diepteinstelling GKT 55

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vanavond nog even snel twee dingen gedaan aan de zaag. Het blad is vervangen, door hetzelfde blad: 48T Best for Wood. BOSCH heeft in dit geval niet te krenterig gedaan.
Verder heb ik met mijn schuifmaat een willekeurige diepte instelling nagemeten en als de schuifmaat 28mm aangeeft, dan correspondeert dat met de diepte instelling zonder geleider.
Ik moet nog de dikte van de geleider nameten, maar daar had ik vanavond geen tijd meer voor. Idem voor het zagen van de melamine met het nieuwe blad
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik gebruik hem bijna alleen met de liniaal, dus dat is de standaard instelling voor mij. Het gaat erom dat ik bij het zagen met de liniaal de zaag dieper moet zetten dan volgens de rode indicator zou moeten.
Dus 21/23 mm diepte als ik 18mm underlayment wil zagen
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vanavond heb ik voor het eerst sinds September weer mijn GKT gebruikt om, je gelooft het niet, voor dezelfde keukenkasten nog een legbord te verzagen.
Dit keer geen IKEA melamine, maar een stuk van onbekende oorsprong.
Ik heb in september zoals gezegd het blad vervangen en dit zijn de eerste zaagsneden die ik heb gemaakt.
Ik denk dat het resultaat voor zich spreekt. 2978 en 2979 zijn de twee zichtzijden van dezelfde snede, 2980 is de onderzijde van het afgezaagde stuk. 2981 is ter vergelijking met hoe het stuk voorheen was gezaagd.
Conclusie: het andere blad was niet meer geschikt voor het zagen van melamine. Met voorritsen heb ik een perfect resultaat gekregen.

Afbeelding 2982 laat zien wat gebeurt als je "even" iets doet; plaat niet ondersteund en laatste stukje afgebroken. Mijn vrouw zei laat het maar zitten, maar ik heb het nog wel gestabiliseerd met secondelijm.
 

Bijlagen

  • IMG_2978.jpg
    IMG_2978.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 17
  • IMG_2979.jpg
    IMG_2979.jpg
    3,3 MB · Weergaven: 15
  • IMG_2980.jpg
    IMG_2980.jpg
    2,8 MB · Weergaven: 13
  • IMG_2981.jpg
    IMG_2981.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 14
  • IMG_2982.jpg
    IMG_2982.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi resultaat! Uiteindelijk doe het zaagblad het werk en is de zaagmachine de houder van het zaagblad en de aandrijving. Zou wel kijken om het oude blad te laten slijpen, van wat ik gehoord heb zijn het prima zaagbladen.

Er zijn nog wel wat filmpjes van houtbewerkers die met een hulpstuk en een haakse slijper een zaaglblad slijpen. De zaagbladen van de Bosch en Mafell zijn zo dun, dat kan ook met de hand zoals op het filmpje ook te zien is.

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.