Al meer dan een jaar wonen we in ons mooie nieuwe huis met grote kluskelder. Allerlei dingen zijn er al in die kelder gemaakt, maar het ontbreekt nog steeds aan een dikke beuker van een werkbank. Die staat al heel lang op het lijstje, maar er is altijd wel iets wat er tussen komt. Nu mooi dus niet meer. Na een uitvoerig selectieproces is de keuze gevallen op een 'Anarchist workbench'. Als je iets meer over werkbanken wilt weten en wat tijd over hebt, is dat wel een leuk boek. Meneer Schwarz gebruikte Yellow pine voor z'n bank, een iets opgevoerde versie van ons vuren. Bij mij is de keuze op beuken gevallen. Lekker standaard, maar goed, dat is niet voor niets en nog redelijk vriendelijk voor de portemonnee. De eerste taak was dus een berg beuken scoren voor deze beuker van een werkbank. Daarvoor even naar Amsterdam gekard en daar een halve kuub 40 mm beuken op de kop getikt.

Daarna maar eens begonnen met het blad. Dat wordt gelamineerd uit 18 beuken planken. Dus eerst maar 'eventjes' 18 planken gevlakt, geschulpt enzo. Iemand nog wat zaagsel voor z'n konijnhok nodig toevallig? Uiteindelijk hield ik 18 plankjes van 242 cm lang met een kopse maat van 130 x 34 mm over. Aan elkaar geplakt levert dit een blad op van een dikke 60 cm diep. En ook 130 Kg. Niet op je tenen laten vallen dus...

In 1 keer 18 plankjes aan elkaar lijmen is wat gedoe. Vandaar in 3 keer, dus 6 stuks per keer. Kan je de individuele stukken ook nog eventjes door de VVD halen. Zo gezegd, zo gedaan dus.

Alles klaar gezet, even droog geoefend. Als de lijmpot open gaat, daalt het IQ 50 punten volgens Schwarz in z'n boek. Nooooit last van gehad natuurlijk, maar je kan maar voorbereid zijn. Titebond III gekozen vanwege de lange open tijd. Uiteindelijk kostte mij het een kwartier om de boel aan elkaar te hebben. Een oude roller in een bakje is erg handig om een beetje vlot door te smeren met de lijm.

Dit is de huidige staat. Morgen het volgende setje, dit mag een nachtje drogen.

Daarna maar eens begonnen met het blad. Dat wordt gelamineerd uit 18 beuken planken. Dus eerst maar 'eventjes' 18 planken gevlakt, geschulpt enzo. Iemand nog wat zaagsel voor z'n konijnhok nodig toevallig? Uiteindelijk hield ik 18 plankjes van 242 cm lang met een kopse maat van 130 x 34 mm over. Aan elkaar geplakt levert dit een blad op van een dikke 60 cm diep. En ook 130 Kg. Niet op je tenen laten vallen dus...

In 1 keer 18 plankjes aan elkaar lijmen is wat gedoe. Vandaar in 3 keer, dus 6 stuks per keer. Kan je de individuele stukken ook nog eventjes door de VVD halen. Zo gezegd, zo gedaan dus.

Alles klaar gezet, even droog geoefend. Als de lijmpot open gaat, daalt het IQ 50 punten volgens Schwarz in z'n boek. Nooooit last van gehad natuurlijk, maar je kan maar voorbereid zijn. Titebond III gekozen vanwege de lange open tijd. Uiteindelijk kostte mij het een kwartier om de boel aan elkaar te hebben. Een oude roller in een bakje is erg handig om een beetje vlot door te smeren met de lijm.

Dit is de huidige staat. Morgen het volgende setje, dit mag een nachtje drogen.