) houtbewerkingen. Ik heb ooit in het ouderlijk huis de rode en groene katoen/rubber bedrading vervangen door de modernere blauw/bruine kunststof versie. Daarna zo'n 10 jaar de electrische systemen van de voortstuwingsinstallatie aan boord van schepen ontworpen. En nu ben ik weer bezig in Amerika maar dan wel met een geheel afwijkende set spelregels. Jammer dat ik zover weg woon. ;-)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Rene13 : We hopen inderdaad dat aan het einde van deze week het meerendeel operationeel is. Er moet dan echt nog wel eaa gedaan worden hoor maar het belangrijkste is dat er een aantal machines kunnen draaien. Zaken zoals bouwen van een keuken, leggen van vloer, plintjes enz enz komen dan wel. Voor mij (en MasaveHout) maakt het op zich weinig uit maar Tamar moet echt van de ene werkplaats gelijk hierin kunnen om door te werken aan projecten. De ruimte is er niet om even 2 weken niets te doen aan klantenopdrachten. En da's eigenlijk maar goed ook toch ?

In mijn eigen huis heb ik alle draden getrokken voor de electra maar het aansluiten heb ik echt laten doen door een pro. In de loods kan ik helpen met aangeven van materiaal, dat scheelt hun weer een boel tijd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@rene13 : Mijn klushok op zolder blijft volledig intact. Er is niets fijners dan een werkplaats aan huis. Machines zoals vlakbank,vandiktebank,grote cirkelzaag,freestafel kan ik echt niet kwijt op mijn zoldertje...Daarvoor kan ik dus straks naar mijn 2e thuis......

IMG_5593.jpg
Vandaag werd er weer een fijne partij hout gebracht oa plataan 52mm,esdoorn 52mm , kers 52mm , taxus 27mm enz enz

IMG_5595.jpg
Komende paar weken moet een groot deel helaas even buiten staan....dus zeil erover en goed ventileren!!

IMG_5598.jpg
Dit stapeltje gaat allemaal naar de zolder....

IMG_5602.jpg
Zo.....dat ligt.....KOFFIE!!!!!

Ben echt enorm blij met deze levering hout. Zit mooi spul tussen voor tafels. Ook een hele partij korte planken iepen en eikenhout. Daar zie ik wel wat kistjes uit ontstaan.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat ik me afvraag bij het zien van je fotos... Waar haal je in een keer zo gods gruwelijk veel hout vandaan?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hahahaha....geheim van de smid he!!!! Dit was echt een toevalstreffer.....Eigenlijk vind ik losse plankjes en balkjes kopen leuker maar soms moet je eens gek doen toch ?? Hier kan ik echt een heleboel mensen mee helpen die een leuk stukje betaalbaar hout zoeken denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.