draadsnijset

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Ben bezig met een kleine routertafel te maken. De router wordt bevestigd aan een aluminiumplaat. Nu wil ik daar een gat met draad in krijgen voor een starterpin.
Ik heb een relatief goedkope draadsnijset van Kreator, maar vermoed dat deze niet voldoet. Wanneer ik in aluminium een gat voorboor (iets kleiner dan de diameter van de de gewenste bout) lukt het niet om draad te krijgen. Heb van alles geprobeerd: met de hand, in de kolomboor, goed oliën, terugdraaien etc.

Heeft iemand tips?

Enkele foto's


Of kan iemand een degelijke set aanraden (merk?)?

Bedankt!
 

Bijlagen

  • draad1.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 71
  • draad2.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 63

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als ik die eerste foto zie, dan denk ik dat je boor te klein is. Meet die maar eens na met een schuifmaat. Ik heb te veel boren die 10-den van mm kleiner zijn dan zou moeten. Bv 8 mm is in werkelijkheid 7.6 mm.

Maar aluminium blijft prutspul om draad in te tappen.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Gooi die set zo snel mogenlijk in de kliko, de wringijzers kan je wel weer gebruiken maar de tappen zijn waardeloos
Koop gewoon een machine tap, in de maat die je nodig hebt Dormer is goed zat Er is nog wel veel beter te krijgen , maar dat is een beetje zonde als je dat spul niet dagelijks gebruikt . Voorboren , doe je met de draad diameter - de spoed .
Een m5 bout heeft een spoed van .0.8 mm boor 4.2 dus
M6 boor5
M8 Boor 6.8
M10 boor 8.5
M12 boor 10.3

Tap je regelmatig , koop dan een busje rapidtap een drupje op de tap en het gaat super.
Anders Alu smeer je met lampolie staal snijolie of desnoods gewoon een drup olie
Machine tap draai je er in een keer in , niet halverwege terugdraaien. Dat is er ook maar 1 in plaats van een setje van 3 zoals de handtappen hebben
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Zoek even op internet naar de tabel met maten om voor te boren. Welke maar wil je tappen? De set die jij hebt zijn eigenlijk voor reparatiewerk aan bestaande draad. aan deze tappen zit bijna geen schuine kant om zichzelf goed het materiaal in te trekken. Koop eerst een fatsoenlijke tapset (van de maat die je nodig hebt) vaak is dat een set van drie.
Een starttap, een volledige tap en een tap voor blinde gaten. Als je zo'n setje hebt kan je prima tappen. Aluminium smeer je voortreffelijk met spiritus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die tapset kan in de ijzerbak. Is absoluut ruk. Koop een setje machine tappen eventueel met de bijpassende boren. Bijvoorbeeld HBM 24,95 euro. Is al een hele verbetering. Voor 15 euro hebben ze ook een setje met 3 delige tapsets. Voor af en toe werkt dat prima. Mol je er een, vervang die dan door een van dormer of zo.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
En voor gewoon prutswerk kan je die boormaten afronden naar halve maten, die zijn wat beter verkrijgbaar als je op de bouwmarkt bent aangewezen.
 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Bedankt voor alle antwoorden!

Ik wil een M8 draad trekken en had voorgeboord met een 6,5mm boor (moet 6,8 zijn?).

Goed, ik kijk dan uit naar degelijk materiaal :)
 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Deze M8 machinetap zou dan geschikt zijn?

Wat is het voordeel om deze driedelig set te nemen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Waarom wil je eigenlijk een startenpin met schroefdraad? Die van mij is gewoon een ijzeren pin die boven dikker is dan onder, zodat de pin niet door het gat valt. Zonder schroefdraad, en blijft perfect zitten!
Ik zie het nut niet van schroefdraad.
 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Waarom wil je eigenlijk een startenpin met schroefdraad? Die van mij is gewoon een ijzeren pin die boven dikker is dan onder, zodat de pin niet door het gat valt. Zonder schroefdraad, en blijft perfect zitten!
Ik zie het nut niet van schroefdraad.

Mja, zo ver had ik nog niet gedacht. Goeie tip :)

Maar af en toe wil ik wel eens draad tappen en ik ga op zijn minst investeren in een M6 en M8 tap.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Een goede draad in zacht aluminium snijden blijft lastig, ook met machinetappen.
Voor aluminium gebruik ik altijd helicoils / vcoils. Dat gaat altijd goed.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dan zou ik zowiezo geen schroefdraad gebruiken. Je wilt de pin er snel in en uit kunnen halen. Want op een bepaald punt zit je pin in de weg. En als je die er dan steeds uit moet schroeven, kost dat veel tijd. En al helemaal als er dan wat stof op het schroefdraad zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

WR1944

Oud hout
Nu dat gat toch in de plaat zit kun je het net zo goed gebruiken. Doe er een boutje in met een kort busje zodat het iets verder boven de plaat uitsteekt dan de hoogte van de boutkop. Aan de onderkant zet je het met een moertje vast. Aluminium is vrij zacht zodat na een paar keer gebruiken de draad gaat lubberen.
Als je met machinetappen wilt werken moet je een goede geleiding hebben. Handtappen komen in setjes van drie. De eerste tap heeft een taps begin waarmee je geleidelijk de draad mee maakt. In het begin kun je nog wat corrigeren als je het controleert met een blokhaakje.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Deze M8 machinetap zou dan geschikt zijn?

Wat is het voordeel om deze driedelig set te nemen?
Dat zijn handtappen, De eerste tap centreert wat makkelijker, , Maar die dormer in je tweede link is toch wel een betere keuze , En gewoon in de accu boor met dat ding , Tap je regelmatig dan een flacon rapidtap aanschaffen , Anders smeren met lampolie , spiritus koelt maar smeert niet .
 
  • Leuk
Waarderingen: TUNE4IT en bjgodefr

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
361
278
's-Hertogenbosch
Ik wil een M8 draad trekken en had voorgeboord met een 6,5mm boor (moet 6,8 zijn?).

Officieel zou het inderdaad 6,8 moeten zijn, maar ik tap best veel (dagelijks) tijdens mijn werk en boor altijd gewoon met een boor van 7mm voor bij M8
Voor € 15,- kan je geen goed set tappen kopen, vergeet dat maar.
Mijn setje machinetappen (M3 t/m M12) koste iets van ruim € 80,-
Natuurlijk hangt het er vanaf hoe vaak je iets gebruikt, maar met een slechte boor kan je ook niet fatsoenlijk "een paar" gaatjes boren......zo is het met tappen ook
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.