Desktop Linoleum lijmen op Betonplex (fenolhars)?

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Voor een werkblad / bureau van ruim 3 meter bij 65 centimeter zijn betonplex platen gebruikt. Onder meer omdat de boven- en onderkant van de platen voorzien zijn van fenolhars, zodat er weinig kans is op kromtrekken:

betonplex_bureaublad.jpeg

Het is de bedoeling om de bovenzijde van de betonplex platen te voorzien van Desktop Linoleum. Maar dat lijkt lastig aangezien de gladde en harde fenolhars coating geen vocht opneemt, waardoor de lijm niet goed kan uitharden.

Wat is de beste manier om Desktop Linoleum te lijmen op betonplex?

Welke techniek / methode werkt het best?

Welke lijm kan worden toegepast?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Andere platen gebruiken.
Er is geen enkele reden om betonplex binnen te gebruiken. Betonplex is gecoat om zo weinig mogelijk hechting te krijgen (zodat de bekisting gemakkelijk van het gestorte beton los komt).
Er is ander plaatmateriaal dat veel beter geschikt is voor binnen gebruik en perfect te lijmen.
Spaanplaat en MDF bijvoorbeeld.
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Andere platen gebruiken.

Hoi Mathieu,

Bedankt voor je reactie. Andere platen toepassen is nu geen optie (meer). Advies van Forbo was trouwens om linoleum aan beide kanten te plakken om kromtrekken te voorkomen. Doordat betonplex al aan twee kanten een stevige coating heeft zou zulks in dit geval niet nodig moeten zijn.

Rekening houdend met het uitgangspunt (betonplex platen) moet hier toch een mouw aan te passen zijn...
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Andere platen gebruiken.
Er is geen enkele reden om betonplex binnen te gebruiken. Betonplex is gecoat om zo weinig mogelijk hechting te krijgen (zodat de bekisting gemakkelijk van het gestorte beton los komt).
Er is ander plaatmateriaal dat veel beter geschikt is voor binnen gebruik en perfect te lijmen.
Spaanplaat en MDF bijvoorbeeld.
Hebben beiden behoorlijk.last van kruip.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Hoi Mathieu,

Bedankt voor je reactie. Andere platen toepassen is nu geen optie (meer). Advies van Forbo was trouwens om linoleum aan beide kanten te plakken om kromtrekken te voorkomen. Doordat betonplex al aan twee kanten een stevige coating heeft zou zulks in dit geval niet nodig moeten zijn.

Rekening houdend met het uitgangspunt (betonplex platen) moet hier toch een mouw aan te passen zijn...
Hier is al veel voorbij gekomen maar betonplex als meubelplaat voor binnen heb ik nog niet gezien. Is dat op advies van een leverancier?
Kromtrekken en doorhangen hebben met te maken met materiaalkeuze en constructie. Op de foto lijkt het dat je betonplex van 18 mm (of 22) gebruikt hebt. Zonder een stevige draagconstructie gaat dit niet recht blijven. Zelfs op relatief korte afstand gaat die plaat doorhangen. Voor zo een toepassing zou ik een basisplaat voor aanrecht van 38 mm gebruiken. Dat is materiaal wat ontworpen is voor zulke toepassingen. Het blad is ook in twee delen. Je gaat die twee delen onwrikbaar tegen elkaar moeten bevestigen. Een minimaal hoogteverschil gaat zichtbaar worden in de afwerking. Eigenlijk ben je met de materiaalkeuze die je gemaakt hebt achter de feiten aan het hollen.
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
Andere platen toepassen is nu geen optie (meer). Advies van Forbo was trouwens om linoleum aan beide kanten te plakken om kromtrekken te voorkomen.
Zoals de andere aangeven is dat wel je beste optie. Waar je naar kunt kijken is om met het materiaal dat je hebt een "torsion box" te creeeren. Gebruik de betonplex als onderkant of voor het rasterwerk (een onderblad is niet echt nodig). Zo'n blad buigt niet door en je hebt dus ook geen twee lagen linoleum nodig.
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Hier is al veel voorbij gekomen maar betonplex als meubelplaat voor binnen heb ik nog niet gezien. Is dat op advies van een leverancier?
Niet direct; heb dat zelf bedacht in reactie op het advies om de platen aan beide kanten te voorzien van linoleum — dat laatste was wel een suggestie van Forbo.
Kromtrekken en doorhangen hebben met te maken met materiaalkeuze en constructie. Op de foto lijkt het dat je betonplex van 18 mm (of 22) gebruikt hebt.
18 mm, inderdaad.
Zonder een stevige draagconstructie gaat dit niet recht blijven. Zelfs op relatief korte afstand gaat die plaat doorhangen.
Daar maak ik me minder zorgen over. De plaat ligt op een viertal stalen T-profielen die de boel overspannen.
Voor zo een toepassing zou ik een basisplaat voor aanrecht van 38 mm gebruiken. Dat is materiaal wat ontworpen is voor zulke toepassingen. Het blad is ook in twee delen. Je gaat die twee delen onwrikbaar tegen elkaar moeten bevestigen.
Klopt. Een plaat met een lengte van meer dan 3 meter heb ik niet kunnen vinden. Het werkblad is derhalve samengesteld uit 3 afzonderlijke platen. Middels (gecentreerde) deuvels op de kopse kanten heb ik de platen erg strak tegen elkaar kunnen lijmen.
Een minimaal hoogteverschil gaat zichtbaar worden in de afwerking.
Na het lijmen is het hoogteverschil zo miniem dat het kan worden weggewerkt door minimaal opvullen / schuren.
Eigenlijk ben je met de materiaalkeuze die je gemaakt hebt achter de feiten aan het hollen.
Daar lijkt het wel op. D'r staat niet voor niets 'nieuw lid' onder m'n avatar... Zie mezelf als amateur die erg z'n best doet om iets moois te maken. Absoluut geen profesional, zelfs geen ervaren houtbewerker.
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Zoals de andere aangeven is dat wel je beste optie. Waar je naar kunt kijken is om met het materiaal dat je hebt een "torsion box" te creeeren. Gebruik de betonplex als onderkant of voor het rasterwerk (een onderblad is niet echt nodig). Zo'n blad buigt niet door en je hebt dus ook geen twee lagen linoleum nodig.
Het blad kan ik van onderen vastschroeven aan een aantal stalen T-profielen die de volledige breedte van het werkblad overspannen. Zou je die constructie als 'torsion box' kunnen zien?
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Ik ben geen expert op dit vlak, maar contactlijm zou zeker moeten voldoen.
Vond, na een vermelding ergens op deze site, dit filmpje over Tec7. Bij de demonstratie lijkt een stuk betonplex te worden gebruikt. Kennelijk plakt dat spul daar goed op...

Vraag me wel af of je Tec7 ook op die platen kunt smeren met een lijmkam. Zou dit spul geschikt zijn om het linoleum vast te lijmen?
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Voor zo een toepassing zou ik een basisplaat voor aanrecht van 38 mm gebruiken. Dat is materiaal wat ontworpen is voor zulke toepassingen.
Zou een dergelijke plaat ruim 3 meter kunnen overspannen als deze enkel aan de uiteinden wordt opgelegd? Of is aanvullende ondersteuning noodzakelijk?
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Laklijm? Ik kwam het onlangs weer tegen bij Bijlard (Product - bijlard.com), toen ik op zoek was naar informatie over resorcinollijmen. Verder geen banden mee...
Bedankt voor de tip, Henk.

Het documentatieblad vermeldt: "moeilijk verlijmbare oppervlakken zoals: PVC, (1- en 2 componenten) gelakt hout, melamine en HPL op een houten ondergrond van bijvoorbeeld multiplex, vuren, MDF of spaanplaat."

Dat lijkt erop te duiden dat deze lijm zou moeten kunnen werken. Voor de zekerheid toch even navraag gedaan om te zien of er ervaring mee is opgedaan. Desnoods ga ik het testen op een proefstuk.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Contactlijm gaat ongetwijfeld werken, maar vergt stalen zenuwen. Handiger is gewone simpele houtlijm:
Plaat voor-ruwen met grof schuurpapier. Met een lijmkam houtlijm vol en gelijkmatig verdelen om blazen te vermijden. Linoleum hoeft niet ingesmeerd te worden. Na plaatsen het geheel 'klemmen' door er een plaat en gewicht op te leggen. Een nachtje laten drogen. Overstekende kant schoonsnijden en randlijst erop.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Contactlijm gaat ongetwijfeld werken, maar vergt stalen zenuwen. Handiger is gewone simpele houtlijm:
Plaat voor-ruwen met grof schuurpapier. Met een lijmkam houtlijm vol en gelijkmatig verdelen om blazen te vermijden. Linoleum hoeft niet ingesmeerd te worden. Na plaatsen het geheel 'klemmen' door er een plaat en gewicht op te leggen. Een nachtje laten drogen. Overstekende kant schoonsnijden en randlijst erop.
Je kunt na het insmeren en laten drogen van beide delen een reeks kunststof electriciteitsbuizen op het plaatmateriaal leggen, daar de linoleum op en dan één voor één de buizen er tussenuit trekken. Deze zullen niet aan de contactlijm kleven. Ik zou geen houtlijm gebruiken eerlijk gezegd.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Niet direct; heb dat zelf bedacht in reactie op het advies om de platen aan beide kanten te voorzien van linoleum — dat laatste was wel een suggestie van Forbo.

18 mm, inderdaad.

Daar maak ik me minder zorgen over. De plaat ligt op een viertal stalen T-profielen die de boel overspannen.
Klopt. Een plaat met een lengte van meer dan 3 meter heb ik niet kunnen vinden. Het werkblad is derhalve samengesteld uit 3 afzonderlijke platen. Middels (gecentreerde) deuvels op de kopse kanten heb ik de platen erg strak tegen elkaar kunnen lijmen.

Na het lijmen is het hoogteverschil zo miniem dat het kan worden weggewerkt door minimaal opvullen / schuren.

Daar lijkt het wel op. D'r staat niet voor niets 'nieuw lid' onder m'n avatar... Zie mezelf als amateur die erg z'n best doet om iets moois te maken. Absoluut geen profesional, zelfs geen ervaren houtbewerker.

Het blad kan ik van onderen vastschroeven aan een aantal stalen T-profielen die de volledige breedte van het werkblad overspannen. Zou je die constructie als 'torsion box' kunnen zien?
Volgens mij niet. Tenzij je T-profielen van redelijke hoogte hebt. En met redelijke hoogte denk ik aan 5 cm voor een overspanning van 3 meter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.