Doen jullie het wel veilig?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Dat is er een per dag. Op de nederlandse bevolking lijkt dat me een te verwaarlozen hoeveelheid.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Als je het vergelijkt met verkeersongelukken valt het alles mee. Wel zijn er natuurlijk veeeeel meer deelnemers aan het verkeer als dat er klussers thuis bezig zijn. Leest er dan niemand meer het boekje dat bij een cirkelzaag komt? (<-- sarcasme)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Al doende leert men
En een ongeluk kan ook iemand krijgen die al jaren ervaring heeft met cirkelzaag of lintzaag ,
Gebeurt ook zo vaak met de lintzaag met 2 duimen aandrukken
Zo een beveiliging op de zaag is mooi alleen kan je de zaagtafel na het in slaan daar na weggooien
Maar een vinger voor goed kwijt is die zaagtafel /lintzaag niet waard ,
Ik denk altijd maar zo mij overkomt dat niet ik kijk wel uit , mis dus

Is mij pas ook overkomen met het topje van de wijsvinger in de cirkelzaag gekomen , lekker is wat anders,
En daar sta je dan niemand thuis , in de straat iedereen weg , geluk een buur kwam toevallig even naar huis,
En gelijk maar door naar de dokter, topje zit er nog aan maar zal nooit meer de oude zijn
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Dat doet ze prima. Als je zo op zo'n ding zaagt, wordt dat stukje hout tussen de zaag en de langsgeleider als een wig geklemd. Dan breekt de bevestiging van de langsgeleider af en is het maar goed dat ze die vast heeft. En een ooievaar staat ook op een been, of zo iets. Maar ze heeft wel een bril , gehoorbescherming en veiligheidsschoenen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Jaja, het is altijd aan het einde van de klusdag: "nog ff vlug dit en nog ff vlug dát......Vaak is er ook drank in het spel. Eigen ervaring....Al klaar en een pilsje open getrokken en dan ineens beseffen: "als ik nog even vlug dat ene latje op maat zaag en dan vast lijm, scheelt morgen weer. Jaja... Ik ben tot nog toe de dans ontsprongen, maar ik vrees dat ik ook een keer aan de beurt ben.......
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben geen statisticus, maar ik heb als wetenschapper voldoende met statistici gewerkt om dit soort getallen met een enorme korrel zout te nemen. In 36% van de gevallen is de cirkelzaag de oorzaak, is dat 36% van alle 152 gevallen of van die 18% met blijvend letsel (als het misgaat met een cirkelzaag dan gaat het ook echt mis, dus ja, dan verbaast me dit niet). Hoe dan ook, een ongelukje zit in een klein hoekje en het kan altijd veiliger.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dat doet ze prima. Als je zo op zo'n ding zaagt, wordt dat stukje hout tussen de zaag en de langsgeleider als een wig geklemd. Dan breekt de bevestiging van de langsgeleider af en is het maar goed dat ze die vast heeft. En een ooievaar staat ook op een been, of zo iets. Maar ze heeft wel een bril , gehoorbescherming en veiligheidsschoenen.
Ik sta er ook altijd zo bij als het zaagblad stilstaat en ik overpeins hoe ik verder ga zagen. Noem het een rustmomentje.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Als ik die artikel lees, vermoed ik ook dat ervarenheid een rol speelt. Ze missen de behendigheid en het inzien van bepaalde gevaren. Ook ergens met je gedachten zijn of diverse afleidingen zijn gevaarlijk.

Laatst was ik nog diep in mijn gedachten verzonken voor de aanpak van de volgende zaagsnede. De eerste snede was al gemaakt, toen pakte ik mijn tekening er bij legde deze op zaagtafel en leunde op zaagblad. Ik vond het toen vreemd dat mijn zaagtafel trilde, en keek naar de zaagblad....en die draaide nog op volle toeren. Ik kneep 'm op dat moment wel.
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Jaja, het is altijd aan het einde van de klusdag: "nog ff vlug dit en nog ff vlug dát......Vaak is er ook drank in het spel. Eigen ervaring....Al klaar en een pilsje open getrokken en dan ineens beseffen: "als ik nog even vlug dat ene latje op maat zaag en dan vast lijm, scheelt morgen weer. Jaja... Ik ben tot nog toe de dans ontsprongen, maar ik vrees dat ik ook een keer aan de beurt ben.......
Ik pak het normaal ook steeds voorzichtig aan,tot ik op een blauwe maandag nog snel het laatste plintje op breedte ging zagen... Daar ging de top van m’n rechterduim dan. Is ondertussen 2 jaar geleden,nog dagelijks hinder van 2 seconden onoplettendheid kunnen grote gevolgen hebben
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Jan van den Broek

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Mijn ervaring is dat een standaard veiligheidsprocedure nogal eens ontbreekt bij ongeoefende techniekers. Het is geen garantie op succes, maar een paar simpele controles voordat je iets doet, de LMRA a la VCA, helpen wel (een deel) van de ongelukken voorkomen.

En tja, hoe vaker je iets doet, hoe vlotter de automatische piloot om de hoek komt kijken met alle risico’s van dien. Zelf ook wel meegemaakt en daardoor het topje van de vinger in een kolomboor V-riem gestoken (Kap stond omhoog en niet door mij gezien). Een paar keer 230v gehad bij elektra aanleggen (Stroom er niet af gehaald ivm “even” snel een kleine aanpassing doen), straatsteen op de grote teen gehad (“even” snel zonder stalen neuzen afladen) enzovoort.

Juist daar waar routine om de hoek komt hecht ik veel waarde aan goede toolboxen, zoals bij ons op het werk. Geen WoodWorking maar wel een gevaarlijke werkomgeving.

Op dit forum leer ik van de openheid die sommigen van jullie geven als het mis is gegaan. Dank daarvoor. Altijd weer schrikken en voor mij een wake up call. Hopelijk blijft het op dit forum voor mij bij lezen over ongevallen en hoef ik er nooit over te schrijven.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Mijn ervaring is dat een standaard veiligheidsprocedure nogal eens ontbreekt bij ongeoefende techniekers. Het is geen garantie op succes, maar een paar simpele controles voordat je iets doet, de LMRA a la VCA, helpen wel (een deel) van de ongelukken voorkomen.

En tja, hoe vaker je iets doet, hoe vlotter de automatische piloot om de hoek komt kijken met alle risico’s van dien. Zelf ook wel meegemaakt en daardoor het topje van de vinger in een kolomboor V-riem gestoken (Kap stond omhoog en niet door mij gezien). Een paar keer 230v gehad bij elektra aanleggen (Stroom er niet af gehaald ivm “even” snel een kleine aanpassing doen), straatsteen op de grote teen gehad (“even” snel zonder stalen neuzen afladen) enzovoort.

Juist daar waar routine om de hoek komt hecht ik veel waarde aan goede toolboxen, zoals bij ons op het werk. Geen WoodWorking maar wel een gevaarlijke werkomgeving.

Op dit forum leer ik van de openheid die sommigen van jullie geven als het mis is gegaan. Dank daarvoor. Altijd weer schrikken en voor mij een wake up call. Hopelijk blijft het op dit forum voor mij bij lezen over ongevallen en hoef ik er nooit over te schrijven.
Ik weet door 12 jaar varen en 30 jaar in electriciteitscentrales waar je het over hebt.
Heb genoeg zien gebeuren en heb gelukkig zelf alleen een keertje op een schip een ongelukje gehad.
Aan de wal nooit. afkloppen....
Voor de mede lezers:
LMRA is Last Minute Risico Analyse en VCA is Veiligheids Certificaat aannemers. (Ik had VOL-VCA, dat is Veiligheid Operationeel Leidinggevenden)
Toolboxen zijn kleine sessies waarin bijvoorbeeld een ongeval of een onveilige situatie word besproken. Meestal gegeven vóór een werkoverleg.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ik weet door 12 jaar varen en 30 jaar in electriciteitscentrales waar je het over hebt.
Heb genoeg zien gebeuren en heb gelukkig zelf alleen een keertje op een schip een ongelukje gehad.
Aan de wal nooit. afkloppen....
Voor de mede lezers:
LMRA is Last Minute Risico Analyse en VCA is Veiligheids Certificaat aannemers. (Ik had VOL-VCA, dat is Veiligheid Operationeel Leidinggevenden)
Toolboxen zijn kleine sessies waarin bijvoorbeeld een ongeval of een onveilige situatie word besproken. Meestal gegeven vóór een werkoverleg.
En hoe 'implementeer' je dat als hobbyist? Of moet je dan een consultant in de arm nemen om een cursus te doen ;-)
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
En hoe 'implementeer' je dat als hobbyist?
wanneer je met iets nieuws begint, overdenken waar mogelijke risico's zitten
+ met een paar basisprincipes ivm veiligheid rekening houden
een collega plaatste deze url op dit forum
héél interessant + heb ik direct opgeslagen
https://www.bghm.de/fileadmin/user_upload/Seminare/Holzbranche/TSM-Web_BG_96.18.pdf
op deze foto van lidl, die matthijs onder #5 plaatste, is het risico dat het korte stuk tussen de geleider en de zaag scheef gaat zitten, dan schroeit + de zaag blokkeert
gewoon omdat het niet weg kan
de langsgeleider staat veel te ver naar voren
hoe dit afloopt, staat niet op de foto :cry:

1599675986823.png
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
En hoe 'implementeer' je dat als hobbyist? Of moet je dan een consultant in de arm nemen om een cursus te doen ;-)
Hoi Matthijs,
Ik ben vanaf mijn 17e zó gedrild in dit soort dingen dat ik me nu realiseer, dat ik nu als 66 jarige me niet meer kan voorstellen hoe ik als hobbyist zou werken zonder al die cursussen. (VCA, Hoogspanning, warmte, BHV, brandblussen en met beademing lopen). Ik denk dat het een beetje beroepsdeformatie is..... ;-)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Niemand wenst zich een schade toe , Maar wie werkt maakt vroeg of laat fouten , klein of groot,
Iedereen weet dat bepaalde gereedschap gevaarlijk kan zijn
Ben zelf van klein af aan opgegroeid met een cirkelzaag en toch kreeg hij mij op 65 jaar te pakken.

Had op YT een schuifbalk gezien en die na genaakt alleen druk je de bak door komt de zaag er uit aan mijn kant
Sloeg met de wijsvinger tegen de zaag , daar na een kap er op gemaakt zo dat ik niet meer in de zaag daar kan
Kommen stom genoeg zag ik later wel modellen op YT die ook zo een kap er op hadden helaas ,
Een Eigen bouwsel zo van iemand na maken is toch uitkijken , kan dus ook goed mis gaan,
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb ook mijn duim in het blad van de draaiende tafelzaag geduwt. Gelukkig relatief weinig "schade", maar wel een litteken precies op de "vingerafdruk" van de duim, waardoor je details niet goed voelt. Puur luiheid/onderschatting, in plaats van de bewerking op de juiste manier te doen het werkstuk over de zaag heen terugtrekken. Zaag lanceert het plankje, in een reflex probeer je het terug te duwen maar dat plankje is al lang weg dus je duwt in je zaag. Sawstop zou me gered hebben, voor ~200 euro een goede deal!

Merk dat ik de volgende keren veel beter nadacht bij elke bewerking "is dit de slimste manier, wat kan er mis gaan".

Dat duurt ongeveer een maand, en dan sluipt het gemak / de routine er weer langzaam aan in...

Ergste eraan vind ik dat mijn vriendin nu niet rustig op de bank zit als ik aan het klussen ben, die verwacht elk moment weer een bloed spuitende patiënt die een lift naar de eerste hulp nodig heeft...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.