Dirk's anarchisten werkbank

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Sowee, dat is een mooie, en heel stevige tafel geworden!
Ten aanzien van lange werkstukken, ik heb daartoe dog holes in de zijkant van mijn werkbank geboord. Zelf heb ik ze haaks op de zijkant geboord, maar da's stom, ze horen net een beetje omhoog te wijzen, zodat ze niet de neiging hebben eruit te kukelen. Helpt uiteraard alleen voor relatief smalle latten.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en Dirkie

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik las dat ook in zijn boek. En hoewel ik het vaak met hem eens ben dat je de boel niet onnodig moeilijk moet maken, heb ik in dit geval toch echt een andere mening.

Een reden heb je zelf al aangehaald: doorbuigen. De andere is dat je bij lange stukken zoveel kracht op de klem moet zetten dat je grote kans loopt op oppervlaktebeschadigingen. Als je het werkstuk op een 2e plek kunt ondersteunen heb je veel minder klemkracht nodig en is dat risico vrijwel afwezig. Juist als ik de werkbank nodig heb bij schaven (oftewel wanneer ik met de hand schaaf) is de kwaliteit van het oppervlak nu juist de doorslaggevende factor voor mij. Met de hand geschaafd hout ziet er echt een stuk mooier uit als machinaal geschaafd hout.

Maar, zoals hierboven terecht aangegeven, een klem kan uitkomst bieden. Bovendien is een deadman zo gemaakt, mocht je later tot de conclusie komen dat je dat toch een fijne toevoeging zou vinden.

Geniet van die mooie werkbank!
De lat die ik gebruikt heb is vierkant, dus als ik die zou willen vlakschaven, zou ik die op de bank leggen. Met meer plankvormige stukken hout wordt het doorbuigen snel minder. Maar goed, extra ondersteuning kan natuurlijk nooit kwaad. Zoals je zegt kan ik hem altijd nog toevoegen!
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Supermooi! Listig krukje ook, kun je dan ook zittend werken, of zit je dan te dicht op de werkbank?
Dat kan zeker. Het idee is dat je een plekje hebt om rustig te kunnen zitten en je wat kunt uittekenen, een bakkie kunt doen ofzo. Maar wat priegelklusjes gaan ook prima. Het krukje is draaibaar. Erg handige toevoeging. Wel aan de prijs moet ik zeggen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dirk in één woord prachtig, dit is een waar meesterstuk geworden, wie had dat kunnen bedenken, toen het hout onbewerkt stond te wachten om te worden getransformeerd, tot een werkbank:oops:. Het is dat ik een goeie werkbank heb staan, maar anders,........ Veel plezier met je werkbank ik ben eerlijk gezegd een beetje jaloers geworden;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb vroeger wel eens naar dat krukje gekeken. Althans naar de prijs. Slik Slik ieder maakt zijn eigen keuzes. Ik heb ook wel wat gereedschap van Bridge City uit hun lager prijssegment maar ook dat is af en toe slikken dus wie ben ik om te zeggen dat het zijn prijs niet waard is.

Nogmaals je werkbank is een Topper!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkie

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Dank je. Kan ik vast op zoek naar het dubbele: wil er een maken van pallethout waarmee ik veel meer moet gaan verlijmen.


Las ook dat je Titebond III hebt gebruikt vanwege de lange open tijd. Is jouw kelder verwarmd waardoor dat nodig was?.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Dank je. Kan ik vast op zoek naar het dubbele: wil er een maken van pallethout waarmee ik veel meer moet gaan verlijmen.


Las ook dat je Titebond III hebt gebruikt vanwege de lange open tijd. Is jouw kelder verwarmd waardoor dat nodig was?.
Ze verkopen het per gallon, das bijna 4 liter. Mijn kelder is inderdaad verwarmd en ik vind de extra open tijd wel lekker, zeker omdat je flink wat latten tegelijkertijd wilt lamineren. Dan kun je gewoon 'rustig aan' doen.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Inmiddels lekker aan de klus op de werkbank, bevalt erg goed. Van wat restjes bezig een paar krukjes te maken. Poten klemmen om taps te schaven gaat ideaal.

IMG20231122132309.jpg

En om er een ronde pen aan te maken heb je heus geen draaibank nodig.

IMG20231122133842.jpg

De boel goed vastklemmen om netjes gaten, zonder tear out, te kunnen boren gaat ook ideaal.

IMG20231122134825.jpg

En dan heb je zomaar een krukje... Waar nog een paar dingen aan moeten gebeuren uiteraard.

IMG20231122151936.jpg

Blij werkbank ei hier...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.