diepteinstelling GKT 55

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vanavond heb ik nog even, voordat ik weer weg ben, vier IKEA legborden voor onze keukenkasten op maat moeten zagen. De nieuwe waren namelijk 4mm te groot en bleken een ander "patroon" voor de stiftjes te hebben. Lang verhaal kort, pas bij de vierde poging kreeg ik de snede aan twee kanten vrij strak. Maar merkte daarbij dat de aanduiding van de diepteverstelling 2-3mm ernaast zit en je bij 19-20mm diepte instelling net niet door de meubelplaat zaagt me alle problemen van dien.
De zaagsnede aan de bovenkant is door voor te ritsen heel strak, de onderzijde heeft ook met plankband problemen.

Weet iemand of ik een instelling over het hoofd zie? Ik gebruik het standaardblad dat bij de machine kwam.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik denk dat hij de knop van de diepteinstelling verkeerd om heeft staan. Er zijn 2 standen: met en zonder liniaal.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Geleiderail is 6 mm dik. Dat zal het niet zijn.

Op mijn Mafell zit bovenop de zaag, tussen handvat en zaagblad een klein zwart inbuschroefje. Daarmee kan ik de hoogte verstellen. Gezien je Bosch een Mafell-kloon is, zal dat knopje er bij jouw ook zitten.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Geleiderail is 6 mm dik. Dat zal het niet zijn.

Op mijn Mafell zit bovenop de zaag, tussen handvat en zaagblad een klein zwart inbuschroefje. Daarmee kan ik de hoogte verstellen. Gezien je Bosch een Mafell-kloon is, zal dat knopje er bij jouw ook zitten.
Dat ga ik vrijdag, als ik thuis ben bekijken.
update volgt dus
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Plaat01.jpg is het beste resultaat, plaat02.jpg het slechte resultaat.

Ik heb nog even in de handleiding gekeken en daar kwam ik nog iets tegen dat je rekening moet houden met de hoogte van de tanden om de invaldiepte te bepalen.
Dit weekeinde maar even meten, want meten is weten:)
 

Bijlagen

  • plaat 01.jpg
    plaat 01.jpg
    980,7 KB · Weergaven: 38
  • plaat 02.jpg
    plaat 02.jpg
    921,5 KB · Weergaven: 37

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Is het blad nog wel in orde? Bij mijn exemplaar is de afwijking minder dan 0,5mm. Zeker met materiaal als dit is een nieuw, scherp zaagblad essentieel.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb de machine in maart gekocht / gekregen en hoewel ik best wel wat geklust heb in huis en garage heb ik zeker geen 100-en meters gemaakt.
Hoe lang zou een blad bij alleen zagen van multiplex /underlayment mee gaan?

Ik heb nog een nieuwe blad liggen, maar dan moet ik ook gelijk de strip vervangen en dat doe ik liever als ik zeker weet dat het blad al bot is.
Wat ik nog vergeten ben te zeggen is dat ik zowel de boven als de onderkant met schilderstape had geprepareerd en toch aan de onderkant zoveel beschadigingen had.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Op mijn Mafell zit bovenop de zaag, tussen handvat en zaagblad een klein zwart inbuschroefje. Daarmee kan ik de hoogte verstellen. Gezien je Bosch een Mafell-kloon is, zal dat knopje er bij jouw ook zitten.

Ik heb net mijn GKT 55 aandachtig bestudeerd maar kan dat inbusschroefje niet ontdekken helaas.
Bedoel je deze?

1600109648775.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb nog een nieuwe blad liggen, maar dan moet ik ook gelijk de strip vervangen
als je nieuwe blad dezelfde breedte (in 10/de van een mm) heeft als je huidige, dan is er geen reden om de strip te vervangen
de strip op de lat dient vooral om op een precieze afstand te kunnen zagen
bv de invalzaag van festool van 50/55 mm heeft tov de strip een andere breedte dan die van 75 mm
althans toch een paar jaar geleden
dus voor beide zagen kan je niet op dezelfde (gezaagde) strip voortgaan

het is er écht over, als ik deze foto zie
als dat de onderkant is, dan is dit niet te geloven
de faktoren die meespelen voor een mooie zaagsnede:
- de scherpte van de tanden
- het soort zaagblad: hiervoor gebruik je zeker geen schulpblad, maar een afkortblad met veel tanden in wisselvorm, en nog beter: een holle-daktand
- de kwaliteit van het gezaagde materiaal
- de mate waarin het materiaal bij het zagen vast ligt

1600109737221.png
 
  • Leuk
Waarderingen: paul9659

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even een paar foto's van de Mafell MT 55:

IMG_4355.jpg

Het bewuste schroefje

IMG_4356.jpg

Het schroefje van dichtbij.

IMG_4358.jpg

En hoe het werkt. Links in beeld is de instelknop voor de zaaghoogte. Onder het grijze ijzer steekt net het zwarte schroefje uit. Als je het schroefje niet hebt, land het waarschijnlijk zo op je verstelknop? Of daar zit nog een verstelmogelijkheid?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die van mij is ook niet goed ingesteld. Volgens mij is het alleen relevant wanneer je een groef met een exacte diepte wilt zagen. Ik denk dat het probleem van TS meer in het zaagblad zit. Wellicht dat een plaat er onder en een diepere zaagsnede helpt.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Zo'n patroon zou ik aan de bovenkant verwachten ( met een bot blad, zonder lineaal). Als de tanden van het blad helemaal onder de plank uit steken zou dit niet moeten gebeuren. Zelfs niet met een 26 tanden blad. En de strip van de rail zou aan de machinezijde, aan de bovenkant het uitbreken moeten tegengaan.
Eerst proberen of het blijft als je met de tanden iets van 5 mm onder de plaat uitsteekt. Als het dan zo blijft is er iets niet goed lijkt mij: of het blad is beschadigd en/of bot. Of de zaag zwabbert.

Groet,
CC
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Als je er geen nieuw blad op wilt zetten ivm de splinterstrip (en je nieuwe blad dus een andere dikte heeft) zou je het huidige blad kunnen laten slijpen. Tenminste er vanuitgaande dat het een blad is waarvoor het qua kwaliteit de moeite waard is.
En anders op een reststuk van dezelfde plaat een lat klemmen als geleidelat en met het nieuwe blad in de zaag een zaagsnede maken.
Met beide methodes sluit je in ieder geval uit dat het aan een bot blad ligt. Want dat was mijn eerste gedachte bij het lezen over het zaagresultaat. Ben er ooit ook door verrast geweest hoeveel het scheelde nadat ik een scherp blad had gemonteerd terwijl ik eigenlijk dacht dat het nog niet nodig was.

Heb je er toevallig ooit iets van laminaat oid mee gezaagd? Want dat is funest voor de scherpte van het blad.

En zelf leg ik er bij dit soort werk een opofferingsplaat onder om uitbreken aan de onderkant te voorkomen. Die zaag ik dan enkele mm mee in. Gewoon de goedkoopste plaat die ik kan vinden (moet wel redelijk recht zijn natuurlijk). Vaak heeft mijn bouwmaterialenleverancier wel enkele platen verpakkingshout of anders afgekeurde platen staan die voor weinig mee mogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Als je er geen nieuw blad op wilt zetten ivm de splinterstrip (en je nieuwe blad dus een andere dikte heeft) zou je het huidige blad kunnen laten slijpen. Tenminste er vanuitgaande dat het een blad is waarvoor het qua kwaliteit de moeite waard is.
En anders op een reststuk van dezelfde plaat een lat klemmen als geleidelat en met het nieuwe blad in de zaag een zaagsnede maken.
Met beide methodes sluit je in ieder geval uit dat het aan een bot blad ligt. Want dat was mijn eerste gedachte bij het lezen over het zaagresultaat. Ben er ooit ook door verrast geweest hoeveel het scheelde nadat ik een scherp blad had gemonteerd terwijl ik eigenlijk dacht dat het nog niet nodig was.

Heb je er toevallig ooit iets van laminaat oid mee gezaagd? Want dat is funest voor de scherpte van het blad.

En zelf leg ik er bij dit soort werk een opofferingsplaat onder om uitbreken aan de onderkant te voorkomen. Die zaag ik dan enkele mm mee in. Gewoon de goedkoopste plaat die ik kan vinden (moet wel redelijk recht zijn natuurlijk). Vaak heeft mijn bouwmaterialenleverancier wel enkele platen verpakkingshout of anders afgekeurde platen staan die voor weinig mee mogen.
Ik ga gewoon het blad vervangen, ik heb een 48T blad liggen en ik realiseer me nu hoeveel beter de zaagsnedes werden bij mijn GKS190 toen ik een 54T blad had gemonteerd. Of het de moeite waard is het blad te slijpen? Denk het niet, want het is het originele blad en ik heb genoeg BOSCH ervaring om te weten dat ze behoorlijke krenterig zijn;)
Voor de kasten in de keuken maakt het nu niet meer uit, maar ik wil het gewoon weten.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
beetje een gokje maar heb je toevallig met klussen in huis ook laminaat gezaagd met je Bosch?

ik heb een MT55 en maakte die fout en binnen no-time was dat zaagblad compleet bot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.