Dirk's anarchisten werkbank

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Het is eventjes wat stil geweest in werkbanken land, maar toch wel wat vorderingen te melden... de poten zijn inmiddels voorzien van de gaten. Aftekenen en het meeste uitboren:

IMG20230906135956.jpg

Een beetje beitelen:

IMG20230906083201.jpg

En voila, een mooie verbinding:

IMG20230906083015.jpg

Dat doe je een paar keer en dan krijg je een onderstel:

IMG20230909093525.jpg

Nu moeten de verbindingen nog worden voorzien van pennen. En die pennen heb ik niet, dus die gaan we eerst maken, dat wordt de volgende stap.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Goed, 'even' pennen maken dus. Misschien had ik toch de tip van Handtools only moeten volgen en ze moeten kopen. Maar goed, kopen kunnen we alles wel, dan had ik net zo goed een werkbank kunnen kopen. Dat is niet leuk.

Ik had een beetje op het wereldwijdeweb zitten kijken naar hoe men zoal pennen maakt. Ik was het meeste gecharmeerd van een methode met de zaagtafel. Geen idee waarom achteraf. Het bleek een ideale methode te zijn om in korte tijd extreem veel eikensnippers te maken en hele bezopen pennen.

Overgestapt naar de 'beitel op een stukje hout met een gat erin methode'. Ook drie keer niks. Hoop snippers en rook, brakke pennen.

ellende.jpg

Toen overgestapt naar 'ram een stuk eiken door een gat in een stuk ijzer' methode. Dat leverde eigenlijk wel acceptable resultaten op! Het was nog even finetunen om de juiste maat te vinden van zowel het gat als het aanvoermateriaal. Het was even zoeken om tot de juiste 'instellingen' te komen:

probeersels.jpg
Uiteindelijk heb ik, om pennen te maken voor een gat van 15 mm, een gat van 15,5 mm in het staal geboord. De eiken latjes heb ik 17 mm vierkant gemaakt en even afgerond op de freestafel.

Dit is een beetje hoe het werkt dan:


Uiteindelijk had ik dus een bergje pennen van acceptable kwaliteit. De minst mooie gebruikt om m'n proefverbinding in elkaar te meppen. Een 'offset' van 2 mm gebruikt. Beetje kaarsvet op de pen en knallen maar. Afzagen en schaven levert dit beeld op:

proefstuk-jpg.135351


Best netjes. Dit was dus met de minst mooie pen, vandaar die paar kleine missende stukjes. Maar ik ben tevreden en we kunnen verder!
 

Bijlagen

  • proefstuk.jpg
    proefstuk.jpg
    78,9 KB · Weergaven: 482

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Goed, ik was toch niet helemaal tevreden over de vorige pennen. Veel tear out, kwam denk ik toch door het wat warrige eiken. Ik had nog een oud meubel van mooi rechtdradig eiken. Daar een stuk van opgeofferd en nu heb ik veel mooiere pennen. Ik heb ze dit keer eerst achthoekig gezaagd op de lintzaag in plaats van kwartrond gefreesd.

Voor de pennen moeten ook gaten geboord worden. Malletje gemaakt om mooi haaks te kunnen boren.

IMG20230913210856.jpg

Na het boren kon het onderstel in elkaar met de pennen er losjes in. Het onderstel op het blad gezet en de pennen overgenomen op het blad door eerst wat tape op het blad te plakken. Dan kan er weer geboord worden.

IMG20230920135921.jpg

En gebeiteld...

IMG20230920155109.jpg

Als je dat een paar keer doet, dan kunnen je poten in het blad. De poten meteen even schoon geschaafd, erg fijn klusje.

IMG20230923212626.jpg

Rest nog het boren van de gaten in het blad en het voorbereiden van de linker oor poot op de bankschroef en dan de bank in elkaar!
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dirk zo te zien vordert je project gestaag, interessant hoe je dingen oppakt en oplossingen bedenkt ipv peperdure hulpstukken aanschaft, werkt de boormal naar tevredenheid? Ga zo door ik blijf je project met interesse volgen, prettig weekend
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Dirk zo te zien vordert je project gestaag, interessant hoe je dingen oppakt en oplossingen bedenkt ipv peperdure hulpstukken aanschaft, werkt de boormal naar tevredenheid? Ga zo door ik blijf je project met interesse volgen, prettig weekend
Hallo Christian!

Die mal werkt prima. Je moet hem wel met beleid gebruiken, anders hebben de houtsnippers die uit het gat komen de neiging de mal of de boor weg te willen duwen. Maar rustig an en je krijgt mooie haakse gaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: martino en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Hallo Christian!

Die mal werkt prima. Je moet hem wel met beleid gebruiken, anders hebben de houtsnippers die uit het gat komen de neiging de mal of de boor weg te willen duwen. Maar rustig an en je krijgt mooie haakse gaten.
Bedankt voor je tip Dirk, erg bruikbaar, ik ga het uitproberen, hetgeen ik zie is hoopgevend, geniale aanpak door zijn eenvoud, prettig weekend!!!!
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Vandaag was het D-Day, het onderstel is verenigd met het blad! Is nog flink doormeppen om de 16 pennen op hun plek te krijgen, maar het is erg goed gelukt.

IMG20231014151919.jpg
Je kunt zien dat ik de linker voorpoot al heb voorbereid voor de bankschroef, dat gaat een stuk makkelijker met een losse poot.

Detail van een verbinding.

IMG20231014151910.jpg

Toen de pennen afgezaagd en glad geschaafd. Erg mooi geworden, ben er blij mee.

IMG20231014153118.jpg
Nu een paar vrijwilligers opscharrelen om het geheel om te draaien. We gaan aardig richting de 200 Kg, dus die pak ik net niet meer op in mn eentje...
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Goed, inmiddels bereidwilligen gevonden om het bankje even om te draaien, dus we konden verder. Om te beginnen met het afwerken van de kopse kanten. Mijn invalcirkelzaag komt maar zo'n 5 cm diep, dus blijft er een mooi stukje over om even met de Japanse zaag te lijf te gaan. Om de boel vervolgens lekker glad te schaven.

Kopse kant.jpg

Ook moest de schaafstop nog gemaakt worden, omdat ik die mee wou schaven met de rest van het blad. De gaten had ik al geboord in het blad, kwamen die meteen mooi van pas. Wellicht leuk om te vermelden is dat heus niet alles goed gaat bij het maken van deze bank... De eerste schaafstop paste niet, paste niet, paste heel stoef, nog even schaven... en toen viel ie zo door de bank heen. Daar had ik dus twee pogingen voor nodig.

nu al handig.jpg

Maar bij de tweede poging past ie dan toch wel heel mooi!

schaafstop.jpg

Hierna kon de boel vlakgeschaafd worden. Eerst 'haaks' op het blad totdat je overal hout te pakken hebt. Dan houdt je een wat golvend beeld over.

schaven fase 1.jpg

Daarna met de #7 in de lengterichting (goede workout hoor). Maar het resultaat mag er zijn. Strak blad geworden, bijna zonde om straks deuken in te gaan meppen en dergelijke... ;-)

schaven en bankschroef.jpg

De ijzeren gedeelte moet nog op de schaafstop gemonteerd worden en ik wil de onderkant dichtmaken zodat ik wat extra aflegruimte heb. Dan overal nog netjes de kantjes breken enzo...

Overigens heb ik besloten om alles te schaven en te schrapen en dus GEEN schuurpapier te gebruiken. Vooral omdat ik schuren niet leuk vind en schaven wel. Een beetje Googlen levert op dat dit best wat leuke discussie kan opleveren...

Er moet dus nog wel gebeuren, maar we kunnen langzaam maar zeker aan de afwerking gaan denken. Omdat de aanbevelingen van meneer Schwarz me tot nu goed bevallen en ik ook goede ervaringen heb met zijn 'Soft wax' heb ik ook maar zijn 'mengsel' voor de afwerking gemaakt: Gelijke delen gekookte lijnzaadolie, lak en (geurarme) terpentine. De eerste laag zit op een proefstukje en dat ziet er goed uit. Het lijkt een mooie beschermende laag aan te brengen zonder het oppervlak direct spiegeltje glad te maken.

shop slop.jpg

Dit weekend typisch klusweer in de voorspelling, dus wellicht kunnen we wat mooie stappen maken!
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
En dan is de bank opeens klaar om afgewerkt te worden. De schaafstop is netjes verzonken.

IMG20231104123943.jpg

Die komt meteen van pas om de planken voor de bodem glad te schaven. Dit in combinatie met een paar verse gemaakte reevoetjes (hoe heten die dingen officieel in het Nederlands?) Ben nu al blij met de werkbank.

IMG20231105121713.jpg

Dan nog een rondje kantjes breken en voila...

IMG20231105123952.jpg
IMG20231105123958.jpg

Nu de boel nog even in de 'shop slop', maar dat is voor een andere dag...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Supermooi!

Sorry als de vraag al eens gesteld is, maar had je geen behoefte aan een sliding deadman voor het schaven van kanten van werkstukken die te kort zijn om tot aan de andere poot te reiken?
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Supermooi!

Sorry als de vraag al eens gesteld is, maar had je geen behoefte aan een sliding deadman voor het schaven van kanten van werkstukken die te kort zijn om tot aan de andere poot te reiken?
Het eerlijk antwoord: geen idee... Dit is mijn eerste echte werkbank met een goede bankschroef. Volgens Schwarz heeft een goede bankschroef genoeg klemkracht om een glijdende dodeman overbodig te maken.
Maar proberen kan nu natuurlijk. Dus even een lange, vrij dunne lat ingeklemd en geprobeerd te schaven. Dat lukt dus prima. Deze lat was zo dun dan ie wel aardig boog, ook niet ideaal als je hem vlak wilt krijgen.

IMG20231105150441.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik las dat ook in zijn boek. En hoewel ik het vaak met hem eens ben dat je de boel niet onnodig moeilijk moet maken, heb ik in dit geval toch echt een andere mening.

Een reden heb je zelf al aangehaald: doorbuigen. De andere is dat je bij lange stukken zoveel kracht op de klem moet zetten dat je grote kans loopt op oppervlaktebeschadigingen. Als je het werkstuk op een 2e plek kunt ondersteunen heb je veel minder klemkracht nodig en is dat risico vrijwel afwezig. Juist als ik de werkbank nodig heb bij schaven (oftewel wanneer ik met de hand schaaf) is de kwaliteit van het oppervlak nu juist de doorslaggevende factor voor mij. Met de hand geschaafd hout ziet er echt een stuk mooier uit als machinaal geschaafd hout.

Maar, zoals hierboven terecht aangegeven, een klem kan uitkomst bieden. Bovendien is een deadman zo gemaakt, mocht je later tot de conclusie komen dat je dat toch een fijne toevoeging zou vinden.

Geniet van die mooie werkbank!
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Hele mooie strakke werkbank, ik hou ervan! Je kunt trots zijn op het resultaat. Waar ga je hem mee afwerken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik las dat ook in zijn boek. En hoewel ik het vaak met hem eens ben dat je de boel niet onnodig moeilijk moet maken, heb ik in dit geval toch echt een andere mening.

Een reden heb je zelf al aangehaald: doorbuigen. De andere is dat je bij lange stukken zoveel kracht op de klem moet zetten dat je grote kans loopt op oppervlaktebeschadigingen. Als je het werkstuk op een 2e plek kunt ondersteunen heb je veel minder klemkracht nodig en is dat risico vrijwel afwezig. Juist als ik de werkbank nodig heb bij schaven (oftewel wanneer ik met de hand schaaf) is de kwaliteit van het oppervlak nu juist de doorslaggevende factor voor mij. Met de hand geschaafd hout ziet er echt een stuk mooier uit als machinaal geschaafd hout.

Maar, zoals hierboven terecht aangegeven, een klem kan uitkomst bieden. Bovendien is een deadman zo gemaakt, mocht je later tot de conclusie komen dat je dat toch een fijne toevoeging zou vinden.

Geniet van die mooie werkbank!
Er zijn best wel schaafmachines die dezelfde kwaliteit produceren als een handschaaf. Rare jongens op een eiland ver weg in het oosten hebben een schaafmachine die werkt zoals een handschaaf. Je kunt zelf de beitelhoek verstellen. Koopje??? nou hier een tweede hands ≥ Japanse Schaafmachine Marunaka Royal FX '78 — Schaafmachines — Marktplaats
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv en Ruben houtklusser

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Wat een gaaf ding zeg!

Ik heb dergelijke machines wel eens eerder online gezien, maar het was echt nog nooit tot me doorgedrongen dat ze daadwerkelijk het effect van een handschaaf emuleren. Top dat je me erop wijst!

Het is dat ik net een smak geld aan Felder heb gegeven, want anders zou ik zowaar nog in de verleiding kunnen komen ook. Maar goed dat mijn verjaardag nog een paar maanden weg is...
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.