Doen jullie het wel veilig?

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ja, die herrie kan ik over meepraten, ik heb destijds op de mts veel gewerkt met een haakse slijptol. Toen was gehoorbescherming nog niet zo’n issue, maar het is wel zo dat ik nu, vooral als er wat meer achtergrondgeluiden zijn,
een gesprek niet kan volgen. Zelfs niet als ik naast iemand zit.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wat ik nog mis in het verhaal hierboven is de herrie die veel apparaten maken en wat dat met veel mensen doet. Ik merk dat ik met goede gehoorbescherming een stuk relaxter werk, daardoor ben je automatisch minder gehaast, minder verkrampt en heb je meer controle.

hele goede aanvulling, ik doe ook vanwege 2 redenen mijn kappen op, gehoorbescherming en concentratie.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb ook altijd gehoor bescherming op. Heeft als nadeel dat ik wel af en toe schrik, bijvoorbeeld als vriendin lief ineens naast me staat om iets te vragen ofzo. Minder gehaast en meer geconcentreerd, echter misschien ook net wat minder ontzag voor je apparaat; die enkele keer dat ik mijn gehoor bescherming af doe terwijl de zaag of schuurmachine nog uit loopt verbaas ik me over het kabaal!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik vind de confederatie bouw nog heel vriendelijk voor de Planckaerts. Behalve het dragen van een helm wordt er tegen alle voorschriften gezondigd. Dat een pallethaak dient om palletten te verplaatsen en geen losse lasten begrijpen ze niet. Veilig werken op hoogte is een loos begrip. Een werf met werknemers zou onmiddellijk stil gelegd worden onder deze omstandigheden.
 
  • Wow
Waarderingen: bjgodefr

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Iemand kreeg de bovenfrees in zn bovenbeen door terugslag.....zn zaakje is nog heel.....
1604582397049.png

1604582560529.png

1604582664330.png
 
  • Wow
Waarderingen: Kor

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik zie iets van een Festool OF1010 (met ronde zool?) en een flinke plank, en een frees die en flink is en diep staat. Dan heb je toch wel erg onhandig gedaan. Een hand aan de pistoolgreep en een hand op de plank, en het gaat nergens heen.

Ben dus wel benieuwd naar het verhaal er achter.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Het verhaal er achter: Een flinke kick back.
Dit was/is ook een professioneel, met werkdruk..

Ik weet alleen dat hij met iets groots bezig is en vermoed dus dat het op de grond gebeurt is en op zijn knieën gezeten zal hebben.

In sommige gevallen kan je beter je werkstuk klemmen en je apparaat met 2 handen vasthouden. Vind ik. Zeker zo'n boog... daar is vaak de vezel mee- én tegendraads.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Benieuwd wie nu als eerste gaat roepen dat dit met een Mafell natuurlijk nooit gebeurd was :p
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ai! Nou ik pak m'n freesmachine altijd met 2 handen vast, dit is een goede reminder om dat te blijven doen... Hoop dat hij snel hersteld.
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Ik heb ook altijd gehoor bescherming op. Heeft als nadeel dat ik wel af en toe schrik, bijvoorbeeld als vriendin lief ineens naast me staat om iets te vragen ofzo. Minder gehaast en meer geconcentreerd, echter misschien ook net wat minder ontzag voor je apparaat; die enkele keer dat ik mijn gehoor bescherming af doe terwijl de zaag of schuurmachine nog uit loopt verbaas ik me over het kabaal!
Door dat schrikken heb ik ook een keer met de kettingzaag in mijn zaagbroek gezaagd.
Was bij een klant aan het werk en die tikte mij op de schouder om koffie te komen drinken.
Ik weet niet wie het felste verschoten was, gelukkig enkel mijn broek kapot.
Sindsdien vertel ik dit verhaal aan klanten voor ik begin.
Plus dat ze me NIET mogen storen terwijl ik aan het werk ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Moet bekennen dat ik niet snel een lintzaag of zaagtafel zal kopen. Al zou het snelheid/ kwaliteit / mogelijkheden enorm verhogen. Ik denk dat dit de gevaarlijkste apparaten zijn & ik ooit een foutje zou maken, zeker als ik ouder / minder scherp wordt. Het valt mij al jaren op dat die schaatsers die door het ijs zakken, verdrinken altijd mannen met meer dan 50-60 jaar schaats ervaring zijn. Waarschijnlijk word ik ook zo'n oude eigenwijs.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.