Desktop Linoleum lijmen op Betonplex (fenolhars)?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
74
8
Oss
Nee ik heb en werkte dagelijks met betonplex voor trapmallen voor in de fabriek gestorte trappen. Hier gebruikte we voor traptreden betonplex met profiel erop. Deze is alleen te verlijmen met spiegellijm. Schilderen van platen is ook mogelijk alleen met speciale behandeling. Maar enige wat toen werkte is net spiegellijm de treden te verlijmen. Die phenolcoating is een troep en de kwaliteit
Is laatste erg hard achteruitgegaan
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
59
3
Hey @DeskWarrior, hoe is het momenteel met het project? Ga zelf een gelijkaardige opbouw gebruiken voor mn nieuwe bureau, en dacht ook Desktop linoleum op (gewone) berken multiplex te verkleven. Eikenhouten latjes er om heen, houten frontje er voor en ziet er hopelijk prachtig uit. Welke lijm heb jij gebruikt, en waar heb jij je linoleum gehaald?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
@rolandvs : Fenolcoating troep in het algemeen? Of bedoel je dat jij een slecht product hebt getroffen?
Hoe dan ook: Voor betonplex is fenolcoating toch min of meer een standaard keuze, juist vanwege de eigenschap dat het zich ""nergens"" aan hecht. Je zult er moeilijk een passende lijm voor vinden vrees ik . Ik heb er ook al eens naar gezocht :).

Klaas

PS: Oeps, ik reageerde zonder de voorgeschiedenis eerst te lezen. Mijn opmerking is door anderen al veel eerder gemaakt. Sorry.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Ik sluit me aan bij de eerder genoemde oplossing: een dun plaatje mdf op de bestaande betonplex bevestigen. Die heb je met wat zoeken zelfs 3m lang. En daar de linoleum op verlijmen.

Ik heb met 2-componenten betonplex behandeld, ik heb het geschuurd, ik heb het geverfd - en alles liet op den duur los. Een dun extra plaatje erop lost alles op.

Voor wat betreft het verlijmen van de linoleum: ik heb slechts 1 x een (3 meter lang!) stuk aanrecht verlijmd. Gewoon met contactlijm gedaan, met stukjes PVC buis om het geleidelijk te doen, en zoals ook al eerder gezegd een beetje ruim nemen zodat je de randen af kan frezen. Ging prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.